Ketua
Menteri, Lim Guan Eng digesa menjelaskan peningkatan kos sehingga RM2.25 bilion
bagi projek pembinaan terowong dasar laut berserta tiga lebuh raya yang
dirancang kerajaan DAP negeri.
Bagaimanakah
Open tender CAT boleh naik lagi harga projek …konsep tender
terbuka yang dilaksanakan kerajaan DAP negeri boleh menyebabkan kos projek
berkenaan meningkat kepada RM6.3 bilion
Dulu kos RM
4.08 Bilion , sekarang 2013 dah jadi RM 6.3 Bilion ....pertambahan RM
2.25 bilion itu komisyen ka
Ketua
Penerangan Pemuda Barisan Nasional (BN) negeri, H'ng Khoon Leng berkata,
perkara itu perlu dijelaskan memandangkan Guan Eng pada September 2011
mengumumkan pembinaan projek mega berkenaan hanya bernilai RM4.08 bilion.
"Kita
terkejut dengan peningkatan kos tersebut dan mahu penjelasan secara terperinci
oleh Guan Eng memandangkan jumlah RM4.08 bilion itu diperoleh melalui portal
kerajaan negeri.
Sementara
itu Rakyat Pulau Pinang juga membantah
Projek Terowong Bawah Laut lebih-lebih lagi
Jambatan Kedua Pulau Pinang dijangka siap pada September 2013 iaitu dua
bulan lebih awal daripada yang dijadualkan. Semasa dialog Kerajaan DAP Pulau
Pinang bersama rakyat negeri itu pada 10 Mac lepas, rata-rata peserta yang
hadir tidak yakin dengan kesungguhan Kerajaan Negeri yang di lihat hanya
mengambil kesempatan untuk mengabui mata umum tatkala menjelang PRU 13. Rata-rata
rakyat amat berterima kasih kepada Kerajaan Pusat kerana tetap meneruskan
projek itu sekalipun Kerajaan Negeri dikuasai oleh DAP.
Lagi pun
ramai yang mempersoalkan pembinaan terowong bawah laut itu yang bukan sahaja
tidak efektif dan merupakan satu pembaziran kerana buat masa sekarang sudah
memadai negeri itu mempunyai dua jambatan termasuk yang sedang disiapkan
sekarang.
Selama dua
tahun semenjak April 2011 Lim Guan Eng senyap tanpa berita selepas pengumuman
awalnya dulu, sekarang bila sahaja dekat nak PRU 13 tergesa-gesa mengumumkan
projek tersebut digerakkan segera.
Nampak
sangat DAP sedang bermain opera Cina untuk mengekang mood gembira khalayak
ramai yang ketika ini agak tidak sabar menantikan siapnya Jambatan Kedua Pulau
Pinang. Adakah sandiwara ini berjaya menarik perhatian rakyat dan mengalih
tumpuan umum kepada jasa Kerajaan Pusat?
Ketika ini,
projek itu telah siap 90.15 peratus, melebihi daripada jadual asal sebanyak
2.92 peratus. Apabila siapnya projek itu kelak, sebahagian besar masalah
kesesakan lalu lintas di Jambatan Pulau Pinang yang sedia ada dapat dikurangkan
sekaligus memberi keselesaan kepada para pengguna untuk berulang alik dari
pulau ke Seberang Perai.
1 comment :
alahai macai umno..korg bengang sbb kroni2 korang xdpt projek2 besar or mega kat p.pinang.tu je point sbenarye.
Post a Comment