Wednesday, November 29, 2017

Lebih Banyak Projek Infra Rakyat Akan Dilaksanakan - PM





Credit Video : StarTV

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata lebih banyak projek infrastruktur rakyat seperti Jalan Pintas Rawang yang dibuka kepada pengguna hari ini, akan dilaksanakan kerajaan.

“Syabas. Ini akan kurangkan masa perjalanan buat pengguna selain memelihara alam sekitar. Banyak lagi projek infra rakyat sebegini akan kita laksanakan,” kata Najib menerusi catatan di akaun Twitter beliau.
Najib berkata demikian sempena pembukaan Jalan Pintas Rawang di Selangor kepada pengguna jalan raya bermula 6 pagi ini.

Jajaran baharu sepanjang sembilan kilometer bernilai RM628 juta itu melibatkan pembinaan struktur bertiang tertinggi di Malaysia dengan ketinggian 58.2 meter dari aras tanah. Ia dijangka memberi manfaat kepada kira-kira 30,000 pengguna setiap hari.



Mula dibina pada 16 Julai 2005 dan siap sepenuhnya pada 21 Nov lepas, infrastruktur bertunjangkan kepentingan rakyat itu dijangka mengurangkan kesesakan jalan raya dan memendekkan masa perjalanan dari Serendah ke Selayang, terutama pada waktu puncak.

BERNAMA


FAKTA MENARIK MENGENAI JALAN PINTAS RAWANG

JANJI DITEPATI: RAWANG BYPASS DIBUKA KEPADA PENGGUNA TANPA TOL

01: Jalan Pintas Rawang (Rawang Bypass) kini telah dibuka kepada pengguna mulai hari ini Selasa 28 Nov 2017, jam 9.00 malam tadi.

02: Rawang Bypass adalah jambatan tertinggi di Malaysia iaitu setinggi 58.2 meter dari aras bumi, sepanjang 9km.

03: Merupakan antara projek termahal negara yang menelan belanja sebanyak RM630 juta.

04: Mengapa mahal? Selain projeknya yang rumit kerana banyak laluan tergantung, antaranya kerana menjaga alam di sekitarnya. Namun dalam jangka masa panjang, ia akan memberikan banyak kelebihan dan pulangan kepada rakyat, insyaAllah.

05: Menggunakan kaedah Moveable Scaffolding Systems (MSS) untuk mereka bentuk laluan berbengkang-bengkok demi mengurangkan kemusnahan ekosistem Taman Warisan Negeri Selangor di sekeliling laluan tersebut. Dan sebab itulah juga mengapa ia dibina setinggi hampir 60 meter, kerana menjaga alam di sekitarnya.

06: Banyak spesis pokok unik di sekitar projek lebuhraya ini antaranya ialah pokok Merawan Kanching atau Giam Kanching yang hanya tumbuh dalam kuantiti yang kecil di hutan negeri Selangor. Oleh sebab itu, pembinaan ini telah dijalankan dengan penuh cermat agar spesis flora terancam seperti Giam Kanching ini tidak musnah kerana projek ini.

07: Pembalak haram atau peminat kayu jangan senyum pulak. Jika korang didapati menebang pokok Giam Kanching tanpa kebenaran, korang boleh didenda sehingga RM 1 juta!

08: Mampu memendekkan perjalanan, dari bandar Rawang ke Kuala Lumpur yang dulunya 2 jam menjadi hanya 30 minit sahaja. Kalau bukan waktu puncak mestilah kurang dari 30 minit!

09: Oh ya, jangan risau. Lebuhraya ini tanpa tol dan tidak akan membebankan rakyat. Ini zaman Najib, bukan zaman atok. Don’t worry.

10. Ini bukan projek Azmin Ali. Saja peringat, bukan apa, dia kan suka claim kredit.😂😂😂


Video Credit : Malaysia Outlook


Baca seterusnya: MyKmu

Friday, November 24, 2017

Kos Menara Berkembar KLCC Adalah RM 10 Billion, Bukannya RM1.8 Billion





Berikut artikel tahun 1999 yang dipetik dari FB Rosli Md Sah:


Kebanyakkan rakyat Malaysia tidak mengetahui kos sebenarnya projek KLCC, yang merangkumi pembinaan Menara Kembar Petronas dan bangunan-bangunan serta segala infrastruktur lain di sekitar tanah bekas lumba kuda di Jalan Ampang itu. Surat khabar “Harakah” dalam satu keluaran lalu ada menyebut bahawa kos Menara Kembar itu ialah RM 1.8 bilion. Ada akhbar lain pula menyebut RM 4.8 bilion sebagai kos KLCC keseluruhannya. Jangkaan-jangkaan ini adalah jauh sekali dari angka sebenarnya, iaitu HAMPIR RM 10 BILION.

Perkara ini perlu didedahkan kepada rakyat Malaysia, kerana ia melibatkan pembaziran wang Petronas yang amat banyak, dan Petronas adalah, sebenarnya, kepunyaan rakyat. Fakta-faktanya adalah seperti berikut:-

1. SIAPA SEBENARNYA YANG KONTROL PETRONAS?

Sungguh pun saham Petronas dipegang oleh Kementerian Kewangan Inc (99%), dan Menteri Kewangan (1%), apabila orang-orang pergi mengadu kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim, sebagai Menteri Kewangan dan TPM pada masa itu, yang projek KLCC itu adalah satu pembaziran besar, beliau dilaporkan telah menjawab lebih kurang seperti berikut, “ Petronas adalah seratus peratus di bawah Perdana Menteri. Jadi dalam perkara ini saya tidak boleh komen pun, jangan kata nak buat apa-apa”.

Adalah satu pengetahuan umum bahawa perlantikan Pengerusi, Pengarah-Pengarah, Presiden, dan Naib-Naib Presiden Petronas perlu kelulusan Perdana Menteri (secara lisan atau bertulis, saya tidak tahu). Mana-mana dari mereka yang ingkar dengan kehendak PM sudah tentu tidak boleh bertahan lama.

2. ADAKAH PETRONAS PERLU PROJEK KLCC ?

Jawabnya TIDAK, kerana Petronas sudah ada Dayabumi, dan telah pun membeli dua bidang tanah besar untuk dijadikan tapak pejabat tambahan bila perlu untuk menempatkan kakitangan-kakitangannya yang kian bertambah, dan yang sedang menyewa ruang pejabat di beberapa bangunan di sekitar bandar raya KL. Satu bidang tanah itu terletak di persimpangan Jalan Tun Razak-Jalan Bukit Bintang yang diberi nama “ Prince Court “, dan yang satu lagi ialah bekas tapak British Council di Jalan Ampang di belakang Yow Chuan Plaza.

Lagi pun, pihak Pengurusan Petronas telah beberapa kali sebelum itu mengumumkan dengan tegasnya kepada kakitangan bahawa hartanah tidak termasuk dalam senarai perniagaan asas (“core business”) syarikat, apabila kakitangan meminta mengekalkan atau menambah perumahan yang disediakan untuk keperluan kakitangan di Kerteh, Bintulu, dan lain-lain, di mana tidak cukup rumah-rumah untuk disewa dengan harga sederhana. Malah rumah-rumah syarikat yang sedia ada telah dan akan dijual, tanpa mempedulikan rayuan kakitangan, atas alasan hartanah bukan “core business” Petronas.

Jadi kita boleh buat kesimpulan bahawa keputusan Lembaga Pengarah Petronas untuk melabur secara besar-besaran dalam projek hartanah yang digelar KLCC itu adalah atas desakan orang yang lebih berkuasa dari pihak Pengurusan Petronas, iaitu PM.

3. BAGAIMANA CARA PETRONAS DIPAKSA MEMAJUKAN KLCC?

Petronas terpaksa memajukan KLCC melalui sebuah syarikat bernama KLCC Holdings yang sahamnya dipegang oleh Petronas (51%), sebuah syarikat ANANDA KRISHNAN (40% lebih kurang), dan sebuah syarikat lagi (saya tidak ingat namanya, tetapi kepunyaan kroni jua). Ananda Krishnan adalah seorang kroni Dr Mahathir yang besar.

Hampir semua wang untuk membiayai projek pembaziran ini datang dari Petronas, sama ada sebagai sumbangan ekuiti atau sebagai pinjaman; ANANDA KRISHNAN sebagai pengambil untung saja.

4. BAGAIMANA KOS KLCC NAIK SAMPAI HAMPIR RM 10 BILION?

4.1 KOS TANAH: RM 900 JUTA

Petronas telah diarahkan membeli tanah bekas gelanggang lumba kuda dari syarikat kepunyaan ANANDA KRISHNAN dengan harga RM 900 JUTA, walau pun ANANDA KRISHNAN telah membeli tanah pertanian itu dengan harga lebih kurang RM 300 juta hanya setahun sebelum itu, dan telah tukar syarat kegunaan kepada komersial. Jika ditolak kos penukaran syarat, serta faedah ke atas pinjaman wang dari bank, kita boleh jangkakan bahawa ANANDA KRISHNAN telah diberi keuntungan tidak kurang dari RM 400 JUTA oleh Dr Mahathir, melalui Petronas.

Untuk menutup peranannya dalam hal ini, semua arahan PM kepada Petronas adalah secara lisan, dan Lembaga Pengarah Petronas didesakkan meluluskannya dengan rasmi, lengkap dengan kertas cadangan yang menggambarkan keuntungan yang bakal diperolehi Petronas dari projek KLCC itu,
Harga RM 900 juta ini dibayar secara tunai oleh Petronas melalui sekeping cek sahaja, setelah dituntut dengan cara tergesa-gesa oleh ANANDA KRISHNAN sendiri, yang datang ke Dayabumi dengan seorang pegawainya untuk tujuan tersebut, pada suatu hari masa Pengerusi dan Presiden Petronas tidak ada dalam negeri..

4.2 KOS MENARA KEMBAR SAHAJA: HAMPIR RM 4 BILION

Kos bangunan tertinggi di dunia ini dalam keadaan kosongnya sahaja ialah RM 2.3 BILION, sebelum termasuk kos persiapan dan pemasangan alat-alat di sebelah dalam, yang menelan belanja lebih kurang RM 1 BILION lagi.

Konsortium untuk Menara Satu termasuk sebuah syarikat yang dipegangi oleh SEORANG IPAR PEREMPUAN KEPADA DR MAHATHIR.

Konsortium untuk Menara Dua mempunyai syarikat yang dipegangi oleh SEORANG IPAR LELAKI KEPADA DR MAHATHIR.

Selain daripada itu, semua anak-anak syarikat Petronas yang berpindah ke Menara Satu tidak dibenarkan membawa atau membeli perabot sendiri, malah dipaksa membeli “workstation” dari SYARIKAT ARTWRIGHT, yang dipunyai majoritinya oleh MIRZAN BIN MAHATHIR, anak kesayangan Siti Hasmah, saya dengar. Dengan harga RM 10,000 tiap-tiap sebuah “workstation”, dan memandangkan ada lebih kurang 5,000 kakitangan Petronas di Menara Satu, maka kontrak ini bernilai lebih kurang RM 50 JUTA. Dari segi mutu, harga ini dianggap ramai sebagai luar biasa tingginya.

Selain daripada “workstation”, bilik pengurus -pengurus dilengkapi dengan perabot dari luar negeri dan harga yang dikenakan kepada Petronas ialah RM 70,000 sebilik. Untuk pengurus besar-pengurus besar pula RM 138,000 sebilik; dan untuk Naib-Naib Presiden, Presiden dan Pengerusi pula tentulah lebih tinggi lagi (maaf, saya tidak ada maklumat tepat). Selain daripada itu ada beratus bilik mesyuarat, yang pelbagai nilai perabutnya. Jika dicampur dan didharabkan semua bilik-bilik ini, maka kita mendapati kontrak yang bernilai LEBIH DARI RM 200 JUTA, terutama sekali kalau diambil kira perabot untuk ARAS 86, DIMANA DIBINA KHAS UNTUK DR MAHATHIR SEBUAH PEJABAT, BILIK TETAMU, BILIK MESYUARAT, dll. Siapa punya syarikat pembekal perabot-perabot ini, saya tidak tahu, tetapi dari segi harga yang amat luar biasa tingginya yang Petronas telah terpaksa membayar, kemungkinan besar mereka terdiri dari suku sakat atau kroni Dr Mahathir

Dari satu sudut, mengadakan PEJABAT UNTUK DR MAHATHIR di aras 86 Menara Satu JELAS SATU LAGI PEMBAZIRAN, kerana dilaporkan menelan perbelanjaan berjuta Ringgit.. Tak cukupkah yang mewah di Putra Jaya tuh? Dari sudut lain, ianya perlu untuk memberi keuntungan besar lagi kepada suku-sakat dan/atau kroni.

Tiap-tiap satu menara Petronas ini mempunyai luas lantai yang berjumlah 1.85 juta kaki persegi.(kpsg) Di Menara Satu, hampir tiap-tiap aras dipasangkan dengan permaidani (yang dikatakan susah terbakar) yang berharga RM 70-90 tiap satu kpsg ( sungguh terkejut manusia apabila mendengarnya!!). Kalaulah hanya 1.5 juta kpsg dihiaskan dengan permaidani ini, maka kontrak pembekalan dan pemasangannya bernilai lebih RM 100 JUTA. Ramai kakitangan Petronas menyebut-nyebut bahawa syarikat-syarikat pembekal itu dipunyai oleh ANAK-ANAK MAHATHIR.
Tidak ada maklumat tentang permaidani di Menara Dua; Petronas ada satu anak syarikat sahaja yang menduduki di situ. Ruang lain sama ada disewa kepada syarikat lain atau masih kosong ---- KEBANYAKKAN MASIH KOSONG KERANA TIDAK LAKU DISEWA!!

Di Aras 41, 42, dan 43 terdapat MALAYSIAN PETROLEUM CLUb, yang amat mewah sekali perhiasannya, menelan belanja berpuloh juta ringgit (dengar-dengarnya, lingkungan RM 30 JUTA).

4.3 KOS TAMAN KLCC: RM200 JUTA

Yang peliknya konsultan dari Brazil yang diberi kontrak untuk mereka bentuk dan membina taman seluas 50 ekar ini. Pada mulanya semua pokok yang ditanam diimport dari Brazil, dan semuanya MATI. Jadi akhirnya diganti dengan pokok tempatan.

Tentulah lebih murah jika pakar dan pokok tempatan digunakan. Lagi pun, kos penyelenggaraan taman ini dilaporkan sebanyak RM7 JUTA SEBULAN !! Kalau kroni tidak terlibat, masakan sebuah pokok pinang, misalnya, yang biasanya berharga RM200-300, dikenakan harga RM1,200 kepada KLCC.

4.4 KOS DEWAN SIMFONI FILARMONIK: RM500 JUTA
Dewan ini amat canggih dan tinggi mutunya. Lebih seratus ahli muzik asing digajikan oleh Petronas, sehingga kos bersih operasi sebulan mencapai RM5 JUTA !!.

4.5 KOS LOJI “GAS DISTRICT COOLING (GDC)”: RM300 JUTA
Loji ini dibina untuk menjana elektrik untuk KLCC, dan air sejuk untuk alat-alat hawa dingin bagi seluruh KLCC. Sekarang sedang diperbesarkan lagi dengan belanja lebih kurang RM80 juta.

4.6 BAGAIMANA BAKI LEBIH DARI RM4 BILION DIBELANJAKAN?

Ini merangkumi membiayai kos bangunan-bangunan dan infrastruktur berikut:-

? bangunan pejabat Esso (40 tingkat);

? bangunan hotel Mandarin Oriental (yang amat mewah bertaraf antarabangsa; berpuloh tingkat); kos dianggap beberapa ratus juta Ringgit;

? bangunan pencakar langit MAXIS, untuk kegunaan syarikat Ananda Krishnan;

? bangunan kompleks membeli-belah KLCC SURIA;

? kemudahan letak kereta bawah tanah 5-tingkat, untuk 5,000 kereta;

? rangkaian jalan di atas dan di bawah tanah serta terowong untuk menghubungkan KLCC dengan Jalan Tun Razak, Jalan P Ramlee, Jalan Pinang, Jalan Ampang, serta dengan lebuh raya baru yang sedang dibina di atas Sungai Kelang (melalui terowong terus ke tempat letak kereta bawah tanah KLCC), termasuklah peningkatan taraf sebahagian Jalan P. Ramlee, dan beberapa jalan baru di sekeliling KLCC;.

? Sebuah masjid saiz sederhana yang berhawa dingin (pada mulanya Ananda Krishnan tidak bersetuju dengan pembinaan masjid ini, kononnya tidak membawa keuntungan kepada KLCC Holdings !!).

Adalah dilaporkan banyak juga perbelanjaan tambahan dari kos asal yang perlu dikeluarkan oleh KLCC Holdings kerana banyak pertukaran dibuat kepada bangunan-bangunan dan infrastruktur.

5. MENGAPAKAH KAKITANGAN PETRONAS DIPAKSA MENDUDUKI MENARA KEMBAR DALAM KEADAAN BELUM SIAP DAN BERBAHAYA?

Ini menjadi tanda tanya, kerana ramai kakitangan Petronas telah diarahkan berpindah dari Dayabumi pada masa Menara Kembar masih lagi belum siap, dan tiada siapa yang sedang menunggu untuk mengambilalih ruang pejabat mereka di Dayabumi itu. Hasilnya ramai dari mereka mengalami banyak peristiwa cemas dan ngeri apabila kerap terperangkap dalam lif dalam keadaan gelap dan lemas, daripada beberapa minit sehingga satu jam setengah!! Mereka terpaksa berkerja dalam keadaan bising dan berhabuk kerana kerja-kerja menyiapkan bangunan itu masih berjalan dengan rancaknya, dan menanggung kesulitan-kesulitan lain seperti kegagalan alat komunikasi, sistem komputer, dan juga kesulitan makan dan minum.

Memang diketahui ramai, pembinaan Menara Kembar itu telah jauh terlewat dari jadual yang telah dikontrakkan. Maka biasanya kontraktor kena bayar denda. Tetapi suku-sakat Dr Mahathir mempunyai kepentingan dalam kontrak-kontrak ini. Jadi apa nak buat? Satu teori mengatakan bahawa satu jalan keluar ialah untuk Petronas menduduki menara-menara itu lebih awal maka, dari segi kontrak, dapat diibaratkan tiada kelewatan.

Pihak Pengurusan Petronas biasanya amat perihatin dengan keselamatan kakitangannya, sehingga rela mengeluarkan perbelanjaan yang amat banyak demi keselamatan kakitangan, orang awam, dan juga alam sekitar. Inilah satu-satunya nilai terpuji yang telah menjadi adat resam Petronas dari dahulu lagi. Jadi mengapakah pihak Pengurusan Petronas bersetuju mengambil risiko yang sebegitu rupa pada kali ini? Tentulah ada sesuatu luar biasa yang menekan pihak Pengurusan Petronas.

6. BERAPAKAH KOS PENYELENGGARAAN/OPERASI KLCC SETAHUN?

Dengar-dengarnya, lebihkurang RM 250 JUTA SETAHUN melibati Menara Kembar dll (RM9 juta sebulan), Taman KLCC (RM7 juta sebulan), dan gaji ahli muzik asing (RM5 juta sebulan). (Orang Petronas/KLCC diminta perbetulkan jika silap.)

Kalau tak silap, perbelanjaan tahunan beberapa negeri di Semenanjung ini tidak sampai ke tahap ini!!

APAKAH MANFAAT KEPADA NEGARA JIKA PROJEK KLCC TIDAK WUJUD?

1. Petronas mungkin tidak perlu meminjam wang sebanyak RM 10 bilion. Mengikut Laporan Tahunan Petronas terkini, hutang Petronas sekarang berjumlah RM30 bilion.
2. Wang RM10 bilion boleh membiayai 1,000 km lebuh raya, atau 30-40 buah universiti, atau 40-50 hospital besar, atau 1,000 sekolah rendah, atau 350,000-400,000 rumah kos rendah, maka dengan sekali gus mengatasi semua masalah perumahan 2 juta rakyat.

APAKAH TUJUAN SEBENAR PROJEK KLCC?

Dari fakta-fakta di atas telah jelas kelihatan bahawa tujuan utama projek mewah dan mega ini ialah untuk manfaatkan suku-sakat dan kroni Dr Mahathir.

Untuk mengaburi mata rakyat, mereka disuruh bermegah dengan kejayaan kerajaan BN membina bangunan tertinggi di dunia. Kononnya untuk memahsyurkan negara dan menarik pelancung.

Takkan kita tak tahu ada banyak cara yang jauh lebih murah untuk menarik pelancung (mithalnya membina infrastruktur dan kemudahan yang cukup untuk “ecotourism”, kerana amat banyak potensinya di Malaysia ini – kebanyakkan pelancung Eropah dan Amerika mencari pengalaman yang berlainan dari kehidupan mereka harian di celah bangunan tinggi-tinggi…Lagi satu keperluan ialah meningkatkan keselamatan, kemudahan dan keselesaan pelancung dengan membina merata-rata tandas awam percuma yang bersih, hotel-hotel murah yang bersih, sistem pengangkutan awam yang senang digunakan oleh pelancung, rangkaian pondok informasi yang cukup –lihat keadaan di Amsterdam mithalnya……). Dan satu cara paling berkesan memahsyurkan negara ialah dengan wujudnya kerajaan yang bersih dari kezaliman, rasuah, nepostisme dan kronisme , dan memprojek imej sebuah negara yang menghormati hak asasi rakyat dan pelawat, yang mempunyai sistem kerajaan, sosial dan keselamatan yang cekap dan bersih!!

Kalaulah tidak kerana pembaziran, rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang bercorak mega-mega, Malaysia mungkin dua kali ganda lebih maju dari sekarang.

Wallahu a’lam.

Pengunjung Mesjid KLCC

14 Nov 1999


Sunday, November 12, 2017

SKIM PENCEN KERAJAAN


SyahirBaru-baru ini kecoh bila ada ura-ura mengatakan bahawa skim pencen kerajaan akan dimansuhkan. Ini berpunca daripada salah faham orang ramai yang menyalah anggap cadangan Menteri Kewangan Ke-II (MKII), Johari Ghani untuk mengkaji semula dasar pencen dengan memperkenalkan skim KWSP kepada penjawat awam yang baru di masa akan datang. MKII juga sudah menafikan beliau bermaksud mahu memansuhkan skim pencen kerajaan sedia ada .

Tetapi ada pula yang kata opsyen KWSP memang sudah ada sekian lama cuma Menteri yang tidak tahu. Kakitangan awam memang sudah diberikan opsyen untuk memilih skim KWSP dan mereka memang mencarum di dalam KWSP sebelum disahkan jawatan mereka di bawah Subseksyen 6A(1) Akta Pencen 1980.


 


Selepas disahkan jawatan dan sekurang-kurangnya sudah berkhidmat 3 tahun, kakitangan awam juga berhak memilih opsyen pencen dan diberi Pemberian Taraf Berpencen dengan memulangkan borang opsyen bagi Skim KWSP menurut Jadual Kelima. Jika mereka memilih opsyen pencen wang caruman kerajaan (majikan) kepada KWSP akan dipulangkan semula kepada kerajaan dan wang caruman pekerja boleh dikeluarkan oleh kakitangan awam tersebut. Jika mereka memilih skim KWSP, caruman akan diteruskan seperti biasa setiap bulan.

Saya yakin MKII sedar bahawa opsyen KWSP memang sudah ada untuk kakitangan awam pilih. Yang saya nampak banyak yang tidak dapat tangkap apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh MKII. Sebab itu banyak yang melatah menuduh kerajaan tidak ada wang hendak bayar pencen, kerajaan sudah bankrap dan sebagainya.

Ini beza di antara pembuat dasar yang sebenar dan "pembuat dasar" dalam Facebook.

Sebagai MKII yang bertanggungjawab menguruskan kewangan kerajaan, beliau bukan hanya perlu memikirkan dasar-dasar jangka pendek sahaja seperti apa yang perlu ada di dalam bajet tahun depan. Beliau perlu memikirkan apa yang akan berlaku, kesan jangka panjang dan kelestarian kewangan kerajaan jika dasar pemberian pencen kerajaan terus diberikan kepada kakitangan awam dalam masa sepuluh, dua puluh dan tiga puluh tahun yang akan datang.


Skim pencen adalah "defined benefit" iaitu skim di mana majikan menjanjikan akan membayar wang kepada pekerja selepas mereka bersara manakala skim KWSP adalah "defined contribution" iaitu skim berdasarkan sumbangan atau caruman yang dibuat pekerja melalui potongan gaji dan juga sumbangan oleh majikan dalam konteks ini kerajaan.

Setiap tahun jumlah perbelanjaan pencen yang dibelanjakan kerajaan meningkat. Pada tahun 1970 perbelanjaan pencen hanya sekitar RM101 juta dan meningkat setiap tahun kepada RM516 juta (1980), RM1.2 billion (1990), RM4.2 billion (2000), RM11.5 billion dan dijangka mencecah RM24 billion tahun depan (2018). Nisbah perbelanjaan pencen dan ganjaran kepada perbelanjaan mengurus juga semakin meningkat dan kini sudah melebihi 10%. Ini bermaksud 10% daripada perbelanjaan mengurus kerajaan persekutuan diperuntukkan untuk membayar pencen dan ganjaran kepada pesara kerajaan.


 


Setiap tahun semakin banyak penjawat awam yang akan mencapai umur persaraan (60 tahun). Dengan kemajuan taraf hidup dan sosioekonomi Malaysia yang semakin meningkat, jangkaan hayat rakyat Malaysia juga meningkat atau dalam bahasa mudahnya makin lama orang Malaysia hidup. Jabatan Perangkaan Negara mengunjurkan jangkaan hayat penduduk Malaysia akan terus meningkat daripada 71.9 tahun (lelaki) dan 76.6 tahun (perempuan) pada 2010 kepada 78.0 tahun (lelaki) dan 83.0 tahun (perempuan) pada 2040.


 


Semakin lama, semakin banyak juga peratusan penduduk kumpulan umur tua iaitu 65 tahun dan ke atas. Pada tahun 2010, kumpulan umur ini hanya mewakili 5% daripada keseluruhan penduduk Malaysia dan pada 2040, Jabatan Perangkaan menjangkakan kumpulan umur ini akan meningkat kepada 14.5%.


 


Semakin tinggi jangkaan hayat penduduk Malaysia, semakin tinggi kumpulan umur tua di Malaysia, semakin tinggilah perbelanjaan pencen yang perlu ditanggung kerajaan. "Ageing population" adalah isu atau trend besar yang perlu kita hadapi di masa akan datang. Sama seperti apa yang dihadapi oleh negara Jepun dan negara maju yang lain.

Inilah yang cuba dimaksudkan oleh MKII baru-baru ini.

Ia bukannya soal kerajaan tidak ada wang, tidak mampu membayar pencen atau menuju ke arah kebankrapan. Tetapi ianya soal pilihan dasar-dasar yang akan memberi implikasi kepada kewangan kerajaan dan kepada rakyat di masa akan datang. Sebab itu MKII membangkitkan idea untuk berubah daripada skim "defined benefit" kepada "defined contribution" sebagai pilihan atau opsyen dasar di masa hadapan.

Tidak ada masalah untuk kerajaan mengekalkan skim pencen sedia ada, tetapi implikasinya adalah perbelanjaan pencen akan terus meningkat dan nisbah kepada perbelanjaan mengurus juga akan meningkat. Pilihan dasar ini akan memerlukan kerajaan meraih hasil yang lebih tinggi melalui kutipan cukai yang lebih tinggi di masa akan datang. Antaranya adalah kadar cukai seperti GST mungkin dinaikkan untuk menampung kos pencen pesara kerajaan. Kerajaan tidak akan meminjam atau menerbitkan bon untuk membiayai perbelanjaan mengurus.

Ini tugas dan tanggungjawab pembuat dasar (policymaker), memikirkan untuk jangka masa panjang dan bukannya jangka pendek sahaja seperti rakyat yang hanya memikirkan apa yang kita akan dapat dalam setiap bajet.

Sebab itu kerajaan memperkenalkan Transformasi Nasional 2050 (TN50). Supaya rakyat sama-sama berfikir cabaran dan solusi bagaimana kita hendak bergerak ke hadapan sebagai sebuah negara. Hendak jadi negara maju, mentaliti kita juga perlu maju.

Rujukan:

1. Akta 227; Akta Pencen 1980

2. Perbelanjaan Mengurus Kerajaan Persekutuan Mengikut Objek - Bank Negara

3. Unjuran Penduduk Malaysia 2010 - 2040 - Jabatan Perangkaan