Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Sunday, February 24, 2013

ANWAR CUBA MENCETUS KONFLIK DI LAHAD DATU !



Dalam hampir dua minggu ini kita dikejutkan dengan peristiwa bilamana sekumpulan lelaki bersenjata yang mendakwa mewakili Sultan Sulu mendarat di Lahad Datu, Sabah dan bertindak menetap serta meminta agar Sabah dipulangkan kepada Kesultanan Sulu. 

Apabila kerajaan Filipina memeterai perjanjian damai dengan umat Islam di selatan negara berkenaan melalui Perjanjian Rangka Kerja Bangsamoro, umat Islam di Filipina menganggap ini sebagai jalan ke hadapan selepas berdekad menghadapi kebuntuan dalam krisis dengan Kerajaan Filipina. Rangka kerja ini membolehkan penciptaan entiti tunggal dan autonomi dipanggil Bangsamoro menggantikan Wilayah Autonomi Islam Mindanao.

Perjanjian rangka kerja itu telah ditandatangani di Istana Malacanang pada 15 Oktober 2012 dalam kehadiran Presiden Beningno Aquino III dari Filipina; Al Haj Murad Ebrahim, Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro; Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia; dan Ekmeleddin Ihsanoglu , Setiausaha Agung Pertubuhan Negara-Negara Islam. Sebaliknya, pemimpin yang tidak hadir di dalam upacara bersejarah berkenaan adalah pemimpin Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MILF), Nur Misuari.

Nur Misuari telah menganggap bahawa perjanjian itu tidak relevan dan beliau mendakwa ianya telah diciplak oleh Presiden Aquino dan DS Najib Razak. MILF adalah kumpulan pemisahan yang merupakan sebahagian tulang belakang MNLF pada tahun 1970-an. Percanggahan pendapat dalam cara Nur Misuari mengendalikan isu-isu telah membawa kepada kumpulan berkenaan terpisah jauh. Turut tidak hadir ialah Sultan Sulu. Pengasingan dan pemencilan Sultan Sulu berkenaan mungkin merupakan punca kepada krisis di Lahad Datu.

Sultan Sulu sendiri telah mengaku menghantar kira-kira 400 lelaki menyeberang laut ke Sabah, kerana beliau melihat perjanjian yang dimeterai tidak berperanan di dalam peningkatkan kehidupan Bangsamoro. Tambahan lagi, beliau sendiri turut tidak mempunyai sebarang peranan. Manakala Nur Misuari pula diketahui umum sebagai penyokong kuat Sultan Sulu.

Mengapa Sultan terasing dalam proses damai bangsa Moro? Ianya mudah. Terdapat sepuluh orang yang mendakwa menduduki takhta. Kerajaan Filipina tidak boleh berurusan dengan sepuluh Sultan yang berbeza dengan sepuluh idea yang berbeza asas mengenai bagaimana untuk membawa keamanan dan pembangunan kepada Bangsamoro. Nur Misuari sendiri tidak menghadiri majlis menandatangani perjanjian berkenaan kerana dia takut sekiranya terdapat waran berterusan dikeluarkan untuk menangkap beliau kerana melancarkan perang terhadap kerajaan Filipina.

Nur Misuari dilihat mengambil kesempatan ke atas isu ini. Nur Misuari dengan segera mengancam Kerajaan Malaysia dengan berkata “Jika setitik darah tumpah maka kita akan terpaksa untuk datang untuk membantu mereka.” Nur Misuari juga berkata yang berikut, “Ini harus dikendalikan oleh ketua yang berfikiran terbuka … bahawa ia juga akan menjadi baik untuk menunggu pilihan raya umum untuk melihat siapa yang akan menjadi Perdana Menteri (Malaysia) yang baru.”

Apakah yang tersirat disebalik kata-kata Nur Misuari itu? Tiada lain dan tidak bukan adalah disebabkan oleh kawan lama beliau, Anwar Ibrahim. Reuters melaporkan dan telah disahkan oleh sumber tentera Filipina bahawa Anwar Ibrahim telah ke luar negara untuk bertemu dengan Nur Misuari bagi membincangkan tuntutan tanah di Sabah, beberapa bulan sebelum kejadian di Lahad Datu berlaku. Anwar telah menafikan sekeras-kerasnya ini, tetapi gambar di atas menunjukkan sebaliknya.

Kerajaan Filipina telah menghantar enam kapal tentera laut untuk menghentikan orang dari rantau Moro dari memasuki perairan Malaysia. Walaupun kerajaan Malaysia mempunyai kelebihan dari segi kawalan dan kemudahan senjata api untuk menamatkan krisis ini, mungkin jalan damai adalah yang terbaik bagi semua pihak iaitu Bangsamoro, kerajaan Filipina serta Malaysia, untuk tidak membenarkan apa-apa untuk menjejaskan perjanjian yang ditandatangani yang masih dalam peringkat awal.

Sementara Kerajaan berusaha dengan diplomatik untuk menyelesaikan isu ini, kedua-dua kerajaan perlu mendapatkan sebab musabab sehingga ke akar umbi peranan yang dimainkan oleh Anwar Ibrahim dalam memudahkan atau menyebabkan kejadian ini berlaku. Ianya tidak akan berlaku kalau tidak ada peranan dari orang dalam. Isu Sabah terlalu dekat dengan Anwar Ibrahim kerana beliau mengimpikan sokongan Rakyat Sabah bagi menyokongnya di dalam PRU13. Namun kita masih tidak tahu apa agenda besar Anwar Ibrahim melakukan ini semua. Soalan ini masih menjadi tanda tanya.

SUMBER ONE KOTA BELUD .

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.