Jam
1.30 tengahari tadi saya menghubungi adik
Izan Suhaila Mohd Ali, Saiful
Riza, 31 tahun, berada di Paroi,
Seremban, Negeri Sembilan.
Klik di
sini untuk membaca kisah getir ditempuh oleh Izan dan anaknya, Maryam Sofea Mohd Reza, 14 bulan, dilarang menaiki pesawat Air Asia AK 1455,
penerbangan dari lapangan terbang di Ho
Chi Minh
ke Kuala Lumpur malam tadi.
"Saya berasa musykil. Maryam kena chicken pox
kira-kira seminggu sebelum berangkat ke Ho Chi Minh, Vietnam,
pada hari Rabu, 15 Mei 2013.
Doktor di Malaysia telah mengesahkan tahap kesihatan
Maryam baik sebelum kami terbang, malah
malam sebelum ke sana,
Maryam sekali lagi dibawa menjalani pemeriksaaan doktor. Berikutan pengesahan itu berstatus sama, kami membawa
Maryam bersama," ujar
Saiful.
Memang Air
Asia berhak melarang penumpang untuk tidak
menaiki pesawat jika didapati membahayakan nyawa penumpang lain. Maklumat itu tercatat di salinan terma dan syarat perincian penerbangan.
"Masalahnya, sehingga malam tadi, kami sekeluarga masih lagi kabur,
mengapakah Maryam tidak
dibenarkan pulang? Dia tidak demam dan apabila ditanyakan kepada
kakitangan Air Asia di lapangan terbang Ho Chi Minh, mereka tidak langsung memberikan penjelasan.
Jururawat memeriksa suhu badan Maryam hanya membisu. Mungkin kerana dia tidak
mampu berbahasa Inggeris," kata kakitangan agensi pelancongan itu.
"Jauh bezanya berbanding kemahiran bahasa Inggeris
Tony Fernandes," celah saya.
Di ruangan
komen entri terdahulu, muncul kenyataan, petugas melarang Maryam menaiki
penerbangan, BUKAN kakitangan Air Asia tetapi pekerja lapangan terbang.
Jika
kenyataan itu sahih, di manakah
wakil Air Asia di Ho Chi Minh? Wakil bertugas untuk membantu sekiranya penumpang mendepani masalah? Adalah kebajikan mereka diserahkan sepenuhnya
kepada ground staff, didakwa pekerja
lapangan terbang?
Adakah kejadian
berlaku, bukti nyata
nasib penumpang sah
pesawat Air Asia boleh diperkotak-katikkan sesuka hati?
Jika wanita di dalam gambar di atas TIDAK
terbabit dengan syarikat penerbangan
tambang murah itu, mengapakah
mereka bertugas di pintu 18 terpampang logo Air Asia?
Maaf, kerana saya
amat jarang menaiki pesawat Air
Asia, justeru memerlukan
sedikit pencerahan.
"Seperkara
lagi, sewaktu kami menaiki
pesawat Air Asia di LCCT pada jam
7 pagi Rabu lalu untuk ke Ho Chi
Minh, tidak pula timbul sebarang
masalah. Tidak pula Maryam ditahan dan
dilarang menaiki pesawat sewaktu check in.
Sedangkan pada ketika itu Maryam
mengalami chicken pox dalam tempoh
kira-kira seminggu. Apapun, dia tidak demam lagi," jelas Saiful.
"Adakah wakil Air Asia Malaysia menghubungi setakat ini?," soal saya.
"Tidak," responnya
pantas.
Ayah Maryam,
Mohd Reza Mat Jan dijangka bakal
terbang ke Ho Chi Minh petang
esok.
"Pada
mulanya dia ingin ke sana hari ini. Dia
bimbang mengenangkan nasib isteri dan anaknya
tetapi paspot Reza disimpan di peti keselamatan bank. Oleh itu
penerbangan terpaksa ditunda esok," kata Saiful.
Jam 3.15
petang, saya menghubungi Norhamiza.
"Saya menelefon
adik, Ahmad Johanis, kini
bertugas dengan Tourism Malaysia
di New York, Amerika Syarikat. Dia
kemudian menghubungi Tourism Malaysia di
Vietnam. Wakil Tourism telah bercakap
dengan kakitangan Kedutaan Malaysia di
Vietnam. Staf MAS baik budi, menjemput Izan, Maryam dan dua saudara kami dan
membawa mereka ke hospital. Mereka ke hospital kerajaan, caj
hanya USD20 untuk pemeriksaan
Maryam. Hospital swasta mengenakan caj lebih mahal, USD200. Wakil Hong Leong Bank di sanapun menghubungi
Izan, menawarkan tempat tinggal, jika tiada. In Shaa Allah, andai tiada aral
melintang MAS akan menguruskan
penerbangan balik mereka hari ini
juga," jelas kakak Izan itu, tenang.
Justeru
itu, ayah Maryam membatalkan hasratnya untuk
terbang ke Ho Chi Minh.
Semalam,
saya terdengar kenyataan dilontarkan oleh wanita dalam loghat Terengganu di
lapangan terbang di Ho Chi Minh.
"Apa
fasal Mazidul hendak menyibuk? Ini
prosedur di tempat orang, bukan di Malaysia. Suruh dia duduk"
Biarlah saya
jelaskan di sini.
Saya sekadar
ingin membantu mereka dalam kesusahan tanpa dibayar sesen pun. Tindakan
itu saya fikirkan lebih wajar berbanding diam membatu dan mengutuk
tindakan individu lain tanpa mengetahui fakta kejadian sebenar.
Kalau puan
pengumpat itu ditakdirkan mendepani masalah sama, In Shaa Allah, saya cuba membantu tanpa
mengambil kira identiti dia. Kalau berkebetulan dia taukeh syarikat
pengeluar keropok lekor atau kain baju,
Alhamdulillah, mungkin jika berkunjung
ke Terengganu, boleh saya membeli se
peket keropok lekor dan baju Melayu
dengan harga diskaun.
Yeah!
"Kita
semua rakyat Malaysia dan seharusnya saling bantu-membantu sewaktu dalam
kesempitan. Kami membayar
tiket kepada Air Asia dan menaiki pesawat Air Asia. Sekurang-kurangnya
apalah salahnya andai kakitangan mereka
di Vietnam menghantar ahli keluarga saya
ke hospital pada malam itu. At least kami berasa mereka selamat sebelum
terpaksa meninggalkan mereka,"
komen Norhamiza.
Sekalung penghargaan kepada penumpang pesawat AK 1455 pelbagai
bangsa, sudi menhulurkan wang ringgit
mereka secara ikhlas untuk membantu
Izan dan
Maryam semalam.
Ikuti
laporan kisah ini di akhbar NST esok.Credit
No comments:
Post a Comment