Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, March 2, 2013

HAKIKAT SEBENAR - Bangsa Sulu Pun Tidak Suka Pencerobohan di Malaysia!! #Pray4LahadDatu #




Tatkala meneliti Blog Tausug Global Media (TGM), lihat di sini   maka terserlah pengkisahan siapa sebenar "penceroboh" di Lahat Datu yang telah mengorbankan tiga anggota keselamatan Malaysia. Blog ini amat menarik untuk dibaca yang memaparkan sejarah Kesultanan Sulu - Siapakah Sultan Sulu yang sebenarnya.


Ikuti pengkisahan selanjutnya :


Al-fadhil Ustaz Hj Abdul Halim Abbas Kedah memberikan ceramah di Lahad Datu pada tahun 2005. Beliau adalah guru perjuangan kepada Sultan Bantilan II. Ustaz senantiasa menjadi penasihat kerohanian Sultan Bantilan II walau pun Baginda Sultan berada jauh di Jolo Sulu Darul Islam. Ketika ceramah ini sedang berlangsung, Sultan Bantilan II berada di sisi Ustaz Hj Halim yang ketika itu Baginda hanya dikenal sebagai DATU LADJAMURA BIN DATU WASIK ARANAN PUYO


Image result for sultan bantilan sedang berucap



Sultan Bantilan II sedang berpidato di atas pentas di padang Capitol, Jolo, Sulu Darul Islam. Beliau dipaksa oleh rakyat menjadi Sultan Sulu pada tahun 2009. Seminggu Baginda dipujuk akhirnya dengan tangisan beliau menerimanya... baginya jawatan Sultan sangat berat dipikul dalam keadaan Sulu ketika ini. Namun air matanya tidak dapat menghalang rakyat untuk mengangkatnya menjadi Sultan Sulu Darul Islam. Tidak seperti Sultan-sultan KIRAM yang berebut-rebut mengangkat diri sendiri?
                                 

3 comments :

Anonymous said...

haha.. copy dari kesultanan sulu blog ni kn...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

percaya sanggat dengan kata2 orang suluk , aku yang kenal bangsa ni berpuluh tahun gelak baca blog ni ..

bangsa suluk ni , dihadapan kita dia memuji, dia komen hentam suluk lain , dia puji kita melambung !
tapi bila dibelakang kita, apabila berkumpul sesama kaumnya, dia kutuk kita balik, dia cerita segala yang dia tahu tentang kita,silap2 dialah ketua untuk bunuh kita balik , bangsa ni tdk boleh dipercayai ...hebat berlakon, cakap besar, munafik !

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.