Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Tuesday, August 2, 2016

Shafie Apdal Bercakap Rakyat Sabah Miskin Di Negeri Yang Kaya Raya, Sedangkan Beliau Kaya Kerana UMNO. APA CERITA?

Tiba-tiba sahaja selepas keluar dari UMNO setelah digantung keahliannya, Shafie Apdal, Ahli Parlimen Semporna bercakap tentang Sabah yang kaya tetapi rakyatnya yang miskin. Sepanjang dia menjadi Ahli Parlimen UMNO, Naib Presiden UMNO, malah Menteri Kabinet bagi kuota Sabah, mengapa tidak pula dia bercakap tentang rakyat Sabah yang miskin, terutama sekali di kawasan Parlimennya sendiri?

Shafie Apdal yang bukan sesiapa tetapi menjadi kaya raya dengan harta kekayaan melimpah ruah selepas menjadi pembesar utama UMNO dan Menteri Kabinet, sekarang ini merupakan salah seorang daripada pemimpin ANC yang dikatakan meninggalkan segala-galanya demi rakyat.

Sepanjang beberapa dekad di dalam UMNO, mengapa agaknya Shafie Apdal tidak melakukan sesuatu kepada mereka yang berduyun-duyun datang ke rumahnya di Semporna untuk mendapat dedak yang tidak seberapa? Apa program yang telah dibuat oleh Shafie Apdal sepanjang dia menjadi Menteri KKLW selain terlibat dalam pelbagai kontroversi pemberian kontrak dan tender menerusi beberapa syarikat?

Sabah memang boleh hidup tanpa UMNO tetapi sekiranya, Shafie Apdal dipaksa dan terpaksa memulangkan semula kesemua harta-hartanya sepanjang dia duduk dalam UMNO, agak-agaknya Shafie Apdal boleh hidup tak?

Sekarang, Shafie Apdal sudah pandai bercakap pemimpin-pemimpin UMNO hidup kaya-raya. Sedangkan kekayaan yang dinikmatinya sekarang pun ketika dia bergelar pemimpin UMNO. Sekarang, Shafie Apdal sudah pandai bercakap tentang rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Tapi masa dia di KKLW dahulu, berapa banyak kes-kes kontroversi yang menjadi penyebab kepada ketidakpuasan hatinya kepada kepimpinan utama?

Pulangkan dahulu apa-apa yang diperolehi semasa di dalam UMNO, kemudian baru bercakap tentang nilai-nilai kejujuran, rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan. Selagi masih berkokok di atas timbunan harta yang ditumpukkan semasa berkuasa dahulu, ibarat macam ayam jantan yang berkokok ekor bergelumang dengan tahi.

The Saviour

1 comment :

Anonymous said...

Kenapa Sabah MISKIN sebelum ni - sbb duit MINYAK Sabah habis hampir SEMUAnya diKEBAS utk. mengKAYAkan si DIKTATOR PENYANGAK/PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN tu dan PENJILAT2 depa mcm. si GILA BABI shapiee-si PENGKHIANAT KITOL ni!

MENJIJIkkan sesiapa dari BANGSA Islam/Melayu si KITOL2-PENGKHIANAT yg. sanggup MENJILAT si DIKTATOR made ANAK BERANAK ni-si PENJILAT TERORIS PENDATANG PENJAJAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni - yg. TAK habis2 nak MENYAMUN/MENIPU rakyat terutamanya BANGSA Bumiputera! Sbb tu dia TUBUHkan parti baru HARAM JADAH - JANGAN haraplah anak BOTAK-SIAL-HODOH-PEMALAS lu tu akan jadi PM, si madey PENYAMAQ anak-beranak BANGSAT HARAM JADAH oi!! Dah TUA BANGKA-nak-MAMPOS pun masih TAK sedaq diri!

Sampaikan PETRON*S yg. diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kita, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kita pun - habis diROMPAK si LANUN/PENYANGAK madey ni dan TOKEY2 KAFIR HARBI-si PENJILAT2 DAPJUBOQ BABI dia! Tapi JANGAN haraplah si SPRM yg. sungguh MENCURIGAkan itu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

Jadi SPRM oi - awatlah hang liat sangat no nak buka balik kes-kes ni sedgkan. PENINDASAN si puak Madey ANAK BERANAK HARAM JADAH ni dan Tokey-tokey PENJILAT depa masih menimpa dgn. DURJANA ke atas RAKYAT! SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Lihat di http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
________________________________________

Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

Nek Tempoyak.

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.