Sibuk
golongan yang kurang kebolehan berfikir memainkan sentimen kerajaan
menjual aset strategik pertahanan negara kepada negara luar akibat
1MDB dan kerakusan terhadap wang.
Ceritanya,
1MDB telah membeli tanah tersebut dengan harga yang murah dan
menjualkannya kepada China dengan harga yang tinggi untuk memulangkan
balik wang rakyat sebanyak RM42 billion yang hilang. Maka, tanah
milik Tentera Udara DiRaja Malaysia itu kini dimiliki oleh China.
Dari
kedua-dua perenggan di atas, dapatlah kita membuat rumusan bahawa ada
TIGA butiran utama yang dikaitkan dengan penukaran Pangkalan
Udara Kuala Lumpur kepada Bandar Malaysia milik negara China:
i. Menjual
aset strategik pertahanan negara,
ii. Memulangkan balik wang rakyat sebanyak RM42 billion yang hilang, dan,
iii. Tanak milik Tentera Udara DiRaja Malaysia kini dimiliki China.
1, Bida’ah Pertama: Pangkalan Udara Kuala Lumpur Adalah Aset Strategik Pertahanan
Ada
seorang pengguna Twitter baru-baru ini mengutarakan kisah yang sama:
Pangkalan Udara Kuala Lumpur adalah satu aset strategik pertahanan
kerana ianya satu-satu pangkalan tentera udara di dalam sebuah
bandaraya.
Apabila
saya bertanya apakah yang dimaksudkan dengan ‘strategik’ beliau
tidak menjawab hingga ke hari ini.
Baiklah.
Mari kita bincangkan betapa strategiknya pangkalan tersebut.
Pangkalan
Udara Kuala Lumpur merupakan pangkalan terakhir di mana saya bertugas
sebelum menamatkan tauliah jangka pendek dalam perkhidmatan TUDM
lebih 20 tahun yang lalu. Pada waktu itu, tepi landasan kapal
terbang berada agak jauh dari Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban. Saya
sering gunakan bahagian rumput di tepi landasan tersebut di waktu
petang setelah operasi udara harian di pangkalan tersebut tamat untuk
membawa anak saya terbang menaiki pesawat ringan jenis Buckeye.
Pada
tahun 1975, semasa jalanraya masih berada jauh dari bahagian tepi
landasan, pengganas dari Parti Komunis Malaya telah melancarkan
serangan mortar terhadap pesawat-pesawat Caribou milik TUDM yang
berada di pangkalan tersebut, merosakkan dengan teruk salah sebuah
pesawat tersebut manakala empat lagi mengalami kerosakan kecil.
Sekiranya
anda memandu dari arah Seremban menghala ke Kuala Lumpur anda boleh
lihat betapa hampirnya kini lebuhraya dengan tepi landasan tersebut.
Anda tidak perlu lagi berada jauh sekiranya ingin melakukan khianat
terhadap aset-aset serta bangunan-bangunan yang berada di dalam
pangkalan tersebut.
Panjang
landasan di PU Kuala Lumpur tidak pernah berubah sejak ianya dibina
pada tahun 1952 iaitu sepanjang 3,934 kaki. Semasa saya bertugas,
pesawat taktikal sayap kaku yang diterbangkan dari sini adalah
pesawat DHC-4 Caribou yang mempunyai jarak berlepas sepanjang 910
kaki, dan pesawat amfibian Grumman HU-16 Albatross yang memerlukan
jarak 1.700 kaki untuk berlepas.
Kedua-dua
buah pesawat telah dilucut tauliah semasa saya masih bertugas.
Kini,
pesawat angkut yang digunakan oleh TUDM adalah lebih besar dari
pesawat Caribou. Pesawat A400M memerlukan jarak berlepas
minima sepanjang 3,215 kaki manakalah pesawat C-130H memerlukan 3,586
kaki. Walaupun cukup untuk berlepas, landasan tersebut tidak
cukup panjang untuk kedua-dua jenis pesawat membuat pemberhentian
cemas dengan selamat.
Tambahan
pula, Nombor Klasifikasi Beban (LCN) iaitu kategori kekuatan beban
landasan di PU Kuala Lumpur ialah 40. Walaupun pesawat C-130H hanya
memerlukan LCN 37 untuk tarmac/asphalt, pesawat A400M perlu mempunyai
lebih dari 49.
Maka,
PU Kuala Lumpur hanya mampu menerima pesawat-pesawat ringan tanpa
menjejaskan keselamatan pesawat dan struktur landasan.
Mendarat di Runway 22, Pangkalan Udara Kuala Lumpur
(Simpang)
Gambar
di atas di ambil sekitar tahun 2001. Bahagian berumput di
sebelah kiri gambar kini hanya tinggal setengah akibat pembesaran
Lebuhraya KL-Seremban dan Lebuhraya SMART. Jalan di latar depan
gambar ini ialah Jalan Istana yang berhubung dengan Lebuhraya Sultan
Iskandar (Lebuhraya Mahameru). Kini ada satu jejambat yang
lebih tinggi dibina di situ.
Di
latar belakang gambar atau di hujung landasan tersebut adalah satu
tebing di mana landasan Keretapi Tanah Melayu dan juga ERL lalu.
Tebing tersebutlah yang menjadi suatu halangan yang boleh memberi
akibat yang buruk sekiranya pesawat angkut A400M atau C-130H terpaksa
membatalkan perlepasan.
Lain-lain
halangan yang kini berada di situ ialah sebuah bangunan berketinggian
hampir 60 meter berada 1.86km di hadapan landasan tersebut.Enam buat
tiang lampu yang berada betul-betul di bawah pesawat yang ingin
membuat pendaratan di Landasan 22; pokok-pokok milik persendirian
berketinggian 55 meter juga di bawah pesawat sebelum mendarat; menara
kabel tension tinggi berketinggian 105 meter di sebelah timur
landasan; dua buah menara telekomunikasi berketinggian 35 meter dan
76 meter juga dalam laluan pendaratan pesawat.
PU
Kuala Lumpur juga tidak mempunya kemudahan penyimpanan dan pengisian
minyak yang sempurna. Sekiranya anda menerbangkan pesawat
ringan persendirian mahupun milik kelab dari situ maka anda perlu
terbang ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang untuk
mengisi minyak sebelum pulang semula ke PU Kuala Lumpur.
Ditambah
pula dengan keadaan lalulintas di sekitar kawasan PU Kuala Lumpur
yang sememangnya sesak, adakah anda masih menganggap pangkalan udara
ini sebuah aset yang strategik?
2.
Bida’ah Kedua: Memulangkan Balik Wang Rakyat RM42 billion Yang
Hilang
Wang
siapa yang hilang?
Wang
rakyat?
Sudah
tentu bukan.
RM42
billion adalah jumlah wang yang dipinjam oleh 1MDB dari
institusi-institusi luar negara untuk melaksanakan projek-projek di
dalam negara. Ianya berbeza dengan kehilangan berbillion wang
yang diperuntukkan oleh PETRONAS untuk membantu kaum Bumiputera
melalui Bank Bumiputera Malaysia Berhad (BBMB) semasa pentadbiran 22
tahun seseorang yang kini mudah lupa. Wang BBMB tersebut telah
diberi pinjam kepada orang luar untuk projek hartanah di luar negara
yang tiada kaitan langsung dengan rakyat Malaysia mahupun kaum
Bumiputera.
Jika
wang RM42 billion yang kononnya hilang itu dipinjam oleh 1MDB dari
institusi-institusi kewangan luar negara, bagaimana mungkin wang
tersebut datangnya dari rakyat?
Untuk
makluman semua, cerita RM42 billion ini adalah merupakan cerita basi
yang dimainkan semula akibat kehabisan modal untuk terus menipu
rakyat. 1MDB telahpun melangsaikan segala hutang awal tahun
2016 lagi! Malah, 1MDB dapat membuat lebihan berjumlah RM2.3
billion lagi. Maka, hentikanlah dari berbohong atau bersubahat
menyebarkan pembohongan melainkan anda memang tidak percaya kepada
Tuhan.
3.
Bida’ah Ketiga: Tanah Milik TUDM Kini Milik China
Bagi
saya, saya kurang faham bagaimana cerita bodoh ini boleh dipercayai
ramai seperti juga cerita 700,000 bakal warganegara baru Malaysia
yang berasal dari China.
Bagaimanapun,
saya akur Tuhan tidak menjadikan kita ini semua sama kalau tidak
hidup ini akan menjadi bosan. Oleh itu saya amat terhibur
dengan cara mereka yang mempunyai daya pemikiran yang sama seperti
katak puru yang tersenarai sebagai salah satu dari empat binatang
terbodoh di dunia.
Seingat
saya, angka 700,000 yang dibawa oleh U-Turn Mahathir ini adalah angka
yang sama didakwa oleh bekas Senator Chong Eng Leong dari Sabah telah
menerima kad pengenalan Malaysia semasa pentadbiran U-Turn Mahathir.
Chong Eng Leong mendakwa bahawa Projek IC semasa pentadbiran U-Turn
Mahathir telah memberi kad pengenalan Malaysia kepada 700,000 orang
asing yang mana seramai 200,000 adalah pengundi berdaftar di negeri
Sabah.
Siapa
sebenarnya yang memiliki tanah milik TUDM ini?
Mari
kita lihat pecahan pemilikan tanah tersebut:
40
peratus adalah milik Ministry of Finance Incorporated (MOF Inc),
sebuah syarikat di bawah Kementerian Kewangan Malaysia;
22 peratus adalah milik Credence Resources Sdn Bhd., sebuah syarikat swasta milik warganegara Malaysia;
14 peratus adalah milik Kumpulan Prasarana Rakyat Johor Sdn Bhd (KPRJ); dan,
24 peratus milik China Railway Engineering Corporation yang akan membina terminus High-Speed Rail di situ.
Ini bermakna, 54 peratus milik syarikat-syarikat kerajaan dan 46 peratus milik swasta (22 peratus milik swasta Malaysia dan 24 peratus milik swasta China).
Ini
juga bermakna 76 peratus Bandar Malaysia adalah milik Malaysia
manakala 24 peratus adalah milik China.
Jadi
di mana mungkin China memiliki tanah bekas milik TUDM?
Dan
murahkah nilai tanah TUDM yang dibeli oleh 1MDB?
1MDB
membeli tanah tersebut pada harga RM400 juta. Namun sebagai
ganti, 1MDB perlu membina sebuah Pangkalan Udara untuk unit-unit TUDM
dari PU Kuala Lumpur ditempatkan. Selain pangkalan udara yang
baru, 1MDB juga perlu membina TUJUH buah lagi pangkalan tentera
menjadikan jumlah keseluruhan LAPAN buah pangkalan tentera berjumlah
sekitar RM1.6 billion. Jumlah keseluruhan = RM2 billion.
Bayangkan
apa yang boleh memanfaatkan kita dengan jumlah RM2.5 billion
pinjaman yang lesap di Hong Kong semasa pentadbiran U-Turn
Mahathir!
Fikir-fikirkanlah!
No comments :
Post a Comment