Ekoran banyak pihak telah tersalah tafsir perbahasan Ahli
Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya berhubung pindaan yang
dibawa Ahli Parlimen DAP Kulai, untuk mengharamkan
perkahwinan bawah 16 tahun dibawah Rang Undang-Undang Kesalahan
Seksual Terhadap Kanak-kanak 2017, jelas beliau di dalam enakmen
Islam tidak menghalang perkahwinan itu diadakan.
Namun
tegasnya apabila ia membabitkan kes rogol terdapat dua situasi yang
boleh diambil tindakan berdasarkan kepada keputusan polis dan
mahkamah.
BERIKUT
ADALAH PENJELASAN PENUH SHABUDIN BERHUBUNG ISU PERKAHWINAN BAWAH UMUR
INI.
Saya
amat kecewa dan terkejut dengan cara media massa yang melaporkan
perbahasan saya secara tidak tepat seolah-seolah menggambarkan saya
ini menggalakkan jenayah seksual dan menyokong perkahwinan perogol
dengan mangsa.
Semasa
saya membahaskan usul bagi menolak usul cadangan pindaan yang dibawa
oleh Ahli Parlimen Kulai untuk mengharamkan perkahwinan bawah 16
tahun, saya telah menjelaskan perkahwinan dan jenayah adalah dua
perkara yang berbeza.
Mengikut
enakmen Islam, mana-mana gadis yang hendak berkahwin bagi yang
berumur 16 tahun dan kebawah hendaklah mendapat kebenaran wali dan
mahkamah.
Manakala
bagi laki-laki bawah umur 18 tahun yang juga ingin melangsungkan
perkahwinan perlu mendapat kebenaran mahkamah dan ianya tidak boleh
dilakukan sewenang-wenangnya.
Ini
bermakna, enakmen Islam tidak beri kuasa sepenuhnya kepada wali bagi
membenarkan berkahwin di bawah usia 16 tahun bagi perempuan dan 18
tahun bagi lelaki.
Seterusnya,
dalam perbahasan saya bercakap tentang perkahwinan antara perogol dan
mangsa.
Apa
yang saya ingin tekankan disini adalah tiada apa-apa peruntukan yang
menghalang mereka ini untuk berkahwin.
Laporan
media yang menunjukkan bahawa saya menyokong perkahwinan perogol dan
mangsa ini diambil dari luar konteks (out of context) di mana
penekanan saya sebenarnya adalah tentang peruntukan undang-undang
sedia ada yang tidak menghalang sebarang perkahwinan dalam usia yang
disebutkan.
Walau
bagaimanapun, kes jenayah rogol yang dilakukan itu masih tetap
menjadi satu kesalahan jenayah dan terpulanglah kepada pihak polis
dan mahkamah dalam menentukan hukuman terhadap kesalahan yang
dilakukan oleh perogol tersebut.
Tetapi
dalam realiti masyarakat, terdapat banyak kes rogol yang
diklasifikasikan rogol oleh undang-undang sebagai ‘statutory rape’
tetapi atas dasar persetujuan bersama (with consent).
Dalam
menyelesaikan masalah tersebut keluarga cuba menutup malu dan tidak
membuat laporan polis dan akhirnya membuat keputusan untuk
mengahwinkan mereka.
Walau
bagaimanapun, perkahwinan itu tidak boleh dilakukan
sewenang-wenangnya oleh pihak wali tetapi perlu dapat kebenaran
mahkamah Syariah terlebih dahulu.
Suka
saya tegaskan, bahawa tidak ada apa-apa peruntukan undang-undang
malah hukum syarak yang menghalang mereka daripada berkahwin.
Isu
ini sepatutnya dilihat dari sudut positif contohnya tentang masa
depan mangsa itu sendiri terutamanya bagi kes ‘with consent’
tadi.
Pada
masa yang sama, perkahwinan ini bukanlah ‘back door exit’ untuk
halalkan kesalahan rogol.
Dari
sudut pandangan agama, pelaku seksual boleh mengahwini pasangan
(mangsa rogol) sama ada selepas atau sebelum beliau menjalani apa-apa
hukuman tanpa sekatan.
Namun,
contoh yang dilaporkan oleh sesetengah media terutama The Star Online
seperti yang ditularkan semalam dengan mengambil contoh gadis yang
berusia sembilan dan dua belas tahun terlalu ekstrim dan sebenarnya
dalam masyarakat moden Islam sendiri sangat-sangat jarang berlaku.
Antara
asas dalam hakim untuk membuat pertimbangan adalah berdasarkan kepada
keadaan di mana seseorang itu telah aqil baligh.
Pokoknya,
contoh umur yang saya nyatakan dalam perbahasan adalah soal aqil
baligh dan ianya tidak terhad kepada umur sembilan atau dua belas
tahun.
Tetapi
pihak media dalam laporan mereka menyatakan seolah-olah saya
mengatakan perempuan yang berumur sembilan tahun terus boleh
berkahwin tanpa mengambil kira soal aqil baligh terutamanya
dibahagian tajuk laporan berita tersebut.
Saya
membahas dan menolak usul tersebut kerana usul itu berlawanan dengan
peruntukkan undang-undang Syariah seperti yang terkandung dalam
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri-Negeri.
[
Baca Berita Asal ]
No comments :
Post a Comment