Syahir : Baru-baru
ini kecoh bila ada ura-ura mengatakan bahawa skim pencen kerajaan akan
dimansuhkan. Ini berpunca daripada salah faham orang ramai yang menyalah anggap
cadangan Menteri Kewangan Ke-II (MKII), Johari Ghani untuk mengkaji semula
dasar pencen dengan memperkenalkan skim KWSP kepada penjawat awam yang baru di
masa akan datang. MKII juga sudah menafikan beliau bermaksud mahu memansuhkan
skim pencen kerajaan sedia ada .
Tetapi
ada pula yang kata opsyen KWSP memang sudah ada sekian lama cuma Menteri yang
tidak tahu. Kakitangan awam memang sudah diberikan opsyen untuk memilih skim
KWSP dan mereka memang mencarum di dalam KWSP sebelum disahkan jawatan mereka
di bawah Subseksyen 6A(1) Akta Pencen 1980.
Selepas
disahkan jawatan dan sekurang-kurangnya sudah berkhidmat 3 tahun, kakitangan
awam juga berhak memilih opsyen pencen dan diberi Pemberian Taraf Berpencen
dengan memulangkan borang opsyen bagi Skim KWSP menurut Jadual Kelima. Jika
mereka memilih opsyen pencen wang caruman kerajaan (majikan) kepada KWSP akan
dipulangkan semula kepada kerajaan dan wang caruman pekerja boleh dikeluarkan
oleh kakitangan awam tersebut. Jika mereka memilih skim KWSP, caruman akan
diteruskan seperti biasa setiap bulan.
Saya
yakin MKII sedar bahawa opsyen KWSP memang sudah ada untuk kakitangan awam
pilih. Yang saya nampak banyak yang tidak dapat tangkap apa sebenarnya yang
cuba disampaikan oleh MKII. Sebab itu banyak yang melatah menuduh kerajaan
tidak ada wang hendak bayar pencen, kerajaan sudah bankrap dan sebagainya.
Ini
beza di antara pembuat dasar yang sebenar dan "pembuat dasar" dalam
Facebook.
Sebagai
MKII yang bertanggungjawab menguruskan kewangan kerajaan, beliau bukan hanya
perlu memikirkan dasar-dasar jangka pendek sahaja seperti apa yang perlu ada di
dalam bajet tahun depan. Beliau perlu memikirkan apa yang akan berlaku, kesan
jangka panjang dan kelestarian kewangan kerajaan jika dasar pemberian pencen
kerajaan terus diberikan kepada kakitangan awam dalam masa sepuluh, dua puluh
dan tiga puluh tahun yang akan datang.
Skim
pencen adalah "defined benefit" iaitu skim di mana majikan
menjanjikan akan membayar wang kepada pekerja selepas mereka bersara manakala
skim KWSP adalah "defined contribution" iaitu skim berdasarkan
sumbangan atau caruman yang dibuat pekerja melalui potongan gaji dan juga
sumbangan oleh majikan dalam konteks ini kerajaan.
Setiap
tahun jumlah perbelanjaan pencen yang dibelanjakan kerajaan meningkat. Pada
tahun 1970 perbelanjaan pencen hanya sekitar RM101 juta dan meningkat setiap
tahun kepada RM516 juta (1980), RM1.2 billion (1990), RM4.2 billion (2000),
RM11.5 billion dan dijangka mencecah RM24 billion tahun depan (2018). Nisbah
perbelanjaan pencen dan ganjaran kepada perbelanjaan mengurus juga semakin
meningkat dan kini sudah melebihi 10%. Ini bermaksud 10% daripada perbelanjaan
mengurus kerajaan persekutuan diperuntukkan untuk membayar pencen dan ganjaran
kepada pesara kerajaan.
Setiap
tahun semakin banyak penjawat awam yang akan mencapai umur persaraan (60
tahun). Dengan kemajuan taraf hidup dan sosioekonomi Malaysia yang semakin
meningkat, jangkaan hayat rakyat Malaysia juga meningkat atau dalam bahasa
mudahnya makin lama orang Malaysia hidup. Jabatan Perangkaan Negara
mengunjurkan jangkaan hayat penduduk Malaysia akan terus meningkat daripada
71.9 tahun (lelaki) dan 76.6 tahun (perempuan) pada 2010 kepada 78.0 tahun
(lelaki) dan 83.0 tahun (perempuan) pada 2040.
Semakin
lama, semakin banyak juga peratusan penduduk kumpulan umur tua iaitu 65 tahun
dan ke atas. Pada tahun 2010, kumpulan umur ini hanya mewakili 5% daripada
keseluruhan penduduk Malaysia dan pada 2040, Jabatan Perangkaan menjangkakan
kumpulan umur ini akan meningkat kepada 14.5%.
Semakin
tinggi jangkaan hayat penduduk Malaysia, semakin tinggi kumpulan umur tua di
Malaysia, semakin tinggilah perbelanjaan pencen yang perlu ditanggung kerajaan.
"Ageing population" adalah isu atau trend besar yang perlu kita
hadapi di masa akan datang. Sama seperti apa yang dihadapi oleh negara Jepun
dan negara maju yang lain.
Inilah
yang cuba dimaksudkan oleh MKII baru-baru ini.
Ia
bukannya soal kerajaan tidak ada wang, tidak mampu membayar pencen atau menuju
ke arah kebankrapan. Tetapi ianya soal pilihan dasar-dasar yang akan memberi
implikasi kepada kewangan kerajaan dan kepada rakyat di masa akan datang. Sebab
itu MKII membangkitkan idea untuk berubah daripada skim "defined
benefit" kepada "defined contribution" sebagai pilihan atau
opsyen dasar di masa hadapan.
Tidak
ada masalah untuk kerajaan mengekalkan skim pencen sedia ada, tetapi
implikasinya adalah perbelanjaan pencen akan terus meningkat dan nisbah kepada
perbelanjaan mengurus juga akan meningkat. Pilihan dasar ini akan memerlukan
kerajaan meraih hasil yang lebih tinggi melalui kutipan cukai yang lebih tinggi
di masa akan datang. Antaranya adalah kadar cukai seperti GST mungkin dinaikkan
untuk menampung kos pencen pesara kerajaan. Kerajaan tidak akan meminjam atau
menerbitkan bon untuk membiayai perbelanjaan mengurus.
Ini
tugas dan tanggungjawab pembuat dasar (policymaker), memikirkan untuk jangka
masa panjang dan bukannya jangka pendek sahaja seperti rakyat yang hanya
memikirkan apa yang kita akan dapat dalam setiap bajet.
Sebab
itu kerajaan memperkenalkan Transformasi Nasional 2050 (TN50). Supaya rakyat
sama-sama berfikir cabaran dan solusi bagaimana kita hendak bergerak ke hadapan
sebagai sebuah negara. Hendak jadi negara maju, mentaliti kita juga perlu maju.
Rujukan:
1.
Akta 227; Akta Pencen 1980
2.
Perbelanjaan Mengurus Kerajaan Persekutuan Mengikut Objek - Bank Negara
3.
Unjuran Penduduk Malaysia 2010 - 2040 - Jabatan Perangkaan
No comments :
Post a Comment