Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, September 7, 2019

Tun Ingat Tanah Melayu Ni Wujud Sejak Dijajah British dan Selepas Merdeka Sahajakah?





Oleh : Nurhayyu Zainal

Rumpun Austronesia dah lama mendiami rantau Asia Tenggara, dari Wilayah Khmer ke Segenting Kra hingga ke Kota Gelanggi, kemudian dari Tanah Acheh hingga ke Kota Kecil Pasemah.

Sejak wujudnya empayar Funan, Langkasuka, Tun Sun, Chih Tu, Kedah Tua/Gangga Negara/Lembah Bujang,Tan Tan, Bhumi Malayu ni dah cukup terkenal sebagai pelabuhan masyhur dan menjadi laluan perdagangan utama rantau Timur dan Barat.


Jadi tak hairanlah kenapa ramai arkeologis dan sejarawan dunia mengatakan kerajaan lama di Bhumi Malayu ini wujud sebelum tamadun yunani dan rom lagi.

Berkurun-kurun sudah Orang Melayu berdagang dengan pedagang dari China, India, Parsi, Turki dan Timur Tengah.

Makanya berkurun-kurun jugalah Orang Melayu sudah korek Emas, Tembaga dan Timah untuk didagangkan.

Berkurun kurun sudah Orang Melayu terkenal dengan sifat suka berlayar dan merantau untuk dagangkan hasil tani, herba kayu hutan dan lombong.

Dan sehingga hari ini Orang Melayu masih bekerja keras sehingga ada yang buat 2-3 kerja sehari.

Orang-orang politik ni BODOH!

Dia hanya menilai sejarah ikut kompas penjajah bangsat.

Dia tak nampak bagaimana British bangsat ini meranap dan merampas tanah-tanah dan hasil bumi yang menjadi sumber kolektif masyarakat setempat.

Sama juga dengan orang kiri yang asyik berpolemik tentang Malaysia ikut nas ideologi dan kapitalisme beku.

Dua-dua pun gagal menulis mengikut fakta dan menelusuri nilai keragaman budaya serta kewujudan bahasa pengantar melalui antropologi sejarah yang jujur.

Ingat Bumi Malaysia (Tanah Melayu) ni wujud sejak perompak british menjajah dan selepas Merdeka ke?


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.