Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, January 13, 2016

WAWANCARA THE EDGE DENGAN 1MDB : PENGGUNAAN HUTANG DALAM PERNIAGAAN ADALAH NORMAL

Wawancara The Edge Dengan 1MDB : Penggunaan Hutang Dalam Perniagaan Adalah Normal

THE EDGE: Mari kita lihat kembali, sebelum kita menyentuh mengenai penstrukturan semula. Dengan pandangan 20/20 yang lalu, adakah anda akan mengatakan bahawa 1MDB mengambil risiko terlalu banyak pada peringkat awal? Adakah ini model perniagaan yang betul?

ARUL KANDA: Bagi saya, penggunaan hutang tidak salah. Dalam hidup seharian kita, apabila anda membeli sebuah rumah, ia dibiayai oleh hutang. Apabila anda membeli sebuah kereta, hampir sama. Hutang mewujudkan disiplin tertentu yang anda perlu membayar balik hutang dan, oleh itu, menjalankan perniagaan anda dengan cara yang tertentu.

Penggunaan hutang di syarikat milik kerajaan juga membebaskan dana yang sepatutnya perlu disuntik sebagai ekuiti. Ia boleh digunakan untuk projek-projek pembangunan dan sebagainya.
Banyak syarikat menggunakan hutang. Bank adalah contoh yang baik, mereka adalah entiti yang sangat memanfaatkan hutang. Yang menjadi kebimbangan adalah di mana kematangan hutang dan aliran tunai syarikat itu tidak sepadan.
Walaupun dalam senario ini, banyak syarikat-syarikat pembangunan akan cenderung untuk membiayai semula hutang supaya anda tidak semestinya menjangkakan sehingga projek selesai.
Dan jika anda melihat 1MDB, itu apa yang berlaku. Jika anda melihat melalui penyata kewangan dari masa ke masa, hutang telah diambil, ia telah dibayar, hutang baru telah diambil lagi, kerana syarikat itu berkembang dan profil perniagaan yang meningkat.
Tetapi jelas anda perlu keyakinan untuk melakukan ini.
Dan keyakinan ini datang dalam pelbagai cara. Kerana, sebagai contoh, anda melakukan apa yang anda berkata anda akan lakukan. Mencapai pelan seperti yang dibayangkan. Ia mempunyai kaitan dengan persekitaran pasaran secara amnya. Ia ada kaitan dengan mencapai kriteria dan garis panduan tertentu. Apabila ini tidak berlaku, dan anda boleh berdebat tentang sebab-sebabnya, maka anda mempunyai masalah-masalah ini. Saya tidak cuba untuk memudahkan isu tersebut.
Sebaliknya, apa yang saya mahu katakan, model perniagaannya pada saya adalah baik. Apakah yang menyebabkan ketidakpadanan aliran tunai adalah ketidakupayaan untuk mencapai sasaran iaitu pelaksanaan IPO.
*Wawancara The Edge dengan Arul Kanda, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB. Seterusnya

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.