Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, March 30, 2016

Jika Petik Dari Sumber Tipu, Siapa Yang Nak Percaya?


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad seolah-olah marah pada majoriti warga UMNO yang tampil bersuara kecewa dan mengecam tindakannya mahu menjatuhkan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Kata Mahathir, kerana UMNO kini 'pekak', 'bisu' dan 'buta', maka beliau mengambil keputusan untuk keluar parti dan sanggup bersama DAP yang beliau 'ludah' dulu. Jika syaitan pun mahu Najib dijatuhkan, mungkin Mahathir sanggup bersama syaitan agaknya?

Pada pandangan penulis, UMNO sejak dari lahirnya dulu tidak pernah 'pekak', 'bisu' atau 'buta' hinggalah kini. Jika UMNO itu seperti yang didakwa Mahathir, sudah pasti Allah akan jatuhkan UMNO dan gantikan dengan parti lain.

Apa yang ada dalam UMNO ialah budi bahasa, adab dan sopan, bersesuaian dengan budaya Melayu yang tebal dalam diri seluruh warga UMNO. Walaupun berselisih faham dan tidak bersetuju, budaya Melayu cukup terkenal dengan muafakat dan menyelesaikan masalah dengan cara yang halus berhemah.

Lebih utama lagi, merujuk pada cara menegur yang dianjurkan Rasulullah SAW dan berdasarkan Al-Quran, teguran yang dibuat itu perlulah dilakukan dengan cara yang sabar, bijaksana dan berhemah. Jika menegur isteri, tidak sama caranya menegur anak.

UMNO tidak pekak di zaman Najib kerana UMNO tahu apa yang diperkatakan Mahathir terhadap Presidennya. Parti kami juga tidak buta kerana ia melihat apa yang dilakukan Mahahthir terhadapnya, dan UMNO juga tidak pekak kerana ia tahu bahawa Mahathir kini bukan lagi ahlinya.

Mungkin pada pandangan Mahathir, UMNO itu 'cacat' kerana tidak mengikut kehendak dan perancangannya. Kerana enggan mengikut 'skrip' dan 'plot' yang beliau sediakan sebelum meletak jawatan dulu, maka mungkin itulah yang mencetus kemarahan Mahathir.

Mahathir dulu mencatur supaya Pak Lah menggantikan beliau sebagai Perdana Menteri. Caturnya, beliau hanya mahu Pak Lah menjadi Perdana Menteri selama sepenggal dan jawatan itu perlu diberi pada Najib. Oleh kerana Pak Lah enggan, maka Mahathir 'mengamuk' jatuhkan Pak Lah.

Setelah Najib naik menjadi Perdana Menteri, tiba-tiba pula anak Mahathir gagal meraih sebarang jawatan utama dalam kepimpinan UMNO Pusat. Bertanding Naib Presiden pun kalah. Mungkin ketika itulah Mahathir mula risau tentang 'skrip' dan 'plot'nya yang terganggu.

Mungkin disaat ini, Mahathir menjangkakan Mukhriz menjadi Naib Presiden, dan pada pemilihan agung UMNO nanti maka Mukhriz akan merebut jawatan Timbalan Presiden di bawah Najib.

Namun mungkin memandangkan Najib 'degil' dan tak mahu ikut 'master plan' Mahathir, maka beliau terpaksa ubah sikit 'plot'nya. Muhyiddin terpaksa dipergunakan wataknya untuk memberi 'amaran keras' kepada Najib kerana 'derhaka' pada Mahathir.

Malangnya, Muhyiddin pula diberi 'kad merah' dari kabinet, dan 'digantung perlawanan' menyebabkan beliau tidak boleh memain peranan dalam 'padang'. Apatah lagi beliau sudah diganti oleh 'pemain lain', ia mungkin membuat Mahathir hilang keruan di bangku warga emas 'stadium'...

Kini sudah hampir di peringkat klimaksnya. Rela berperanan sebagai pengkhianat parti, beliau sanggup bersekongkol dengan mereka-mereka yang pernah digelarnya sebagai 'syaitan', pernah beliau 'kurung', pernah beliau hina dan 'kahak hijaukan' di khalayak umum.

Dan Mahathir marah bila orang UMNO kecam tindakannya? Siapa yang pekak, bisu dan buta sebenarnya? Anaknya gagal menjadi ketua di Kedah, tidak pula dia 'tibai' seperti yang diucap ketika berkempen dulu, tapi beliau 'tibai' pula individu yang beri peluang pada anaknya itu?

Mahathir perlu tahu bahawa Najib bukanlah seorang 'boneka'. Seorang Presiden bukan seorang 'puppet' dan jika beliau perlu ikut telunjuk Mahathir, maka beliau boleh dianggap seorang ketua yang lemah. Mahathir mahu Presiden UMNO dilihat 'lemah' dan 'boneka'?

Kenapa marahkan UMNO yang setia pada Presiden? Mahathir menuduh Najib dengan menggunakan fakta-fakta palsu dan rekaan dari Sarawak Report, bagaimana kami hendak percaya pada tuduhan Mahathir itu?

Takkanlah kerana menolak untuk percaya pada sumber tidak benar itu layak dianggap 'pekak', 'bisu' dan 'buta'? Atau Mahathir sebenarnya yang sudah 'tuli', 'bisu' dan 'buta' kerana percaya pada tuduhan-tuduhan rekayasa itu?

Penulis mengharapkan Mahathir terimalah kekalahan kali ini dengan hati yang terbuka...

9 comments :

Anonymous said...

Berapa umur Mahathir (18,25,45,55,65,75,85?)Mengikut ketentuan Allah, bagi seseorang yg telah melebihi 80 tahun, bertaubatlah dengan serta merta (bukan dengan segera) kerana setiap detik adalah ketentuan Illahi. Janganlah dihiraukan sangat dunia yg fana ini seolah-olah kita akan hidup 10 tahun lagi. Kalau hidup pun akan menjangkau 90 tahun. Apa yang kita hendak dalam umur 80 tahun ke atas ni? Banyak-banyaklah beristighfar sebelum terlambat.

Anonymous said...

Ambil iktibar kehidupan Firaun yang terdapat didalam AlQuran (Kalam Allah)Makin "tua" makin bongkak dan takbur hingga tidak segan silu mengaku "ana rabbi" Perangai yang Iblis sendiri tidak sanggup lakukan walaupun Iblis menderhaka terhadap Allah.Biarlah umur tua yang dirahmati Allah bukan dilaknati Allah. Mengapa kita perlu bersekongkol dengan "Iblis Laknatullah" (DAP-yg anti Islam/PKR yg pro LGBT/PULARISMA/AMANAH yg entah kemana arah tuju parti serpihan PAS)PAS cerdik tak mahu campur dengan orang yang mereka gelar Maha...itu dan Maha...ini. Buang masa dan tenaga.Cukup-cukuplah memerintah Malaysia selama 22 tahun (belum ada pemimpin yg boleh rekod beliau, kecuali seorang pemimpin dibenua afrika).Ingat bila kita mati, siapa yang akan uruskan jenazah kita. Orang DAP/PKR/PAN? Cuba take a brake dan renung masa depan.......dan selepas itu lafazlah "ASTAGHAFIRULLAH HALAZIM"

Anonymous said...

Aki adalah ahli umno yang taksub. Walau bagaimanapun aku dan keluarga bersumpah tidak akan mengundi bn pada pru 14 sekiranya najib masih pm

halim said...

Suka hati kau lah anon "Aki". Tak ada siapa yang nak larang kau yang tak mau undi BN kalau Najib masih pm. Asal kau bahagia.

Anonymous said...

Aku adalah ahli pemakan dedak mamaktun yang taksub.. walau bagaimanapun aku akan mengundi mamaktun naik jadi PM sekali lagi.. hahahahaha...

ayat macai mamaktun.. pujuk rayu org UMNO betul menolak sikap buruk tun. yg sumpah2 cmni esok kena makan sumpah.. tergolek atas jalan raya padan muka laa..

Anonymous said...

Macam2 puak2 mamaktun dan Dapig ni usahakan utk pujuk rakyat jatuhkan Najib.. berlakon jd totok UMNO lah.. ckp mcm 'malaikat' lepas tu jadi pengungut, then jadi penyangak lepas tu jadi ketua samseng.. mcm2 nak gertak kita yg support kepimpinan UMNO.

yg best tu Najib buat derk je.. itu pasal puak ni BENGKEK..melompat2 sakittt hatii nyerr....

DS Najib menang hebat.. alangkah puak BERSHIT pun hilang power.. ini pulak mamaktun penyangak.. xde duit xde macai laa..

Anonymous said...

" Pemakan dedak is a label used by Pro-Tun Mahathir cyber troopers and fan clubs against anyone seen as defending PM Najib Razak and his Administration. The aim, obviously, is to create the perception that those who defend Najib and the Malaysian Government have been dedak-ed (bribed) to do so."

http://www.rockybru.com.my/2016/03/dedak-and-abc.html

"If it seems like a CHILDISH and desperate attempt to discredit those who dare to defend their PM, it's because it is CHILDISH and desperate. "


Adat org tua nyanyuk akan kembali berperangai BUDAK-BUDAK!! akan meracau, mengamuk, bohong dan tak tentu hala percakapan..

Yg bodoh sangat tu org muda ynag follow si nyanyok tu jadi perangai budak2.. itu paling useless!

Anonymous said...

Tu dia - ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS RASIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL/CILAKA/HARAM JADAH-si-PORNO/HOMO/RASIS/FASIS-EJEN/KULI- "ZIONIST NWO"-CIA-NATO/ SOROS-ISrael-MOSSAD/FREEMASON/ILLUMINATI-PENYANGAK/PENIPU/PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH/LANUN-no 1 - dah MENGGELUPAR mcm. ANJING KURAP sbb depa punya KULI, si DIKTATOR PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH tu; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Agaknya DAPBANGKAI BABI ni pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

Selama ni si keturunan PENYAMAQ/PEROMPAK madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kita, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kita!

Sampaikan PETRON*S pun habis diROMPAK si LANUN/PENYANGAK madey ni dan TOKEY PENJILAT dia! Tapi JANGAN haraplah si SPRM yg. sungguh MENCURIGAkan itu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

Jadi SPRM oi - awatlah hang liat sangat no nak buka balik kes-kes ni sedgkan. PENINDASAN si puak Madey dan Tokey-tokey PENJILATnya masih menimpa dgn. DURJANA ke atas RAKYAT! SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Lihat di http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
________________________________________

Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

#Hormat UMNO/YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu TERCINTA kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abd. Razak#

#Selamatkan UMN*/BUMIPUTERA TERCINTA kita dari EJEN-EJEN PENYANGAK PENYAMAQ ZIONIS si DIKTATOR madey-amat BANGSAT/DAPBANGKAI/PKRHOMO KEPARAT (Lihat di
-http://snapshot2016.blogspot.my/2016/03/pegawai-media-bn-iqbal-irwandy-jelas.html#more , Pegawai media BN, Iqbal Irwandy jelas penyokong PKR! , 19 March 2016)

#NYAHkan si PETUALANG-PETUALANG Kitul si PENYANGAK-PENYANGAK/PENYAMAQ ZIONIS Botak SIAL-anak madey/si KULI SEMBAP-yidin depa dari UMN*#

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.