Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, December 10, 2015

Najib cuba sogok? Betoi ka tak minta apa-apa?

Image for the news result

Dalam posting terbaru CheDet, Tun kata dia tidak minta apa-apa.

Sebenarnya hampir setiap isu yang ditimbulkan akan ada sesuatu yang diminta. Baik menuntut jambatan bengkok, jatuhkan Pak Lah, Edra, TRX, dll, ada saja cerita disebalik. Sebaik jatuh Pak Lah, tiada pula diteruskan isu-isu salahlaku seperti ECM Libra.

Nak tahu perlu lakukan kajian dan sumber. Banyak ceritanya termasuk kes-kes tanah sudah dibeli hanya tunggu macam-macam projek dilulus dan mulakan. Yang untung kroni dan bukannya terus kepada rakyat seperti cara yang dilakukan Najib. Unspinners belum nak ceritakan lagi. 

Hanya nak timbulkan sesuatu yang 
The Unspinners tulis untuk menafikan kenyataan Tun. juga 

Sebenarnya Tun Mahathir mula tuntut Najib letak jawatan sebaik saja kerajaan menolak permohonan grant untuk Proton sebanyak RM1.7 billion. Ia tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Ketika itu Tun guna alasan ekonomi.

Angka dan maklumat ini tepat dan bukan RM2 billion yang pernah dikatakan Proton minta bailout. Situ Najib ada salah sikit. Baca petikan berikut: 

As the Chairman of Proton, he had wanted RM1.7 billion in free govt grants for Proton as well as repeatedly in the past few months he has asked for more protection for Proton - which would have meant higher car prices for all.

Firstly, govt can no longer protect Proton as the Rakyat has suffered greatly 
to the tune of RM300 billion over the 30 years of this Proton experiment - and plus govt had put it in their GE13 manifesto to reduce car prices by 30% by the year 2018.

Also, govt can't simply give billions to Proton nowadays as Proton is no longer government owned by is now a private company under DRB-Hicom.
Here is an article from July 2014 about Mahathir as Proton Chairman requesting RM1.7 billion for Proton- this request was rejected.
It has been reported that national carmaker Proton has applied for financial support from the government – the company has submitted a request for a RM1.7 billion grant from the Economic Council (EC), which is chaired by Prime Minister Datuk Sri Najib Razak, according to reports from The Edge and The Star.
Last week, the automaker said it was seeking reimbursement from the government for the money it has invested in research and development (R&D) to produce new cars.
“We have asked the government to reimburse some of the money we invested on R&D projects. This is a normal practice in the car industry, where incentives are given to carmakers for development of new technology,” Proton chairman Tun Dr Mahathir Mohamad had said.
This requested was rejected the very same month. And very very coincidentally, the very NEXT month, on Aug 18,2014, Mahathir announces in his blog that he has withdrawn support for Government,

He listed a bunch of reasons (1MDB was not even mentioned once) and one of them was "Najib was running the economy by prioritising imported goods at the expense of the local industry."


Isu 1MDB hanya timbul kemudian sebagai penambah dan sensasi. Tun minta sesuatu untuk Proton yang kini kepunyaan peribadi. Itu kira adalah yang diminta.

Sebenarnya ada yang dalam perancangan 1MDB yang mahu dibuat dan dilakukan untuk manafaat rakyat dan negara bagi jangkamasa panjang tapi ianya sudah disabotaj. Ia bukan hal IPP, bukan hal Bandar Malaysia dan TRX.

Adalah ...  

Betoi ka Najib hancurkan economy? Hanya taktik menakut-nakutkan oleh Dr Mahathir.

Menurut Lim Sian See SINI pula, secara makro Najib capai lebih banyak dari Tun dalam masa 6 tahun pertama berbanding Tun.

Mahathir banyak bina infrastruktur tapi Najib pun lakukan banyak untuk manafaat rakyat, bukan kroni. 



Hal kroni ada di SINI

Masaalah yang susah untuk Najib adalah kenaikkan barang disebabkan banyak faktor luar dan polisi-polisi terbaru. Kenaikkan gaji pula agak lambat menurut.
Masaalah Tun pula adalah Proton bertambah teruk kedudukannya:



 Hari tu jatuh ke nombor 3, lani nombor 4. Nak naikkan harga pulak?  

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.