Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, January 26, 2017

Dokumen Skandal BMF Didedah, Tun Dr Mahathir Bukan Bersih Dan Suci Seperti Yang Digambarkan




Apabila macai-macai Parti Cap Bunga Raya cuba mensucikan idola mereka, Tun Dr Mahathir Mohamed dengan mengubahsuaikan sejarah, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memperbetulkan kembali. Tidak dinafikan pinjaman kepada kumpulan Carrian diberikan sewal tahun 1979. Namun pada peringkat awal, urusniaga pada masa itu amat menguntungkan. Kumpulan Carrian memperolehi keuntungan bersih USD 100 juta dengan perolehan USD 280 juta. 



Namun skandal ini wujud sekitar tahun 1982 yang mana berlakunya transaksi pinjaman yang melangkaui had yang dibenarkan oleh oleh Bank Negara Malaysia. Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia pada 16/07/1981. Kenapakah Tun Dr Mahathir selepas menjadi Perdana Menteri masih membiarkan BMF untuk mengeluarkan pinjaman kepada kumpulan Carrian seperti transaksi di bawah sehingga Oktober 1982?





Tengku Razaleigh Hamzah sememangnya Menteri Kewangan ketika itu. Harus diingat Perdana Menteri pada masa itu adalah Tun Dr Mahathir. Sebelum Julai 1981, beliau juga adalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri MITI dan Perdana Menteri pada waktu itu, Tun Hussein Onn sedang uzur. Gabenor Bank Negara Malaysia sehingga tahun 1980 adalah abang ipar Tun Dr Mahathir iaitu Tun Ismail Haji Mohamed Ali (Julai 1962 - Julai 1980). 

Perlu diingat juga BBMB, bank induk bagi BMF di Hong Kong adalah di bawah kuasa penuh Perdana Menteri. Pemegang saham terbesar pula adalah Perbadanan Nasional Berhad (PNB). Siapa pula Pengerusi PNB pada masa itu? Tak lain dan tidak bukan juga Tun Ismail Haji Mohamed Ali (1978 - 1996).

Siapa kata selepas Tun Daim mengambil alih jawatan sebagai Menteri Kewangan, Malaysia telah menjadi Bersih, Cekap dan Amanah? Tun Daim selepas menjawat jawatan berkenaan telah mengistiharkan kes BMF yang rugi sebanyak RM 2.0 billion ditutup. Kesudahannya, pada 17/09/1984, pinjaman bermasalah BMF yang ditanggung oleh BBMB sejak 31/12/1983, telah di'bailed out' oleh Petronas.

Kesimpulannya, cara Tun Dr Mahathir menyelesaikan masalah BMF, iaialah dengan cara 'bailed out' dengan menggunakan wang Petronas (baca wang Rakyat). IMDB ada 'bailed out' kah?

Nota kaki: Sejarah memang tak pernah menipu. Tapi jangan menipu sejarah.

Baca Berita Asal(CTS)

1 comment :

Anonymous said...

Apa tunggu lagi...arahkan SPRM siasat dan dakwa Tun dimahkamah...dah ada banyak bukti sahih tu beb!!!. Setakat pung..pang..pung..pang kat TV3 macam Salleh Keruak dan Rahman Dahlan tu puntak guna juga...perabih boreh jo...

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.