Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Tuesday, December 15, 2015

Nasib Nelayan Digadaikan Lim Guan Eng Untuk Projek Berbillion DAP




Lebih 1,000 nelayan sekitar Bayan Lepas di sini yang kecewa terhadap ‘jiwa besar’ kerajaan DAP negeri membangunkan projek tebus guna tanah laut membabitkan kawasan pantai dari Permatang Damar Laut sehingga ke Teluk Bahang di sini.

Kerajaan Pulau Pinang bercadang membina pulau buatan manusia di selatan pulau itu berjumlah RM27 bilion untuk Projek Penang Transport Master (PTMP) tidak mendapat sokongan daripada nelayan kawasan tersebut.

Projek yang dicadangkan menyaksikan bantahan 5 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR, seorang Adun DAP dan Adun Barisan Nasional (BN) turut dibantah lebih 1,000 nelayan. 

Bagi meluahkan suara hati dan membantah projek bernilai berbilion ringgit itu, rata-rata nelayan yang menjangkau usia emas terbabit hari ini berkumpul di Jeti Nelayan Sungai Batu mengadakan bantahan aman untuk mendesak kerja-kerja tambak laut di kawasan mereka dihentikan.

Malah, melalui bantahan aman berkenaan para nelayan yang bernaung di bawah Persatuan Nelayan Pulau Pinang Selatan itu turut menggerakkan usaha mengumpul tantangan nelayan-nelayan terlibat sebelum satu memorandum bantahan dihantar ke pihak kerajaan DAP negeri dalam masa terdekat.

Tegas nelayan terlibat, projek menambak laut berkenaan hanya akan menggugat lubuk rezeki mereka memandangkan kawasan-kawasan pembiakan hasil laut terutama ikan dan udang di kawasan berkenaan akan terjejas.

Seorang nelayan, Choo Sooi Kong, 70 berkata, kawasan laut di sekitar Bayan Lepas sehingga ke Balik Pulau merupakan lubuk pelbagai jenis ikan dan udang yang menjadi sumber pendapatan para nelayan pantai sepertinya.

Andai kerja-kerja menambak laut ini diteruskan sudah pasti punca pendapatan kami akan terjejas dan apakah kerajaan negeri tidak memikirkan nasib kami yang terkesan dengan projek ini kelak?

Ke mana kami hendak pergi kalau satu-satunya punca rezeki selama ini hilang dan janganlah menuang pasir ke dalam periuk nasi kami?

Sebagai nelayan pantai, selama ini kami terpaksa bersabung nyawa ke tengah laut mencari rezeki yang adakalanya tidak menentu, jadi janganlah diganggu lubuk rezeki kami ini,” katanya yang telah lebih 50 tahun menjadi nelayan ketika ditemui pemberita di Jeti Sungai Batu di sini, hari ini.

Selain itu , bagi nelayan, Nazri Ahmad, 50, berkata, para nelayan tidak pernah sama sekali menghalang kepada projek-projek pembangunan, namun setiap rancangan pembangunan itu perlulah mengambil kira kelangsungan hidup mereka.

Apa kerajaan negeri boleh memberi jaminan bahawa ikan dan hasil laut di kawasan ini tidak akan terjejas dan para nelayan boleh terus bergantung hidup dengan laut selepas ini?
Jangan beritahu yang kami akan diberi penempatan baharu atau apa-apa pampasan yang selama ini menjadi amalan kerajaan negeri, bagi saya ibarat merasuah rakyat sedangkan projek tambak laut ini tidak sedikit pun menguntungkan kami para nelayan.

Tiada guna pampasan dan penempatan baharu diberi sekiranya punca rezeki kami hilang dan sebab itu kami mempertahankan kawasan laut ini demi kelangsungan hidup sendiri yang telah sebati dengan laut,” tegasnya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Nelayan Pulau Pinang Selatan, Arshad Omar berkata, tiada sebarang pemberitahuan atau perbincangan diadakan oleh mana-mana pihak termasuk kerajaan negeri sendiri berhubung projek tebus guna tanah melibatkan kawasan-kawasan pantai terbabit bersama pihaknya setakat ini.

Ujarnya, maklumat berkenaan projek itu hanya diketahui pihaknya menerusi laporan-laporan berita disiarkan berhubung kerja-kerja tambak laut di kawasan terlibat setelah dibangkitkan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) baru-baru ini.

Kerajaan negeri sepatutnya berbincang dengan kami terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan kerana projek ini membabitkan kelangsungan dan kebajikan para nelayan terlibat.

Mengapa hanya mementingkan pemaju yang selepas siapnya projek ini mampu mengaut keuntungan berjuta ringgit tetapi kesengsaraan hidup ribuan nelayan yang akan terjejas tidak diambil kira.

Banyak lagi tanah dan kawasan lain yang boleh dimajukan, jadi janganlah mengorbankan kawasan laut sehingga menjejaskan kehidupan nelayan pantai,” katanya.

2 comments :

Anonymous said...

Dasar si PENYAMUN/PEROMPAK si DAPBANGKAI BABI ni - mana SPRM dan PDRM?!

Lihat bagaimanajuga si DIKTATOR PENYAMUN/PENGGANAS PENDATANG DAPBANGKAI ni boleh bermaharajalela buat apa depa suka kat P. Pinang tu mcm. P. Pinang tu BAPA PAP/DAPBANGKAI BABI/Barat-ZIONIS punya – HARAM JADAH betul!

Dahlah alam sekitar nak diMUSNAHkan, kini nasib BERIBU nelayan yag. aku syaki MAJORITI adalah BUMIPUTERA Islam/Melayu pun nak diHANCOQkan (tengok saja ASTROKEPARAT tu, kalau tunjuk pelancongan kat P. Pinang tu, seolah bangsa dan budaya BUMIPUTERA Islam/Melayu termasuk kpg-kpg. Islam/Melayu dan rumah SEJARAH seniman agung kita, Allahyarham TS P. Ramlee, tak wujud – seolah kita begitu HINA; yg. asyik ditunjukkan budaya “eliit” bangsa PENDATANG termasuk si PENJAJAH SingaPORK dan Barat-Zionis)!

Lihat juga di http://riziqin.blogspot.com/2015/12/alasan-silap-taip-menyebabkan-lebihan.html:

Alasan Silap Taip & Menyebabkan Lebihan RM 2.2 Bilion Projek Terowong Dasar Laut Adalah Alasan Bodoh

December 3, 2015

…Sebelum ini Kerajaan Negeri didesak memberikan penjelasan terhadap perbezaan jumlah kos projek pembinaan terowong dan tiga lebuh raya yang terdapat berbezaan sebanyak RM2.25 billion.

Atas desakan tersebut, Guan Eng akhirnya membuat kenyataan bahawa terdapat kesalahan menaip terhadap jumlah tersebut.
“Saya hairan bagaimana Ketua Menteri yang dikatakan mempunyai 20 orang pembantu ini boleh berulang kali melakukan kesilapan yang tidak sepatutnya dan memberi alasan yang amat tidak masuk akal. Jika sebelum ini keputusan undi Jawatan Kerja Pusat (CEC) dikatakan salah kira, kini kos terowong pula dikatakan salah taip.

.....“Sudahlah pengumuman berkenaan projek ini dibuat tergesa-gesa. Lepas buat pengumuman baru hendak berbincang. Adakah projek ini telah dibuat penilaian yang rapi dan adakah telah dibuat Laporan Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA)? Jika telah lakukan, pamerkan keputusannya,” ujar Zainal Abidin kepada UMNO-Online.

Tambah Zainal, projek terowong dasar laut sepanjang 6.5 kilometer ini jika diteruskan bakal menyaksikan sekurang-kurangnya sumber pendapatan dua ribu nelayan termasuk di di kawasan Persiaran Gurney ke Teluk Bahang di bahagian pulau dan dari Butterworth ke Bagan Ajam serta utara Seberang Perai terjejas. Begitu juga dengan nelayan sambilan yang bergantung hidup kepada hasil tangkapan sepanjang pesisir pantai……

Nek Tempoyak

Anonymous said...

Dan tengok bagaimana BUMIPUTERA Islam/Melayu terus dilayan seperti PENGEMIS oleh ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS DAPBANGKAI BABI, di bumi kita sendiri, di P. Pinang - lihat di http://darulehsantoday.blogspot.com/2015/12/anak-penjual-pisang-dedah-cerita-sebenar.html:

Anak Penjual Pisang Dedah Cerita Sebenar...

Anak kepada seorang penjual pisang yang mengamuk dan videonya menjadi viral di media sosial memberi penjelasan kenapa dia bersikap demikian.

Menerusi Facebook, Roslan Alan mendakwa, dia tidak mampu mengawal emosi apabila melihat tengkuk ayahnya dipaut oleh penguatkuasa Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP).

Insiden bermula apabila sekumpulan penguatkuasa MPSP mahu merampas peralatan berniaga milik ayahnya serta pisang yang hendak dijual.

“Saya memang tak boleh kawal emosi lagi bila tengok penguatkuasa itu paut tengkok ayah saya. Ayah saya pula ada penyakit lelah (susah nafas),” tulisnya.

Katanya lagi, dia dan keluarganya berasa sangat sedih dengan kejadian yang berlaku dan menyifatkan tindakan anggota penguatkuasa MPSP itu sebagai satu tindakan zalim dan jahil.

Menceritakan mengenai jualan pisang oleh ayahnya di situ, Roslan berkata, tauke hotel yang juga pemilik tapak tempat ayahnya berniaga membenarkan mereka menjalankan perniagaan pisang.

Katanya, ayahnya menjual pisang untuk mencari duit kocek bagi menampung perbelanjaannya menunaikan umrah.

Dia turut mempertikaikan langkah anggota penguatkuasa MPSP terbabit yang tidak mengenakan tindakan sama terhadap beberapa peniaga lain yang turut menjalankan perniagaan kecil-kecilan di kawasan meletak kenderaan.

Tambah Roslan lagi, ayahnya ada mendaftar sebagai penjaja dengan pihak berkuasa tempatan namun, sehingga hari ini ia tidak mendapat sebarang jawapan.

Nek Tempoyak

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.