Gerakan
sulit Kristian bersama beberapa orang Islam yang khianat
Ia tidak wajar sama sekali dibiarkan
Untuk kes ini, Surah Zumar ayat 3 dan Surah
Ankabut ayat 63, sebagai contoh, ada hubung kait, tapi tidak kena langsung
untuk dijadikan sebagai dalil mengharuskan. Pendek kata pendalilan (istididlal)
tidak betul, selain isu orang kafir tidak menjadi sasaran hukum cabang syarak
seperti yang disebut di perenggan pertama.
Ia tidak wajar sama sekali dibiarkan
anak tuhan ??
parti kristian ??
Perkataan “Allah” dalam bahasa Melayu difahami sebagai Tuhan
kepada umat Islam, manakala perkataan “tuhan” itu bermaksud zat yang tertinggi
yang dipercayai oleh penganut sesuatu agama. Bahasa arab berbeza, begitu juga
bahasa-bahasa lain. Adakah penggunaan “Allah” juga ada dalam kitab Injil dalam
bahasa Inggeris?. Bagaimana dengan kitab injil dalam bahasa-bahasa lain? Atau
adakah satu kitab Injil asli yang menggunakan kalimah “Allah” didalamnya untuk
dijadikan rujukan?
Perkataan “Allah” telah digunakan dalam kitab Injil
berbahasa Melayu sejak 400 tahun dahulu. Manusia juga gunakan daun dan kulit
kayu untuk tutup kemaluan mereka beribu tahun dahulu. Banyak perkara yang
dibuat dahulu tidak lagi dibuat sekarang. Pengunaan “Allah” dalam kitab Injil
dahulu dilakukan oleh mubaligh Kristian bertujuan mengelirukan umat Islam
berbangsa Melayu nusantara agar meninggalkan agama mereka dan memeluk agama
Kristian.
Orang Melayu dulu silap kerana tidak peka terhadap muslihat
ini maka Kristian berkembang dengan cara penipuan di nusantara seperti
Indonesia, Filipina dan juga Sabah dan Sarawak. Sekarang orang Islam di
Malaysia perlu dan wajib membetulkan keadaan ini. Alasan ianya berhak digunakan
cuma kerana telah digunakan sejak 400 tahun dahulu adalah hujah dangkal.
Membenarkan penggunaan perkataan “Allah” kononnya positif
kerana boleh digunakan untuk tujuan dakwah adalah mengarut dan sesat. Islam
tidak menghalalkan cara yang salah untuk mencapai matlamat yang betul.
Umat Islam wajib “menyampaikan” tetapi bukan dengan penipuan.
Jangan kata kita akan berdakwah kepada pengikut Kristian dan penganut agama
lain untuk memeluk Islam kerana “Allah” kita serupa. Namun, kita tetap
“menyampaikan”, jika ada yang menerima maka jadilah dia seorang muslim dan jika
tidak mahu menerima maka kekallah dia dengan kepercayaannya,
Kita dengan tuhan kita iatu Allah dan mereka dengan tuhan
mereka. Kita semua masih boleh hidup bersama dengan pegangan agama yang berbeza
dalam sebuah negara.
Perkataan “Allah” ada terdapat dalam kitab agama Sikh. Adakah
kitab tersebut ditulis dalam bahasa Melayu? Adakah pernah terdengar penganut
agama Sikh di Malaysia cuba menyebarkan agama mereka kepada umat Islam? Mereka
mematuhi undang-undang. Kitab mereka tidak berbahasa Melayu jadi ianya bukan
isu.
Bagi memperbetulkan kesilapan lalu, negara Malaysia adalah
sebuah negara persekutuan yang sepatutnya terdiri dari Semenanjung Tanah
Melayu, Sabah dan Sarawak. Sabah dan Sarawak ada hak-hak istimewanya tersendiri
begitu juga Semenanjung Tanah Melayu juga perlu ada hak-hak tersendiri. Nama
Semenanjung Tanah Melayu bukan rekaan baru, ianya telah diguna satu masa dahulu
dan sekarang patut dikembalikan nama asalnya berserta hak-hak istemewanya.
Pernyataan yang saya pertahankan adalah :
1) Perkataan “Allah” tidak boleh dimaksudkan sebagai Tuhan
agama lain apabila ditulis atau disebut dalam bahasa Melayu.
2) Penggunaan “Allah” dalam lain-lain bahasa tidak boleh
disebarkan kepada umat Islam.
Terdapat gerakan di Malaysia sedang cuba menyatukan rakyat
bukan Melayu dalam satu kumpulan untuk menentang orang Melayu. Mereka
menggunakan agama Kristian sebagai wadah penyatuan kerana mereka melihat agama
Kristian ada kelebihan tersendiri seperti sokongan dan perlindungan negara
luar. Mereka ini sebenarnya tidak bertuhan, mereka akan bertuhankan apa saja
asalkan matlamat duniawi mereka tercapai. Tidak menghairankan jika mereka
sendiri tidak mengamal ajaran kristian yang kononnya mereka pertahankan.
Kumpulan ini bergerak lebih cergas kerana terdapat peluang.
Peluang yang ujud kerana perpecahan umat Melayu Islam. Negara Malaysia
mengamalkan sistem demokrasi. Ia bererti tunduk kepada pilihan ramai. Jika
sekumpulan rakyat boleh disatukan dan kumpulan ini merupakan majoriti maka
kumpulan inilah yang berkuasa termasuk memerintah negara. Memerentah negara
bermaksud boleh mengubah prinsip dan dasar serta corak pemerintahan. Jika cukup
sokongan di parlimen, undang-undang juga boleh digubal, pinda dan mansuhkan.
PENIPUAN
Para ulama politik dan pendokong politik Islam di Malaysia
kini memutarbelit kenyataan dengan mengatakan BAHAWA kerajaan mengharamkan
orang kafir menyebut kalimat Allah, mereka sengaja mencipta soalan sedemikian
kepada pemimpin dan juga ust popular Azhar Idrus supaya yang timbul ialah HARUS
dalam menyebut kalimah ini. Mereka tidak bangkitkan persoalan sebenar iaitu
penggunaan kalimah Allah dalam bible Melayu. Kekeliruan dan pembohongan inilah
yang dicanangkan kepada kampong yang buta IT dan hanya mendengar penerangan
dari sumber terhad.
Apa yang terjadi sekarang menunjukkan walaupun parti yang
memakai nama Islam, sikap mereka telah berubah dan rela mengikut telunjuk bukan
Islam.
Penipuan ini amat merosakkan.
Persoalan Sebenar Kalimah Allah
dari aidc
Mohd Hazizi Ab Rahman - Apabila ditanya tentang hukum orang
kafir guna kalimah Allah, sebenarnya soalan itu sendiri tidak betul. Ramai yang
menjawab hukum asalnya ialah harus. Sedangkan hukum wajib, sunat, harus, makruh
dan haram adalah hukum taklifi, dan yang mukallaf ialah orang Islam. Orang
kafir tidak disasarkan dengan hukum-hukum Allah kecuali:-
1) ayat-ayat yang mewajibkan beriman
2) hukum-hukum jenayah dan muamalat, berdasarkan akad zimmah
Oleh itu, persoalan sebenar yang mesti dijawab ialah apakah
wajar kerajaan sebagai Ulil Amri, yang mempunyai jentera mengeluarkan fatwa dan
menguatkuasakan fatwa, mengharuskan penggunaan kalimah Allah dalam Bible dan
bahan-bahan terbitan gereja di Malaysia?
Persoalan sebegini secara asasnya sudah termasuk dalam bab
Siyasah Syariyah, di mana kerajaan berkuasa membuat keputusan melalui
pertimbangan antara maslahat dan mafsadah, yang semuanya itu mestilah berada
dalam kerangka Maqasid Syarak, menjaga agama dalam konteks isu ini.
Hakikatnya, kerajaan sudah ada keputusan. Sebagai rakyat
kita perlu terima keputusan itu, kerana ia mengikut lunas-lunas syarak.
Janganlah semua orang nak jadi kerajaan, atau semua perkara nak dibangkang.
Persoalan sebegini sebenarnya mengenai kuasa agama ke atas
kehidupan awam, perkara yang amat dibenci oleh puak sekular liberal. Sebahagian
orang Islam, termasuk yang popular, mengupas isu ini tanpa melihatnya dalam
skop pertembungan antara ideologi. Itu satu kegagalan yang mampu mengundang
tragedi kepada umat.
Wujudnya hubung kait antara ayat dan topik tidak semestinya
boleh berlaku pendalilan di situ. Ramai orang terjebak dalam fenomena ini,
iaitu menggunakan ayat al-Quran untuk menguatkan hujah, tapi mereka tidak sedar
bahawa ayat itu tidak kena dijadikan sebagai dalil.
Baca seterusnya :di sini
No comments:
Post a Comment