Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, June 7, 2017

Sarawak Report dakwa Shafee dibayar melalui akaun kosong yang telah ditutup?




Puak pembangkang yang kepupusan isu sedang memutar belit propaganda terbaru mendakwa PM Najib membayar peguam T shafee Abdullah untuk menyumbat D Anwar Ibrahim ke penjara dengan merujuk dua pembayaran berjumlah RM9.5 juta.


Fitnah terbaru ini dicetuskan oleh Arawak Report di luar negara.


1. Sarawak Report (SR) mendakwa RM9.5 juta dimasukkan ke dalam akaun Tan Sri Shafee Abdullah dari akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak dan wang ini datangnya dari 1MDB. Datin Seri Wan Azizah pula mendakwa, RM9.5 juta ini adalah wang dari SRC.


 2. SR mendakwa kononnya pembayaran kepada Shafee dari akaun Najib ini dibuat dua kali, iaitu pada tarikh 11 September 2013 dan 17 Februari 2014.


3. Pertama, SR dan Wan Azizah perlu memutuskan terlebih dahulu, sebenarnya wang RM9.5 juta ini adalah wang 1MDB atau wang SRC. Kedua-dua mereka nampaknya tidak pasti wang ini datang dari sumber mana dan disebabkan itu mereka membuat kenyataan yang bercanggah.


4. Jika wang tersebut dari 1MDB, apakah buktinya? Bukankah Wall Street Journal dan Sarawak Report pernah melaporkan Najib memulangkan sebahagian besar wang RM2.6 bilion yang mereka dakwa adalah dari 1MDB. Adakah wang tersebut masih wujud?


5. Jika wang tersebut dari SRC, bukankah Rafizi Ramli telah membuktikan bahawa RM40 juta yang kononnya dari SRC ini tidak pernah sama sekali masuk ke dalam akaun DS Najib, sebaliknya diberikan dalam bentuk cek kepada Mail Global Resources?


6. Kedua, benarkah akaun DS Najib masih wujud  ketika TS Shafee dikatakan menerima RM9.5 juta? Wall Street Journal dan Sarawak Report pernah melaporkan selepas DS Najib memulangkan sebahagian besar wang RM2.6 bilion yang mereka dakwa adalah dari 1MDB dan akaun beliau ini telah ditutup pada 30 Ogos 2013. 


7. Persoalannya, bagaimanakah suatu akaun yang wang didalamnya telah dipulangkan dan telah ditutup pada 30 Ogos 2013, boleh membuat pembayaran kepada TS Shafee pada September 2013 dan Februari 2014?


8. Hakikatnya SR dan Pakatan telah membuat terlalu banyak pembohongan sehinggakan mereka lupa apa yang pernah mereka bohongkan sebelum ini.


9. Hakikatnya juga, pembayaran dibuat kepada Shafee pada 2014 langsung tidak menasabah kerana  keputusan Mahkamah Rayuan Anwar Ibrahim didapati bersalah atas kesalahan jenayah meliwat, bukan kerana wang dari akaun sesiapa pun, sebaliknya kerana Anwar telah gagal memanggil 12 saksi yang boleh membuktikan dia tidak bersalah dan gagal meyakinkan Mahkamah Rayuan pada 2014. Hukuman muktamad dibuat  5 orang hakim Mahkamah Persekutuan pada 2015 setelah mendengar segala bukti dan sebulat suara memerintahkan Anwar disabitkan kesalahan.


Tugas Shafee adalah sebagai Ketua Pendakwaan. Adalah tugasnya membentangkan bukti dan kes yang dikemukakan mendapat sabitan.


Soalan mudah bagaimana sperma Anwar berada dalam simpanan polis masih tidak boleh dijawab Pakatan. Adakah Anwar ‘tercicir’ spermanya dimerata-rata tempat untuk sesiapa ambil?


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.