Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, September 7, 2019

Kempen "Buy Muslim First"



Semalam Kerajaan PH dan ahli-ahli politik Bersatu dan DAP mengutuk tindakan beberapa pihak termasuk NGO-NGO pengguna yang mereka (PH) kata telah melancarkan kempen "Boikot Barangan Bukan Islam".

Kata ahli-ahli politik PH ini, kempen ini adalah racist.

Ada seorang ahli parlimen DAP sehingga berkata bahawa kempen ini adalah menyalahi Perlembagaan.

Saya sudah periksa dengan NGO-NGO pengguna Islam termasuk Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

Sebenarnya, tidak ada pun kempen untuk boikot barangan keluaran bukan Islam oleh mana-mana NGO.

Yang ada adalah kempen boikot barangan mahal walaupun kos pengeluaran telah turun, kempen boikot produk yang mengandungi DNA khinzir, kempen "Beli Barangan Pengeluar Pembayar Zakat", dan kempen "Beli Barangan Muslim Dahulu" atau "Buy Muslim First".

Kempen "Buy Muslim First" ini adalah untuk membantu perniagaan orang-orang Islam yang jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan perniagaan orang-orang bukan Islam di negara ini.

Jika dilihat secara positif, kempen ini tidak pun menyuruh orang untuk boikot sesiapa, tetapi ia hanya menggalakkan pengguna Islam untuk memilih barangan keluaran orang Islam dahulu jika mereka mempunyai pilihan.

Oleh itu, kenyataan ahli-ahli politik PH tersebut adalah tidak lain dan tidak bukan hanyalah suatu "spin" atau retorik putar belit politik yang mereka selalu buat seperti biasa untuk mengelirukan rakyat.

Orang-orang Islam membeli barangan buatan pengeluar orang-orang Islam kerana mereka percaya bahawa pengeluar barangan-barangan ini adalah lebih sensitif terhadap perkara halal dan haram dan kebersihan mengikut hukum syarak dalam Islam berbanding pengeluar bukan Islam.

Saya ingin bertanya kepada ahli-ahli politik PH ini, apa salahnya orang-orang Islam beli barangan keluaran orang-orang Islam?

Kita tidak boleh paksa sesiapa untuk beli barang dari sesiapa.

Jika pengguna memilih untuk membeli barang dari mana-mana pihak, maka itu adalah pilihan mereka dalam pasaran.

Jika kita ikut cakap ahli-ahli politik Bersatu dan DAP di atas supaya kerajaan mengambil tindakan ke atas pihak-pihak yang melancarkan kempen "Buy Muslim First" ini lantas mengekang pengguna daripada kebebasan untuk membuat pilihan dalam pasaran, maka itu yang sebenarnya menyalahi Perlembagaan, bukan sebaliknya.

........

Menteri Kewangan Lim Guan Eng pula berkata kononnya bahawa "pemboikotan barangan bukan bumiputera ini telah mencapai tahap membimbangkan".

Dia menyalahkan hal ini kepada pihak yang dia panggil "perkauman dan pelampau agama".

Lim Guan Eng ini seolah ingin menyalahkan pengguna-pengguna Islam ke atas penurunan penjualan barangan-barangan keluaran peniaga-peniaga bukan Islam.

Sikap Lim Guan Eng ini adalah yang sebenarnya berunsur perkauman.

Kempen beli barangan Islam ini baru sahaja bermula baru-baru ini.

Tetapi penurunan jualan barangan dalam pasaran rata-rata telah berlaku sejak beberapa bulan yang lalu kerana keadaan ekonomi negara yang merudum akibat pentadbiran dan dasar ekonomi negara yang lemah oleh Kerajaan PH terutamanya oleh Lim Guan Eng sendiri, bukannya sebab orang-orang Islam memboikot barangan bukan Islam.

Oleh itu, saya ingin nasihatkan kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng, berhentilah daripada menyalahkan orang lain ke atas kelemahan diri sendiri, atau jika tidak boleh, baik berhentilah kerja dan cari kerja lain.

Ini lebih elok daripada menyusahkan semua orang.


ISHAM JALIL
Presiden Sukarelawan Malaysia


DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.