Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, March 19, 2018

Satu Sen Wang 1MDB Pun Tak Pernah Masuk Poket Najib




1. Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Arul Kanda Kandasamy berkata syarikatnya tidak pernah mengirimkan sebarang jumlah wang ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Najib Razak. Dalam forum Bicara Negara yang diadakan di Ipoh hari ini, Arul berkata ini berdasarkan rekod 1MDB sendiri dan siasatan yang dijalankan oleh Jawatankuasa Public Accounts Committee (PAC)

2. “Saya mengesahkan bahawa 1MDB, berdasarkan rekod dan siasatan PAC, tidak pernah membayar walaupun satu sen kepada akaun peribadi perdana menteri,” katanya. Arul berkata demikian semasa sesi soal jawab mengenai dakwaan bahawa Perdana Menteri menerima RM2.6 daripada 1MDB ke dalam akaun persendiriannya.

3. Memetik dari Star Online Arul berkata 1MDB tetap menjadi sasaran pembangkang kerana mereka telah kehabisan isu untuk dimainkan dalam mengkritik kerajaan. Beliau memuji usaha kerajaan untuk meningkatkan ekonomi dan mewujudkan peluang pekerjaan. “Isu 1MDB adalah sesuatu yang sudah lama, tetapi pihak tidak bertanggungjawab terus memainkannya isu ini,” katanya.

4. Arul berkata Najib terus dikaitkan dengan 1MDB kerana kedudukan beliau sebagai bekas penasihat pengerusi lembaga tersebut. “Satu-satunya kuasa beliau adalah untuk memberi nasihat. Hanya kerana dia berada dalam bord jawatankuasa, pembangkang mengatakan PM bertanggungjawab, “katanya, sambil menambah bahawa Najib tidak mempunyai sebarang kuasa eksekutif.

5. Arul berkata rakyat tidak boleh membuat spekulasi mengenai saman saman dari Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) terhadap 1MDB, yang difailkan pada tahun 2016. “Tidak ada prosiding, pembelaan atau keputusan lagi. Katanya lagi, “Baru-baru ini juga mereka telah meminta mahkamah untuk menangguhkan kes itu selama enam bulan lagi”.

6. D.S Najib telah menafikan salah laku berhubung dengan 1MDB pada 2016, Peguam Negara Mohamed Apandi Ali berkata US $ 681 juta dalam akaunnya adalah hadiah daripada royalti Arab Saudi. Minggu lalu, 1MDB mengumumkan mereka tidak dapat menuntut wang sebanyak 104 juta franc Swiss (RM430 juta) yang dibincngkan oleh ahli-ahli parlimen Switzerland duit tersebut perlu dikembalikan kepada pemilik yang sah kerana wang itu bukan miliknya atau kerajaan Malaysia. “1MDB sebelum ini menyatakan dan mengulangi bahawa mereka tidak kehilangan sebarang wang dan semua wangnya telah diambil kira sepenuhnya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

7. Beliau menambah lagi bahawa RM430 juta adalah daripada denda yang dikenakan ke atas bank oleh pihak berkuasa dalam kawal selia kewangan Switzerland dan ia adalah milik bank-bank tersebut. Parlimen Switzerland kemudian telah menolak tawaran untuk meminda undang-undang yang mengendalikan keuntungan bank yang dirampas oleh pihak berkuasa yang bertujuan untuk mengembalikan wang yang dikaitkan dengan 1MDB kepada rakyat Malaysia.


1 comment :

Anonymous said...

Ketua pencacai dumno cawangan flat sentul bole lah hang nak gebang der... kah kah kah..

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.