Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, March 14, 2018

Penangguhan Pemilihan UMNO Adalah Perkara Biasa Semenjak Era Mahathir Lagi



Apa nak pening fikir soal tempoh edah pemilihan parti UMNO. 

Besok bubar, bulan depan PRU14 dan selepas PRU pada April 2018 buatlah pemilihan parti.

Kalau nak PRU lewat, buat rayuan kepada Pendaftar Pertubuhan minta tangguh lagi 2 bulan... selesai masalah. 

Pembangkang dah kehabisan isu!

-------------

Kali pertama Majlis Tertinggi (MT) UMNO menunda pemilihan parti ialah pada tahun 1999. Pemilihan itu ditangguh sehingga Mei 2000 bertujuan membolehkan parti memberi tumpuan kepada Pilihan Raya Umum Ke-10 (PRU-10) pada tahun 1999.

Ketika zaman Tun Dr Mahathir Mohamad itu, UMNO sedang mengalami krisis dalaman terutama selepas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada semua jawatan dalam parti dan kerajaan pada 1998.

Tindakan menangguh tarikh pemilihan itu adalah bagi mengukuhkan kembali parti dan menyatukan semula perpaduan ahli akar umbi.

Selepas itu, UMNO pernah menangguhkan beberapa lagi pemilihan parti. Ketika era pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, UMNO menangguhkan pemilihan yang sepatutnya diadakan pada tahun 2003 kepada tahun 2004. Pemilihan parti pada tahun 2007 juga ditunda kepada tahun berikutnya.

Pada zaman pentadbiran Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO, UMNO turut melakukan perkara sama. UMNO pernah menunda pemilihan parti yang sepatutnya berlangsung pada tahun 2011 sehingga 2013.

UMNO hanya mengadakan pemilihan parti pada Oktober 2013 kerana hendak memberi tumpuan kepada proses pemantapan dan pemulihan parti berdasarkan Model Politik Baharu iaitu bagi memastikan kelangsungan UMNO sebagai parti yang menerajui pemerintahan negara.

Dan kelmarin, MT UMNO sekali lagi membuat keputusan sama iaitu menangguhkan tarikh pemilihan parti yang sepatutnya diadakan pada tahun depan, ke satu tarikh lain yang akan ditentukan dalam tempoh selama 18 bulan selepas berakhirnya mandat kepemimpinan parti yang berakhir pada tahun 2016.

Anehnya, keputusan dibuat MT UMNO kali ini nampaknya begitu hangat diperkatakan. Keputusan itu mendapat maklum balas yang agak luar biasa daripada penganalisis politik, pemerhati dan pengamal media khasnya yang propembangkang. Ulasan dibuat mengenainya banyak berbaur sinis dan provokatif.

Hampir keseluruhan maklum balas yang tersebar di dalam media khasnya media sosial, portal berita dan blog propembangkang memberikan andaian dan analisis bersikap prejudis terhadap Najib dan kepemimpinan UMNO, pada hal penangguhan itu bukan perkara baharu dan perkara sama pernah dilakukan Dr Mahathir dan Abdullah.

Sekiranya melihat sejarah pemilihan UMNO dan prosedur pemilihan, sebenarnya tidak ada sesuatu yang janggal pun mengenainya. Selain mengikut peraturan seperti termaktub dalam perlembagaan parti, penundaan tempoh pemilihan parti misalnya dibuat atas alasan yang munasabah.

Sebagai parti yang menjadi peneraju pemerintahan negara, sudah tentu menjadi satu kewajipan bagi UMNO untuk mencari langkah terbaik bagaimana hendak menguatkan parti dan pada masa sama memberi fokus menjaga kebajikan masyarakat.

Seperti ditegaskan Najib, MT UMNO menangguhkan pemilihan parti kerana hendak mendahulukan kepentingan rakyat dan ia akan dapat membuatkan ahli dan kepemimpinan parti lebih fokus untuk menyelesaikan permasalahan rakyat sama ada pada peringkat dasar atau akar umbi.

Malah, penangguhan itu juga bertujuan tidak mahu ada pihak nanti yang sudah merancang strategi politik untuk menghadapi pemilihan dan boleh mengeruhkan suasana dalaman parti.


"Penangguhan ini juga dapat memberi ruang dan peluang bagi pengukuhan parti serta kerja yang patut dilakukan supaya UMNO dan rakan komponen kita lebih mantap untuk menghadapi pilihan raya akan datang," kata beliau pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat MT UMNO, kelmarin.

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.