Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Sunday, October 6, 2013

Selepas Kalimah ‘Allah’, Mereka kebas istilah ‘Melayu’ pula

PPTA ialah singkatan untuk Parti Paling Tidak Apa, atau nama lainnya UMNO.

Pekembar pula ialah Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, pun Umno (United Malays National Organization) juga. … Cuba Google ‘pekembar’.

The Malay Male bermaksud lelaki Melayu. Namun The Malay Mail bukan suratkhabar orang Melayu.

http://www.themalaymailonline.com/about

Umno sebuah Parti Paling Tidak Apa (PPTA) sampai ia boleh membiarkan gelaran ‘Melayu’ itu dikebas oleh media Kristian Cina.

Lebih kurang lah dengan gelagat Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin melantik seorang Scissorati Regina Lee yang satu geng dengan evangelista itu menjadi Setiausaha Akhbarnya.

Photo by kbsmalaysiaDapster dijemput KJ masuk keluar, naik turun pejabat-pejabat kementerian-kementerian

Di bawah menteri barunya Khairy, Kementerian Belia dan Sukan baru-baru ini memperkenalkan satu logo baru dan juga lagu baru kementerian berjudul ‘Belia untuk belia’ yang digubah oleh Lim Kok Wing University. 

Semua baru. Perjuangan Umno pun diperbarui oleh KJ.

Pendekatan kementerian yang sekarang ini diterajui menantu Pak Lah nampaknya ghairah menciplak gimik-gimik pemasaran licik DAP. Kita tunggu KBS untuk lancarkan seekor maskot ‘Barooo’ yang comel-comel nanti.




LimKokWingHY 
 Lim Kok Wing bersama Hannah Yeoh
Takkan Melayu hilang di media?
Suara Melayu semakin tenggelam dalam media bahasa Inggeris tempatan, terutamanya yang berbentuk dalam talian (online).

Takde kah gambar yang lebih lawa Puan Zaharah Sulaiman? (Lihat paparannya di Malay Mail, bawah)

Teringat saya kepada gambar hodoh Shahrizat yang sengaja dipilih untuk disiarkan oleh The J-Star. Jika dilihat pada orangnya, Shahrizat sebenarnya tampak lawa, awet muda dan berbadan ramping. Hanya Scissorati di pejabat J-Star yang nekad untuk kenakan beliau.

Apapun, gambar Puan Zaharah menghiasi cerita ‘Chinese influx in Malaysia part of “southbound invasion”, says historian‘ (28 Sept 2013).

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/chinese-influx-in-malaysia-part-of-southbound-invasion-says-historian#idc-cover
  http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/chinese-

Evangelista Bintang Lima menguasai alam maya

Perkara yang hendak saya tonjolkan ialah komen-komen pembaca The Malay Mail – setakat ini ada 161 komen – kepada rencana tersebut.

Komen paling disukai diberikan +225 ‘likes’ manakala dua sahaja daripada 161 komen-komen tersebut dipangkah negatif oleh para pembaca The Malay Mail.

Komen yang paling digemari para pembaca The ‘MALAY’ Mail menyebut: “I hope she [Zaharah Sulaiman] is just a well paid ‘researcher’ spewing rubbish in UNMO conferences and in her Association, but hopefully not teaching the next generation”.

Cuba tengok kepada serangan peribadi terhadap penyelidik tersebut. Beliau dikaitkan dengan Umno serta dibayangkan telah menerima upah lumayan daripada Umno. Dan inilah komen yang mendapat sokongan paling hebat +225 ‘likes’.

Komen yang tidak disukai pembaca The Malay Mail

Menduduki tempat tercorot ialah komen oleh Farouk Zahir (negatif -81).
Komen oleh kawan blogger kita Ellese yang berbunyi “The comments above by the commentators are typical attempts to deny anything about Malay. This racist agenda must stop” telah mendapat sambutan negatif -57.

Komen Farouk Zahir di Malay Mail saya salin-tampal di bawah:
 “Please look at your comments, and the comments of others where this article has been shared if you have the chance.
 “She ( Zaharah ) has done some research.
 
In all the shouting and name calling that is going on, only a few found it necessary to consider finding out more about her research.
 
It would make good sense to actually find out ourselves whether other researchers have uncovered a lot of untold truths about the history of the Malay people.
 
What if this research was corroborated by others, especially non Malay researchers?
 
Have we reached a level so low, that intellectual discourse is no longer an option ? 
Where anything ‘Malay’ is so hated and bound to be ridiculed?
 
Are we hiding from the truth?

What if her research findings are all true?
 
What if this article is only the tip of the iceberg?

Come on Malaysians. Take a good look at ourselves. Start by looking at the comments section.
 
We are better than this ?”
.
Ada apa yang berciri Melayu dalam suratkhabar
The Malay Mail
Ia Melayu pada nama sahaja. 

Sila baca seterusnya : di sini


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.