Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Tuesday, August 8, 2017

Daim Zainuddin Dan Mokhzani Mahathir Yang Mencadangkan Pembelian Kapal Selam


Image result for Malaysia beli kapal selam


Pada tahun 2008, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan, dalam jawapannya kepada Wan Azizah, mengesahkan bahawa semua terma dan kelulusan bagi perolehan dua kapal selam Scorpene dan 18 unit jet pejuang telah dibuat mengikut prosedur perolehan Kerajaan dan hanya boleh dilaksanakan oleh Kementerian Kewangan.

Petikan Penyata Rasmi Parlimen Dewan Rakyat Bertarikh 14 Mei 2008
PARLIMEN KE-12 PENGGAL PERTAMA MESYUARAT PERTAMA

4.30 ptg.

Menteri Pertahanan [Dato’ Sri Haji Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak]: Tuan Yang di-Pertua, terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada Tuan Yang di-Pertua kerana memberi penjelasan mengenai kelewatan saya sedikit dalam Dewan ini, kerana saya sudah lama menunggu sebenarnya. Saya terpaksa keluar sekejap. Tidak usahlah besarkan sangat perkara ini… [Disampuk]

Tuan Yang di-Pertua, terlebih dahulu saya mengucap terima kasih kepada semua Ahli Yang Berhormat yang telah mengambil bahagian dalam perbahasan perkara-perkara di bawah bidang tugas Kementerian Pertahanan semasa membahaskan Titah Ucapan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Saya akan menjelaskan perkara-perkara yang telah dibangkitkan.

Isu pertama yang saya ingin sentuh adalah berkaitan dakwaan rasuah dalam perolehan kapal selam Scorpene – dua buah dan pesawat pejuang Sukhoi – 18 buah. Kementerian Pertahanan menegaskan bahawa tuduhan yang dibuat oleh Ahli Yang Berhormat Permatang Pauh ini, adalah tidak berasas sama sekali… [Tepuk] Di sini pihak Kementerian Pertahanan ingin memaklumkan bahawa pembelian kelengkapan Angkatan Tentera Malaysia, dibuat mengikut tatacara pelaksanaan kontrak-kontrak perolehan peralatan pertahanan negara.

Ia melibatkan pelbagai peringkat kelulusan termasuk Jawatankuasa Teknikal dan Jawatankuasa Rundingan Harga. Setelah penilaian yang teliti dibuat, demi memastikan perolehan tersebut menepati keperluan ATM. Selain itu rujukan juga dibuat kepada Jabatan Peguam Negara, bagi mendapatkan kelulusan ke atas klausa klausa kontrak tersebut.

Semua terma dan kelulusan untuk rundingan terus dikemukakan kepada Kementerian Kewangan dan kontrak hanya akan ditandatangani selepas kelulusan Kementerian Kewangan. Saya ingin menegaskan di Dewan yang mulia ini, bahawa kaedah perolehan kelengkapan ATM yang dibangkitkan, telah dilaksanakan mengikut tatacara perolehan kerajaan.

Image result for mahathir beli kapal selam najib dapat nama busuk

Penandatanganan perjanjian untuk membeli kapal selam Scorpene telah dibuat pada bulan Jun 2002 ketika bekas Perdana Menteri yang kini mengalami amnesia juga merupakan Menteri Kewangan pada masa itu.

Dalam catatan saya sebelum ini ada menyebut tentang Ibrahim Mohd Noor sebagai proksi Daim Zainuddin dan menguruskan Perimekar Sdn Bhd bersama Mohzani Mahathir dari sebuah banglo di Jalan Lembah Ledang di Jalan Duta di Kuala Lumpur. Hakikatnya, sangat sedikit orang tahu bahawa Ibrahim mempunyai pejabat di sana, yang juga menjadi tapak bagi permulaan usaha Ibrahim dalam media dan pengiklanan melalui Blue Inc Sdn Bhd.

Menjadi rapat dengan Daim memberinya kelebihan dari sudut ‘pengetahuan istimewa’ dan beliau tahu ketika Mahathir akhirnya bersetuju dengan program kapal selam. Beliau bekerjasama dengan Mokhzani Mahathir dan menggunakan Perimekar sebagai kenderaan untuk usaha ini. Pasukan nukleus dibentuk dan memulakan kertas cadangan. Mereka pergi ke beberapa pembuat kapal Jerman yang terkenal seperti HDW dan Blohm & Voss.

Bagaimanapun, pada akhir tahun 2001, Daim dan Mahathir bersengketa. Lim Kit Siang, kawan terbaik Mahathir sekarang, sangat memerhati peristiwa ini dan mengulas bahawa persengketaan Mahathir-Daim bukanlah kerana perbezaan dasar sama ada untuk menamatkan polisi bail-outs dan buy-outs.


Image result for mahathir daim berpakat beli kapal selam


Sebaliknya, beliau mendakwa, ia adalah “persengketaan tentang siapa yang patut menjadi benefisiari daripada bail-outs dan buy-outs kerajaan pada ketika kerajaan harus memilih benefisiari kerana sumber-sumber awam yang terbatas dan tidak mampu menyelamatkan semua syarikat kroni dan individu.”

Sudah tentu Lim Kit Siang, menjadi seorang lelaki tua walaupun tidak setua Mahathir, mengalami amnesia terpilih dan nampaknya telah memaafkan Mahathir atas semua dosa-dosanya terhadap rakyat Malaysia – selagi kedudukan yang memberi beliau kuasa berada di dalam genggamannya.

Hasil persengketaan itu, Ibrahim terpaksa melepaskan Perimekar dan usaha beliau untuk membekalkan kapal selam kepada Tentera Laut Diraja Malaysia, dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) mengambil alih.

Pada masa itu, Boustead merancang untuk mengambil alih kumpulan Business Focus milik Amin Shah, khususnya PSC Naval Dockyard Sdn Bhd. Amin Shah, kroni Daim yang dikenali, menswastakan limbungan kapal Tentera Laut Diraja Malaysia semasa Daim memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan dan menyuntiknya ke dalam sebuah syarikat yang beliau ambil alih, Penang Shipyard Co.

Pada masa itu, PSC Naval Dockyard Sdn Bhd sudah mempunyai kontrak untuk membekalkan 6 daripada 27 kapal peronda generasi baru untuk TLDM, yang menjadi perjanjian antara usaha sama PSC Naval Dockyard Sdn Bhd dengan pembuat kapal Jerman Blohm & Voss.

Ia seolah-olah mudah bagi Perimekar kemudiannya untuk juga mempunyai perjanjian lain dengan pembuat kapal Jerman terutamanya Blohm & Voss.


 Image result for razak baginda beli kapal selam

Selepas Ibrahim keluar dari syarikat itu dan isteri Abdul Razak Baginda berada di Perimekar, yang kemudiannya mencari kapal selam yang sesuai. DCNS dan Thales pada masa itu mempunyai produk yang merupakan kapal selam Scorpene, dianggap sebagai kapal selam serangan diesel-elektrik yang unggul pada masa itu dan sedang membina untuk Tentera Laut Chile.

Pada awal tahun 2002, Majlis Industri Pertahanan Malaysia dihoskan di PSC Naval Dockyard Sdn Bhd di Lumut, dan Amin Shah cuba menjual dua kapal selam Belanda terpakai kepada Najib Razak yang ketika itu Menteri Pertahanan. Kapal selam itu, Tijgerhaai (Tigershark) dan Zwaardvis (Swordfish) dibeli oleh Amin Shah yang bercita-cita tinggi. Walau bagaimanapun, Najib Razak tidak berminat untuk mendapatkan dua kapal selam tua untuk TLDM.

Scorpene telah memasukkan sistem yang digunakan oleh kapal selam serangan nuklear Tentera Laut Perancis, yang juga dibina oleh DCNS dan Thales. Cadangan itu juga termasuk torpedo Blackshark II yang sangat kuat dan peluru berpandu anti-kapal MBDA SM39 Exocet.

Abdul Razak Baginda juga berjaya mendapatkan pakej bersama latihan kapal selam elit dengan DCI-NAVFCO di Brest. Ditambah pula dengan pendedahan yang meluas terhadap pegawai-pegawai TLDM dengan rakan-rakan Perancis di dalam pasukan kapal selam di Brest, memberi pendedahan terhadap peranan dan operasi Tentera Laut Perancis serta taktik yang digunakan dalam NATO.

Apabila perjanjian itu ditandatangani pada Jun 2002, Razak tidak pernah pergi ke Cherbourg lagi.

Dan Altantuya? Dia hanya wujud beberapa tahun selepas perjanjian itu ditandatangani. Malah seorang penulis yang dikenali membenci Najib Razak menulis dalam bukunya bahawa Abdul Razak Baginda pertama kali bertemu Altantuya pada 2004, dua tahun selepas perjanjian Scorpene dilakukan.


Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa TLDM telah menghantar kumpulan pegawai pertama untuk latihan kapal selam dengan Tentera Laut Diraja Australia pada tahun 1992. Mereka memperoleh lencana ‘dolphin‘ kapal selam mereka setahun kemudian.

Dan teka siapa Menteri Pertahanan ketika itu yang mengilhamkan idea memiliki sebuah kapal selam?


Jadi adakah perancangan untuk Perimekar dibentangkan seperti permaidani tidak seberapa lama sebelum Perdana Menteri pada masa itu memberikan ‘lampu hijau’ untuk program kapal selam TLDM?

Tidak mungkin bagi Perdana Menteri atau Menteri Kewangan pada masa itu untuk tidak mengetahui tentang pembelian kapal selam. Ini bukan seperti membeli gula-gula di kedai Mamak. Ia melibatkan perbelanjaan berbilion Ringgit yang masih memerlukan kelulusan Kementerian Kewangan.

Jadi adakah Mahathir tidak takut pembalasan di hari akhirat dengan menjaja pembohongan demi pembohongan?

Meminjam kata-kata pemimpin pembangkang tertentu: “Allah tahu!”


Sumber: Seademon.

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.