Projek Kroni
Tun Mahathir: RM18.3 Billion DiSelewengkan Dalam Projek Lebuhraya PLUS!.
■
Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) diwujudkan pada 24 Oktober 1980 dengan diberi
tugasan utama pembangunan Lebuhraya Utara Selatan. Pada 1 Mac 1981, LLM
memulakan pembinaan Lebuhraya Utara Selatan bagi bahagian Bukit Kayu Hitam ke
Jitra.
■
LLM berjaya menyiapkan beberapa blok fasa pembinaan lebuhraya dengan jarak
366KM atau pun 41% daripada jumlah keseluruhan PLUS iaitu 823KM yang dirancang
menggunakan DANA kerajaan RM3.2 BILION. Lebuhraya Penuh TANPA TOL adalah
PERCUMA untuk rakyat. Semua kos ditanggung oleh DANA kerajaan tanpa penglibatan
pihak swasta.
■
Pada 1986, mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir mula
melaksanakan idea program penswastaan Negara. Hampir segala2 yang sebelum ini
hak mutlak rakyat di bawah operasi kerajaan telah didagangkan kepada pemodal2
luar dari kerajaan.
■
Pegangan kerajaan dan LLM di dalam PLUS dijual kepada proksinya TS Halim Saad
yang mengetuai syarikat swasta UEM. Padahal mengikut perancangan asal oleh
arwah Tun Razak dan arwah Tun Hussien Onn tidak akan sekali2 membenarkan
kemasukan pemodal luar kerana ini adalah projek dari kerajaan untuk rakyat.
■
Persoalan: apakah bukti ‘track record’ kewangan yang dimiliki UEM yang
merupakan sebuah ‘insolvent company’ atau syarikat hampir muflis sehingga boleh
ditawarkan untuk mendapat projek PLUS yang begitu besar?. Mengikut rekod
sehingga tahun 1985, syarikat UEM mempunyai hutang terkumpul sebanyak RM90
juta.
■
Laporan AWSJ terbitan 18 January 1988 tulisan Raphael Pura and Stephen Duthie
menunjukkan UEM dikuasai oleh sebuah syarikat bernama “Hatibudi Sdn Bhd” yang
ditubuhkan pada tahun 1984 dengan modal RM2 dan mempunyai 2 orang pemegang
saham.
■
Pada 1988 di dalam Dewan Parlimen suatu hakikat yang mengejutkan ramai
pihak, apabila DS Samy Vellu mantan Menteri Kerja Raya diasak oleh MPs dari
pembangkang telah mendedahkan bahawa Hatibudi Sdn. Bhd. dimiliki oleh UMNO dan
ianya telah disahkan oleh Tun Dr Mahathir. Manakala Pemegang Amanah adalah Tun
Mahathir Mohamad, arwah Tun Ghaffar Baba, Tun Daim Zainuddin and TS Sanusi
Junid.
■
Persoalan: Sekiranya benar Hati Budi Sdn Bhd merupakan 'UMNO Trustee Holding
Company', dimanakah wang UMNO tersimpan?. Mohon kembalikan wang tersebut kepada
yang hak. Berita semasa pada 11hb April 2013 melaporkan syarikat Hati Budi Sdn.
Bhd. milik Tun Daim Zainuddin telah memperolehi Keuntungan dari projek
lebuhraya PLUS mencecah RM18.3 bilion!!!.
■
Hati Budi Sdn Bhd menguasai United Engineers Malaysia (UEM) dikaitkan dengan
pimpinan tertinggi kerajaan iaitu Tun Daim Zainuddin (mantan Menteri Kewangan)
dan Tun Dr Mahathir (mantan Perdana Menteri).
■
UEM telah dianugerahkan menguasai projek lebuhraya PLUS walaupun mendapat
bantahan ramai rakyat. PLUS Highway Sdn Bhd telah ditubuhkan bagi mengambil
alih urusan Lebuh raya Utara Selatan (North-South Highway) dan membelanjakan
RM6 bilion untuk menaikkan status jalan raya dengan upahnya adalah berbentuk konsesi
selama 30 tahun.
■
Ini bererti tempoh konsesi berakhir pada 2016 akan dilanjutkan sehingga 2021
pula. Sekiranya tiada pematuhan kontrak, pihak
Kerajaan
terpaksa memberikan pampasan kepada pemegang konsesi lebuh raya sebanyak RM19
bilion untuk selama 20 tahun.
■
Projek PLUS hanya menelan belanja RM3.4 bilion tetapi pemberian kontrak melalui
kaedah 'runding terus' kepada UEM menjadi satu persoalan yang tidak pernah
terjawab sehingga kini. Keuntungan PLUS antara tempoh konsesi daripada
1987-2017 yang mengutip tol dianggarkan RM54 bilion untuk 30 tahun.
■
UEM jelas tidak mempunyai ‘track record’ di dalam sektor pembinaan jalan raya
berbanding syarikat berpengalaman lain yang memohon tender sama seperti Pilecon
serta Hashbuddin dengan kadar sebut harga jauh lebih rendah dari UEM. Modus
operandi anugerah kontrak kepada UEM adalah wujudnya hubung kait antara Hati
Budi Sdn Bhd dengan Tun Daim dan Tun Mahathir.
■
Walaupun 366KM dari keseluruhan 823KM pembinaan yang siap menggunakan wang dana
kerajaan sendiri, UEM tidak pernah membayar satu sen pun duit mereka untuk
membayar semula kos yang telah dikeluarkan oleh kerajaan sebelum ini.
■
Paling menyedihkan adalah idea asal Lebuhraya PLUS sememangnya PERCUMA untuk
rakyat telah digadaikan Tun Dr Mahathir kepada TS Halim Saad melalui UEM bagi
mengaut berbilion untung atas angin kerana sistem perjanjian konsesi berat
sebelah. Terma tamat tempoh 30 tahun akan disambung semula untuk 25 tahun lagi.
Dengan kata lain PLUS adalah 'MONEY FACTORY' kepada Tun Dr Mahathir dan proksi
mereka.
■
Paling mengecewakan, pihak swasta ini dibenarkan mengutip hasil tol yang dibina
dari wang dana kerajaan sendiri. Mereka hanya menyiapkan baki 500KM sahaja. UEM
pula menyiapkan lebuhraya PLUS 2 tahun lebih lewat dari tarikh penyerahan,
dengan kos yang terlampau tinggi sehingga 70% dari anggaran kos yang digubal
oleh arwah Tun Razak dan arwah Tun Hussien Onn sebelum ini.
■
Tun Dr Mahathir telah memberikan kemudahan kredit RM3.5 bilion lagi kepada UEM
walaupun operasi asal yang dirancang Tun Razak dahulu hanyalah 100% dana hasil
kerajaan untuk pembinaan lebuh raya PERCUMA untuk rakyat sepanjang 800KM
tersebut.
■
Sehingga kini kutipan PLUS yang berjumlah RM2 bilion setahun dan terus
meningkat tidak menampakkan jalan sebagai titik mula menamatkan kutipan tol.
■
Lebih parah, setiap 3 tahun PLUS berhak menaikkan 10% kutipan tol mengikut
perjanjian mistik antara Tun Dr Mahathir dan pihak kerajaan Malaysia. Mengikut
kontrak perjanjian yang dimenterai, jika tiada kenaikan kadar tol maka kerajaan
pusat terpaksa membayar 'PAMPASAN'. Anggaran pampasan dari tahun 2008 hingga
2038, kerajaan dikehendaki membayar PLUS sejumlah RM63.83 bilion!.
■
Sistem pembinaan jalan bertol di Malaysia ini adalah salah satu legasi Tun Dr
Mahathir yang tidak dapat dimaafkan selama2 nya. Di Lembah Klang saja berpuluh
konsesi lebuh raya menyedut duit hasil titik peluh rakyat setiap masa.
No comments:
Post a Comment