Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, November 12, 2015

The Edge Serang 1MDB Tetapi Sokong YTL Buat Duit Atas Angin

Semalam, The Edge menulis betapa tidak adilnya Petronas dan TNB terhadap YTL.

Mereka berkata kedua-dua GLC menjadikannya sukar bagi YTL untuk menandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan TNB dipersetujui oleh Suruhanjaya Tenaga.

Biar saya ringkaskan:

1) YTL hanya mendapat lanjutan 2 tahun 10 bulan kepada hanya satu daripada dua loji IPP milik mereka.

2) Petronas segera menghentikan gas subsidi kepada kedua-dua loji kuasa YTL sebaik Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) mereka tamat tempoh.

3) Petronas juga enggan menandatangani lanjutan daripada perjanjian perkhidmatan gas (GSA) dengan YTL sehingga isu pajakan tanah mereka dengan TNB diselesaikan.

The Edge menuduh bahawa ini mungkin disebabkan kes YTL menyaman Petronas RM700 juta kerana selama beberapa tahun, gas subsidi Petronas tidak disubsidikan dengan cukup atau tidak cukup murah untuk YTL.

4) TNB mahu menandatangani Perjanjian Pajakan Tanah (LLA) baru di negeri di mana dua janakuasa YTL berada walaupun pajakan hanya tamat pada 2018.

TNB mahu merundingkan semula untuk mengambil kembali beberapa tanah yang YTL tidak guna kerana tanah itu sangat luas dan salah satu daripada dua loji kuasa tidak akan diperbaharui.

5) Dan TNB enggan menandatangani PPA akhir dengan YTL kerana YTL tidak menandatangani GSA, yang bergantung kepada penandatanganan LLA.  

Nampaknya kerajaan tidak memberi laluan mudah untuk kroni IPP era lalu. Ia pasti tidak adil kepada YTL kerana artikel The Edge sendiri menyatakannya tidak adil.

Tetapi The Edge terlupa untuk menyebut betapa tidak adilnya 20 tahun perjanjian konsesi IPP milik YTL yang tamat pada September 30, 2015.

Tolonglah kerajaan, jangan jadikan orang tua itu dan rakan-rakannya lebih marah dengan arahkan Petronas dan TNB menutup mulut dan menandatangani perjanjian.

Apa yang anda akan buat seterusnya, kerajaan? Membatalkan projek BestariNet?

Oleh Lim Sian See, https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1734940896724697&set=a.1505290066356449.1073741832.100006264096443&type=3&theater 

Diterjemah WakeUp Malaya 

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.