Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, April 20, 2016

Tun M Kata Laporan Audit PAC Boleh Di Tipu ~ Pernah Buat Ke? Sekarang Semuanya Tidak Baik Baginya....


pacc

It takes a thief to catch a bigger thief – orang putih kata hanya penyamun lebih besar sahaja mampu menangkap penyamun biasa.

Dibawah ini petikan dari sebuah portal propembangkang berkenaan kenyataan Tun Mahathir “-

KUALA LUMPUR: Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan bahawa beliau hilang kepercayaan terhadap Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

Menurutnya, laporan audit tidak boleh mendedahkan segala kesalahan yang dilakukan oleh syarikat kontroversi 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Laporan audit hanyalah berbentuk akaun, orang yang tulis akaun 1MDB itu dia boleh tipu, jadi laporan audit juga tidak berkesan,” katanya.

Mahathir dengan lantang memberi kenyataan dia tidak percaya kepada semua laporan audit dari PAC dan secara terus terang bermaksud semua yang ada dalam PAC tidak boleh dipercayai.

Dalam pada kenyataan ini bermaksud semua laporan boleh ditulis ikut suka hati dan boleh diubah ubah ikut kehendak.

Para ahli panel yang kita kenali dalam PAC selalunya tidak bersetuju antara satu sama lain sudah berpakat agaknya untuk membuat laporan tidak betul. Itulah pada perkiraan Tun Mahathir.

Agaknya Tun bercakap dari pengalaman sendiri, atau pernah melakukannya.

Seperti biasa Tun Mahathir dengan antiknya, mengaku kalah adalah petanda cita-cita sulit tidak dapat diteruskan dan banyak benda tersangkut akan terus lepas begitu sahaja. Maka spin selagi boleh.
Paling peliknya, penyokong ProTun ada sejenis sifat yang tidak dimiliki oleh puak lain di dalam politik.

Sambil mereka tidak dapat memberitahu hal sebenar , tetapi dalam masa sama hal sebenar yang diiberitahu semua mereka anggap tipu belaka. Mereka tidak percaya pada jawapan orang lain, dengan berkata ia jawapan tipu, tetapi apabila diminta jawapan yang sebenar mereka tidak dapat kemukakan.

Tarikh kemasukan wang 1MDB ke dalam akuan peribadi pun mereka tidak dapat kemukakan walaupun beratus kakitangan bank pro mereka boleh membantu mengintainya. Bukan sahaja penyokong Tun, malah penyokong Rafizi pun gagal memperolehnya meskipun Rafizi ada rangkaian untuk berbuat demikian seperti kes BAFIA nya.

Ini kerana transaksi seperti didakwa tidak wujud. Tun Mahathir yang melalui banyak skandal dalam pemerintahannya lepas begitu sahaja, entah pernah diaudit atau tidak. Ada juga  penyokong Tun mencabar supaya Tun didakwa jika banyak skandal, mungkin kerana dia tahu Tun memerintah agak lama sehingga saksi dan kakitangan yang terlibat dalam kes-kes itu semua sudah pencen hilang entah kemana, dokumen sudah lesap dan sebagainya.

Maka beranilah dia mencabar. Apa yang ada kini hanya rekod skandal itu pernah berlaku, kisah disejarahkan dalam buku penulis dan rekod orang-orang tertentu. Ketika Tun Mahathir menyatakan dia tidak percaya pada laporan PAC dan audit, kita juga sedang melihat Tun bertungkus lumus menjawab isu PROTON dan kegagalannya dalam sebuah akhbar professional ProPembangkang.

Setelah 30 tahun, dan 14.5 billion wang rakyat disesah, apakah kita hendak percaya pada ulasan Tun? Kegagalan dalam 5 tahun boleh diterima, tetapi PROTON 30 tahun, dan majoriti tahun itu Tun ada di dalamnya. Ketika wang dana dari cukai rakyat dialihkan kepada PROTON sebagai injection, wang jual kereta dan spare parts kemana pula perginya?

Apakah jawapan Tun hendak kita percaya, jika yang beraudit dan bertulis pun dikata boleh diubah, inikan jawapan dari mulut Tun yang sentiasa berubah-ubah. Tun Mahathir harus berterus terang, mengaku bahawa jika 1MDB ditutup, maka cita- cita Tun bertambah jauh.

Hentikan menggunakan rakyat yang taksub kepada Tun, kerana apabila Tun berjaya, yang gemuk dan senang bukannya rakyat, tetapi yang berada sekeliling Tun sahaja sepertimana sekarang.

4 comments :

Anonymous said...

Jadi betullah Najib is a thief. Just prove that Mahathir cheated on AG Reports, PAC reports and the like. Just prove it. Don't insinuate. Prove that Mahathir put the people's money into his own personal account.

Jadi baiklah kerja Najib ambik duit tu?

Anonymous said...

kenapa auditor bertukar sampai 2 kali?
mesti ada sebabkan..

Anonymous said...

MEGAT PELIRALAM!!!

Yang Di Soal seluroh dunia ialah AHJibNgok!!

Yang Kau sebok persoal Tun M itu APASAL???!!!

MEGAT KOTEKALAM!!!!

Anonymous said...

AhJibNgok perlu buktikan yang dia tak bersalah!!!

Tun M tak perlu buktikan yang dia benar!!

Da kau pulak perlu buktikan yang kau tak makan dedak RM 2.6 Billion!!

BLOG GOBLOG!!

ADA PAHAM???!!!

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.