Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, October 22, 2016

Mahathir Pernah Jadikan "MALAYSIA NEGARA BANKRUPT"

Fakta ini tidak boleh dibantah lagi. Ini kerana  fakta 6 tahun zaman Mahathir dan juga 6 tahun era Najib sudah jadi sebahagian fakta sejarah. Pentaksub Mahathir tidak boleh lagi mengubahnya kerana ia sudah jadi figura sejarah.

Gambar rajah itu jelas menunjukkan “pencapaian hebat” Mahathir selama 6 tahun pertama jadi PM antara 1981 hingga 1987.

Hutang negara berdasarkan pendapatan negara pada zaman Mahathir adalah 138.7%, pada era Najib hanya 74% sahaja.

Begitu juga dengan pertumbuhan ekonomi, zaman Mahathir hanya sekitar 24.6% berbanding pencapaian era Najib yang jauh lebih baik iaitu 62.5%, 3 kali ganda lebih baik dari zaman Mahathir.
Kadar pengangguran zaman Mahathir juga adalah dua kali berbanding era Najib.

Paling diingati adalah defisit bajet pada zaman Mahathir adalah paling teruk dalam sejarah ekonomi Malaysia. (Baca artikel ini )

Kadar hutang 138.7% ketika zaman Mahathir ini sama dengan kadar hutang beberapa buah negara yang mengalami bankrap (lihat grafik di bawah ini).

Lihat angka hutang Greece, 167.9%, Italy 132.7% dan Portugal 129%.

Bermakna jika Mahathir telah menjadikan Malaysia bankrap pada zaman itu.

Menurut New York Times, pada 2016, negara berikut iaitu Greece, Italy, Portugal, Spain, Ireland berada dalam antara 14 negara yang bankrupt di dunia. Tidak ada nama negara Malaysia dalam senarai ini.

Yang menuduh bankrap adalah Mahathir dan Tun Daim. Bukan sekali Mahathir dan Tun Daim menuduhnya, 5 kali.

Apa yang dicakap mereka berdua ini hanya tinggal tuduhan sahaja. Malaysia pada hakikatnya tidak bankrap.
Sebenarnya yang bankrup adalah pentaksub pentaksub Mahathir yang sudah kering modal menyerang Datuk Seri Najib. Berhentilah menyerang.

Akuilah fakta, Malaysia dulu pernah bankrup semasa Mahathir menjadi PM.

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.