Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Tuesday, August 11, 2015

Ada Netizen Jahil Geografi Bila Rujuk Teori Misteri MH370




KETIKA satu dunia beri reaksi positif susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung serpihan flaperon di Pulau Reunion sebagai milik MH370, ada juga buat lawak tidak bertempat.

Malangnya mereka yang kecoh bikin pelbagai teori konspirasi mengenai misteri kehilangan pesawat MAS tersebut agaknya terlupa pakar terbaik Australia sendiri mengesahkan penemuan di pulau Lautan Hindi itu sebagai logik.

Ramai saintis negara itu yang tidak menolak kemungkinan bangkai MH370 hanyut ke Reunion, malah jirannya Madagascar berdasarkan kajian pemodelan arus laut terbaharu.

Ironi di Malaysia ada juga ‘terlebih’ pakar mempersoalkan penemuan puing tersebut kononnya kegagalan Perdana Menteri mengumumkan pada 21 Mac tahun lalu bahawa pesawat MAS itu berakhir di selatan Lautan Hindi.

Antara yang mendapat perhatian ramai netizen apabila seorang pengguna menulis komen kurang bijak dengan mempertikaikan teori awal pihak berkuasa sedangkan serpihan pesawat dijumpai berhampiran Madagascar.

Komen pengguna terbabit segera dibalas seorang netizen tempatan yang membuat pencerahan bahawa Reunion itu sendiri dikelilingi Lautan Hindi di bahagian selatan dan menyelar si pengulas itu sebagai ‘mangkuk’ atau jahil.






Hujah balas pengguna berkenaan memang ada logiknya dan menyerlahkan kebodohan netizen pertama yang jahil dalam isu geografi paling asas kononnya Reunion tidak berada dalam lingkungan kawasan perairan Lautan Hindi.

Untuk makluman, jika dilihat pada peta pun memang Reunion itu termasuk dalam zon Lautan Hindi malah jika ditengok glob, bumi memang fizikal berbentuk bulat macam bola dan Reunion itu terletak di selatan Lautan Hindi.

Menyentuh isu bagaimana serpihan flaperon itu boleh hanyut sehingga ke Reunion, bagi yang belajar fizik, tentu tahu arus lautan di Hemisfera selatan berputar pusing melawan arah jam atau disebut sebagai Coriolis Effect.

Ini disahkan ramai pakar oceanagrafi dan meteorologi antarabangsa kerana hukum semula jadi bumi ialah lawan arah jam atau disebut anticlockwise sama seperti putaran planet dalam sistem Bima Sakti mengelilingi matahari.

Tidak perlu pergi jauh ke alam semesta luas, cukup sahaja lihat kaedah tawaf jemaah umrah atau haji keliling Kaabah di Masjidil Haram pun lawan arah jam ikut cara tawaf malaikat di Baitur Rahman di syurga langit ketujuh.

Jadi kesimpulannya apabila flaperon hanyut terdampar di Reunion, terbukti teori awal adalah hampir 100% tepat dan penemuan serpihan itu membuktikan misteri kehilangan MH370 makin berjaya dirungkaikan tidak lama lagi.





No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.