Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, March 10, 2016

Tun Mahathir Tidak Benarkan anak-Anaknya Menjalankan Perniagaan Melibat Kerajaan Semasa Beliau Menjadi PM



Kisah Pentaksub Yang Cuba Mengubah Sejarah

Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohamad sama ada cuba untuk menulis semula sejarah atau berfikir penyokong mereka adalah bodoh apabila mendakwa bahawa Mahathir tidak membenarkan anak-anaknya untuk menjalankan perniagaan melibatkan kerajaan.

Malah pada tahun 1997, ketiga-tiga anak lelaki beliau telah membeli dan menjual syarikat-syarikat dari dan kepada Kerajaan, GLC dan kroni UMNO yang dikenali dengan bebas dan dalam jumlah yang mengejutkan.

Pada tahun 1997, tiga anak lelaki Mahathir – Mirzan (berusia 36 tahun) Mokhzani (berumur 35) Mukhriz (berusia 33 tahun) menjadi pengarah di lebih daripada 210 syarikat Malaysia, termasuk sekitar satu dozen syarikat yang disenaraikan.

Dalam masa 5 tahun pulang dari luar negara, anak sulungnya Mirzan Mahathir sudah menjadi seorang pengarah sekurang-kurangnya lapan syarikat tersenarai.

Syarikat peribadinya Peringkat Prestasi memegang banyak pelaburan beliau termasuk 25.8% kepentingan dalam Lion Corp yang disenaraikan dibeli dari dana kerajaan PNB (di mana bapa saudaranya, Tun Ismail Ali, adalah Pengerusi) dengan harga yang tidak didedahkan.

Tetapi kepentingan utama beliau adalah Konsortium Perkapalan, syarikat pengangkutan dan logistik yang disenaraikan yang mengawal hampir separuh daripada fret jalan raya Malaysia.

Pada tahun 1994, Konsortium membeli PNSL, syarikat perkapalan kedua utama di Malaysia sebanyak USD80 juta daripada PERNAS dan MHS milik kerajaan, dikawal oleh kroni UMNO Tajuddin Ramli.

Kepentingan-kepentingan perkapalan ini kemudiannya dijual kepada PETRONAS sebanyak kira-kira RM1 bilion pada tahun 1998 untuk menyelamatkannya.

Mirzan juga membeli kepentingan 61% dalam Diperdana Corp. dari Danny Tan, adik kepada kroni terkenal Vincent Tan.
Antara yang lain, Mirzan mempunyai 25% kepentingan dalam syarikat-syarikat tersenarai Artwright Holdings, dan 10.25% dalam firma IT tersenarai Dataprep Holdings.

Beliau juga adalah pengarah sekurang-kurangnya 8 syarikat tersenarai yang lain, termasuk Mamee Double-Decker dan pemaju hartanah Worldwide Holdings.

Kepentingan utama anak kedua, Mokhzani adalah syarikat tersenarai Tongkah Holdings yang mana beliau adalah pengerusinya. Ia mempunyai sekurang-kurangnya 31 anak-anak syarikat tersebar di pelbagai bidang. Fokus utama adalah dalam perkhidmatan penjagaan kesihatan, pembuatan dan broker saham.

Tongkah Holdings mempunyai 15 tahun konsesi Kerajaan untuk menyediakan perkhidmatan sokongan hospital bagi 19 hospital milik Kerajaan di Malaysia, dan kepentingan majoriti dalam Hospital Pantai yang tersenarai.

Pada tahun 2000, Mokhzani membintangi Kencana Petroleum yang melakukan perniagaan terutamanya dengan Petronas di mana bapanya merupakan penasihat. Beliau akhirnya menjadi salah satu daripada sepuluh rakyat Malaysia terkaya pada 2014.

Anak bongsunya Mukhriz mengawal Reliance Pacific yang disenaraikan, Prime Heritage dan Opcom Cables – pengeluar terbesar kabel gentian optik ASEAN yang pelanggan utama adalah Telekom Malaysia milik kerajaan.

Ya, itu semua adalah pada tahun 1997. Bukanlah senarai lengkap kerana terdapat banyak lagi pegangan lain. Ketiga-tiga adalah ahli perniagaan berumur 30an – yang dalam beberapa tahun singkat dengan ajaib mengumpul harta itu segala dengan hanya berdasarkan kebolehan mereka sendiri.

Semua telah banyak terlibat dalam perniagaan dengan kerajaan dan kroni UMNO yang dikenali.

SSTDM benar-benar harus berhenti melayan penyokong mereka sebagai bodoh dan jahil.


Oleh Lim Sian See,
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1767066263512160&set=a.1391116647773792.1073741829.100006264096443&type=3

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.