Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, April 24, 2017

Dokumen Skandal dan Rasuah Lim Guan Eng Melibatkan Tanah Puncak Bukit Relau, Telah diBentangkan Di Mahkamah Tinggi Hari Ini!!!


Perbicaraan saman Lim Guan Eng ke atas FMT di Mahkamah Tinggi Georgetown hari ini mendedahkan satu perkara yang selama ini cukup disembunyikan oleh Lim Guan Eng dan DAP.

LIM GUAN ENG ADALAH KEPALA PENCEROBOH HUTAN DAN PENGGONDOLAN PUNCAK BUKIT!!!

Pendedahan berhubung pembabitan Tan Kok Ping secara langsung dengan Betty Chew, isteri Lim Guan Eng telah didedahkan sebelum ini (BACA DI SINI) dan DI SINI.

Kes pencerobohan Botak Hill atau Bukit Relau telah menimbulkan kontroversi dan kritikan keras ke atas Kerajaan Negeri Pulau Pinang kerana kelemahan penguatkuasaan dan pemantauan ke atas penggondolan puncak bukit.

Malah semasa hidupnya, Karpal Singh sendiri pernah membangkitkan perkara tersebut dan Lim Guan Eng dengan segera menyalahkan Kerajaan Barisan Nasional terdahulu walaupun pencerobohan dan penggondolan tersebut berlaku pada zaman pentadbirannya.

Siasatan mendapati, penggondolan tersebut dilakukan oleh syarikat milik Tan Kok Ping, konco utama Lim Guan Eng yang turut diberikan hak menguasai hartanah dan tanah di seluruh Pulau Pinang oleh Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang.

Pada Julai 2013, Mahkamah Sesyen Pulau Pinang telah mendenda GASB, sebuah syarikat hartanah yang mempunyai kaitan dengan Tan Kok Ping sebanyak RM30,000 kerana melakukan kerja-kerja tanah haram di Bukit Relau di Jalan Bukit Gambir, Gelugur semenjak Mei sekaligus mewujudkan kawasan 'botak' di Bukit Relau.

Bukit Relau kemudiannya bertukar nama menjadi Botal Hill selepas itu.

Salah seorang pengarah syarikat tersebut adalah Tan Sri Dato Tan Kok Ping, JP. yang juga merupakan Penasihat Eksekutif Dewan Perniagaan dan Perdagangan Cina Pulau Pinang. Dewan Perniagaan dan Perdagangan Cina Pulau Pinang itulah juga yang telah melantik Betty Chew ke jawatan yang ada kaitan dengan hartanah, sekaligus menunjukkan bagaimana Betty Chew menjadi agen pemungut komisyen untuk Lim Guan Eng.

Tan Kok Ping diketahui ramai amat rapat dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Kerapatan itulah yang membolehkan Betty Chew ditawarkan jawatan penting dalam sebuah Majlis yang diwujudkan oleh Dewan Perniagaan dan Perdagangan Cina Pulau Pinang yang berkaitan dengan pemajuan tanah dan hartanah di seluruh Pulau Pinang.

Ramai yang berpendapat, denda yang dikenakan oleh MPPP kepada GASB adalah satu lakonan semata-mata untuk menutup tembelang rasuah dan skandal melibatkan Lim Guan Eng dan Tan Kok Ping. Denda itu sepatutnya jauh tinggi dengan dakwaan lebih besar patut dikenakan.

RM30,000 bukanlah jumlah yang besar buat taikun pemaju hartanah seperti Tan Kok Ping yang telah dan akan mengaut berbilion-bilion ringgit hasil skandal dan rauahnya dengan Lim Guan Eng. Skandal dan rasuah ini dapat dilihat menerusi gaya hidup mewah dan bercitarasa tinggi Betty Chew yang berbelanja besar untuk beg tangan, rantai dan loket, cincin dan pakaian serta percutian mewah buat mereka sekeluarga.

Malahan, Karpal Singh sendiri pernah menyelar GASB dan mencadangkan agar Tan Kok Ping diheret ke mahkamah dan dipenjarakan sekiranya dia gagal memberikan penjelaan yang baik di mahkamah. Tan Kok Ping telah didenda kerana melakukan kerja-keja haram penarahan dan penggondolan bukit.

Hari ini, dalam kes mahkamah yang berasingan, kita telah diberitahu sebab-sebab utama mengapa tindakan yang dikenakan kepada Tan Kok Ping dan GASB amat ringan.

Ternyata projek tersebut bukannya HARAM sebagaimana yang diputuskan oleh mahkamah sekalipun pembangunan di puncak bukit di Pulau Pinang pada kebiasaannya diharamkan. Bukan juga penguatkuasaan dan pemantauan yang lemah tetapi sebaliknya telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Lim Guan Eng.

Peguam Baljit Singh telah memberitahu mahkamah hari ini dia telah berjaya memperolehi dokumen dari kes mahkamah yang berasingan yang menunjukkan bahawa Kerajaan Negeri telah meluluskan, mengezonkan dan menggazetkan tanah di Bukit Relau sebagai tanah kediaman.

Dokumen itu juga menunjukkan pembangunan Bukit Relau telah diluluskan oleh Jawatankuasa Khas Projek yang diketuai sendiri oleh Lim Guan Eng!

Memandangkan dokumen tersebut telah diserahkan kepada mahkamah sebagai bukti, ia bukanlah sesuatu yang boleh dituduh oleh Lim Guan Eng sebagai palsu.

Justeru, Lim Guan Eng perlu memberikan banyak alasan mengapa dia meluluskan projek pembangunan di kawasan yang sebelum ini telah dilarang dan secara ekologinya amat sensitif apabila isu ini sudah terdedah. 

Adakah Lim Guan Eng masih lagi mahu bercakap tentang ketelusan dan anti rasuah sedangkan dia sendiri adalah KEPALA RASUAH dan terlibat dalam skandal tanah yang membolehkan isterinya berbelanja dan bergaya mewah walaupun mereka sebenarnya adalah CINA DARAT?

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.