Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, June 9, 2017

BERIBU LESEN PUSAT HIBURAN DILULUSKAN PBT SELANGOR KENAPA AZMIN BOHONG TIADA KUASA?


Bukti PBT luluskan lesen premis. Kemudian PBT membiarkan peniaga menyalahgunakan premis menjadi tujuan lain seperti Pusat Judi, slot mesin, rumah urut dan pelacuran. Mengapa Majlis PBT yang meluluskan lesen tidak memeriksa terlebih dahulu latar belakang syarikat atau memberi percubaan beberapa bulan. Ternyata ada ahli Majlis PBT yang 'Kawtim' dengan peniaga yang menyeleweng premis selepas lesen diluluskan

Master Dedah : Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menggesa pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerajaan negeri agar menghentikan pengeluaran lesen pusat hiburan keluarga kerana berlaku terlalu banyak salah guna lesen untuk tujuan perjudian.

Mengapa perlu ada pusat hiburan keluarga tetapi di dalamnya terdapat mesin yang kemudian disalah guna menjadi mesin judi,” 

Menteri besar Selangor menyambut baik gesaan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar ini namun tetap memerlukan kerjasama polis pemantauan dan penguatkuasaan.

Kita akan lihat di bawah peruntukan undang-undang, bidang kuasa mana yang keluarkan lesen, terlibat dengan penguatkuasaan".
Bidang kuasa PBT amat terhad dan kita perlukan kerjasama juga dari polis supaya usaha ini dapat kita pantau dan dikuatkuasakan kerana mahu masyarakat Selangor terjamin keselamatannya,” 

Kenapa Azmin Ali berbohong kuasa Kerajaan 
Negeri dan PBT? 

Adalah jelas PBT mempunyai kuasa penuh meluluskan semua lesen di kawasannya. Rumah urut, pusat siber, kafe siber, pusat hiburan keluarga, pusat kecantikan semua diluluskan oleh PBT. Lesen -lesen ini biasanya akan diselewengkan menjadi pusat judi, rumah urut dan pelacuran.


Contoh Lesen Pusat Siber dan Kafe Siber

Lesen Pusat Siber dan Kafe Siber hanya pernah dibekukan pada tahun 2007 dibawah pemerintahan BN Dr Mohamad Khir Toyo sebagai Menteri Besar Selangor melalui Surat Pekeliling Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (Seksyen Pihak Berkuasa Tempatan)PBT KT Bil 3/2007 bertarikh 17 Julai 2007- Dasar dan Garis Panduan Mengawal Perniagaan Pusat Siber dan Kafe Siber.

Bagaimanapun semasa pemerintahan Pakatan Rakyat ketika Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor, manakala Exconya Ronnie Liu dari DAP sebagai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, kajian dan Penyelididikan Selangor, Pembekuan lesen Pusat Siber dan Kafe Siber ditarik balik pada tahun 2012 melalui Surat Pekeliling Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan PBT :SPBT Bil 2/2012- Garis Panduan Pengawalan Perniagaan dan Reka Bentuk Pusat Siber dan Kafe Siber Negeri Selangor. 


Rumah Urut/ Pusat kecantikan & Penjagaa Kesihatan


Rumah Urut atau yang berlindung dibalik lesen Pusat Kecantikan dan Penjagaan Kesihatan hanya ada satu Pekeliling sahaja Surat Pekeliling Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan (Seksyen Pihak Berkuasa Tempatan) PBT:KT bil 4/2007 - menetapkan lokasi premis hendaklah berjauhan daripada kawasan sensitif (kediaman, rumah ibadat dan sekolah). Jarak minima yang dibenarkan adalah sekurangnya -kurang 500 meter. 

Dua penggal Pakatan Pembangkang tiada satu pun arahan pembekuan sehinggalah sekarang. Lesen rumah urut dikatakan Tiada had.

Leseb Hiburan dan Tempat Hiburan – Pusat Hiburan Keluarga

Pusat ini tumbuh di negeri Selangor atas alasan hiburan keluarga. Ia termasuk pusat-pusat snooker/billiard/poortable. Walaupun terdapat peraturan jelas seperti larangan minuman keras, perjudian, rekod pengunjung dan lain-lain kecenderungan pusat ini disalah gunakan sangat tinggi. PBT dan pihak berkuasa lain tidak sempat membuat pemantauan kerap.

Asasnya jelas semua permohonan yang dikemukakan dihantar kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan di bawa dalam Mesyuarat Penuh Majlis Tempatan. Jawatankuasa Pelesenan dan Pembangunan Usahawan majlis akan membuat penilaian seterusnya membuat kelulusan. Memang terdapat ulasan dan sokongan pihak polis pada premis rumah urut, pusat siber, siber kafe, pusat hiburan dan pusat kecantikan bagaimanapun ia tetap dari ulasan kertas PBT terlebih dahulu. Jadi kuasa memberi lesen perniagaan tetap bermula dari PBT.

Contoh dokumen Mesyuarat Mesyuarat Penuh Majlis Tempatan-. Jawatankuasa Pelesenan dan Pembangunan Usahawan boleh dirujuk Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) kawasan Ahli Parlimen Zuraida Kamaruddin. Blog masterdedah pernah mendedahkannya. 




Jadi satu persoalan apabila Azmin Ali berkata PBT mempunyai bidang kuasa PBT amat terhad sedangkan kuasa itu adalah kuasa PBT yang mengeluarkan lesen serta berlaku di PBT masing-masing. Semua YDP PBT Negeri dan Ahli Majlis bawah kuasa Azmin Ali MB Selangor. Azmin hanya perlu beri arahan dan keluarkan surat pekeliling melalui SUK sahaja. Tapi apa berlaku? Semua ahli Majlis PBT jelas ada terlibat dan kepentingan. 

Pihak PDRM hanya menguatkuasakan undang-undang selepas dari premis dilulus PBT. PBT sepatutnya sebelum meluluskan lesen premis memastikan tiada berlakunya unsur penyelewengan dari pemohon. PBT juga mempunyai kuasa untuk menyita serta memotong bekalan elektrik. PBT boleh melaporkan kepada PDRM atau mengadakan operasi kerjasama jika sekiranya terdapat premis yang melanggar peraturan. Jadi tidak timbul PBT tiada kuasa dan menyalahkan PDRM.


2 comments :

Anonymous said...

Aslm. Ini bukti jelas kenapa umat islam mesti memerintah malaysia dgn kekuatan undi org islam. Jika umno memerintah dgn bantuan mca gerakan dan mic dll,,kita dah tahu kesannya. Begitu juga jika pas memerintah sngor bersama pkr dan dap, sama juga bahkan lebih teruk. Masjid di sngor makmur,,ini diakui,,tetapi maksiat juga tumbuh bagai cendawan kerana ini kehendak kafir dlm pkr dan dap. Tiada jln penyelesaian lain melainkan semua parti politik melayu islam umno,pas,pkr,ppbm dan pan mesti bersatu.

Mission Viejo Custom Closets said...

Lovvely blog you have here

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.