Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, March 22, 2017

Orang PakaTun Ada Lawak Baru


1mdb tidak terjejas dgn cerita 'karut' WSJ

Samada Sarawak Repot maupun WSJ kini menjadi kitab rujukan puak-puak ini sekarang. Waktu zamannya Tun M bukan saja tidak menyaman samada WSJ maupun penulisnya Barry Wain, sehingga beliau meninggal malah menyekat buku karya Barry Wain daripada masuk ke negara ini.

Mereka semakin teruja dengan artikel terbaru WSJ semakam yang bertajuk "The U.S. Is Preparing to Charge Financier Jho Liw in Malaysia 1MDB Scandal".

Tetapi jika anda membaca artikel itu dengan betul dan bukan hanya tajuknya sahaja, anda akan melihat ayat ini – yang merupakan asas kepada keseluruhan artikel mereka.

“Rancangan pendakwaan AS, yang mana boleh bertukar atau digugurkan sementara siasatan diteruskan, melibatkan memfailkan tuduhan jenayah penipuan kewangan melalui telekomunikasi atau IT dan pengubahan wang haram terhadap Mr Low dan juga kemungkinan beberapa rakannya, kata mereka yang sudah biasa dengan siasatan. Mereka tidak menggambarkan potensi masanya.”

“Orang yang tidak diketahui identiti yang biasa”, “boleh berubah”, “boleh digugurkan”, “boleh didakwa” – tetapi tidak tahu masa…

Macam ini pun boleh?

Malah, meteor BOLEH melanggar bumi dan menghapuskan kewujudan kesemuanya tetapi saya tidak boleh menggambarkan potensi masa. Atau ia boleh menukar arah tuju.

Saya rasa WSJ telah membawa perang mereka terlalu jauh di mana ia kini menjejaskan kredibiliti kewartawanan mereka.

Ia juga adalah aneh bahawa WSJ tidak langsung menyebut bahawa Peguam Negara AS Loretta Lynch dan pendakwa Preet Bharara yang kedua-duanya sebelum ini terlibat dalam kes ini telah dipecat.

Ini membawa kepada portal anti-Kerajaan Malaysia Asia Sentinel yang mengeluarkan artikel bertajuk “US Justice Department Probe of 1MDB in Danger?” minggu lepas di mana ia berkata:

“Terdapat kebimbangan di Kuala Lumpur bahawa siasatan DOJ AS ke dalam 1Malaysia Development Bhd. milik negara, yang terjerat dalam satu skandal kewangan terbesar di dunia, mungkin dihalang berikutan pemecatan 46 peguam negara AS oleh Presiden Donald Trump pada 10 Mac.”

Sementara itu, arbitrasi antara 1MDB dan IPIC masih diteruskan, kerja-kerja pembinaan TRX dan Bandar Malaysia sedang berjalan dengan baik, 1MDB masih mempunyai lebih daripada RM1 bilion dalam bentuk wang tunai, majoriti pinjaman bank telah dibayar kembali dan mereka tidak gagal membayar mana-mana bon mereka, yang semuanya adalah jangka panjang dan terus membayar kupon hutang mereka.

Hari ini, Jack Ma dari Alibaba bersama-sama dengan PM Najib dalam Global Transformation Forum di Kuala Lumpur. Ia dijangka bahawa Zon Perdagangan Bebas Digital akan dilancarkan dan Jack Ma akan mengumumkan bahawa Malaysia telah dipilih sebagai hab serantau bagi kumpulan gergasi Alibaba – satu perubahan yang penting bagi Malaysia.

Kita biarkan sahaja WSJ dan rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat untuk “syiok sendiri” sementara kita terus dengaan perkembangan yang sangat positif baru-baru ini di Malaysia sejak beberapa bulan yang lalu.

Link asal artikel:

https://www.facebook.com/lim.siansee

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.