Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, November 2, 2015

Perbualan sebenar dengan seorang penyokong Rafizi.




Perbualan sebenar dengan seorang penyokong Rafizi. Rujuk: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1731715377047249&set=a.1391116647773792.1073741829.100006264096443&type=3&theater
--------
PENYOKONG RAFIZI:
Masalahnya ialah saya seorang pembayar cukai pendapatan yang bekerja keras. Saya tidak boleh menghabiskan masa keluar walaupun sehari dengan keluarga saya pada masa kini kerana ia adalah mahal di luar sana dan kerana saya berpendapatan kurang daripada apa yang anda dapat. Saya hanya pekerja biasa yang berpendapatan kurang daripada RM4000 / bulan. Dengan GST, berapa banyak saya boleh habiskan dengan RM500 selepas semua potongan termasuk sewa, yuran sekolah, barangan runcit, pinjaman kereta dan sebagainya. Kamu beritahu saya bagaimana?
LIM SIAN SEE:
Dengan kumpulan pendapatan anda, anda tidak perlu membayar apa-apa bentuk cukai pendapatan dan anda mendapat BR1M sebanyak RM800. Anda berada di dalam kategori cukai pendapatan negatif - bermakna anda tidak membayar apa-apa bentuk cukai pendapatan tetapi kerajaan yang membayar anda sebaliknya.
BR1M RM800 cukup untuk membayar GST untuk pembelian RM13,333 setahun - atau RM1,111 sebulan.
Seperti anda katakan - pinjaman kereta, kebanyakan barangan runcit anda, yuran sekolah, sewa - tidak dikenakan cukai GST.
Dan jika anda menghabiskan RM500 sebulan pada semua barangan yang bercukai GST - anda membayar GST sebanyak RM30 sebulan.
Tetapi BR1M anda ialah RM66.67 sebulan - bermakna keadaan anda lebih baik di bawah model baru ini.
Dengan model lama, tanpa GST - anda perlu membayar cukai pendapatan tetapi anda juga tidak akan mendapatkan kembali wang sama sekali dari BR1M.
PENYOKONG RAFIZI:
Macam mana? saya tidak pernah menerima apa-apa BRIM kerana mereka berkata saya tidak layak dan untuk maklumat kamu juga, saya membayar cukai pendapatan bulanan saya tanpa gagal tetapi TIADA BRIM diterima, mengapa?

LIM SIAN SEE:
BR1M kumpulan pendapatan isi rumah RM3,000-RM4,000 sebulan hanya bermula bagi tahun 2015.
Sebelum ini, BR1M hanya untuk golongan berpendapatan RM3,000 dan ke bawah tetapi apabila GST diperkenalkan, mereka menambah kategori RM3,000-RM4,000 dan juga menghapuskan semua cukai pendapatan bagi mereka yang berpendapatan RM4,000 dan ke bawah (dan sebenarnya, mereka yang berpendapatan RM5,000 dan ke bawah juga tidak membayar cukai pendapatan berikutan pelbagai potongan).
Bila anda pohon BR1M?
PENYOKONG RAFIZI:
Kenyataan kamu telah melukakan hati saya secara mendalam sebagai rakyat biasa. Dahulu, tanpa GST saya boleh berbelanja lebih banyak.
LIM SIAN SEE:
Kenyataan saya adalah logik, berdasarkan fakta dan pengiraan yang betul. Tidak ada melukakan hati. Hanya ada sebut berapa banyak cukai yang anda perlu bayar dan berapa banyak bayaran yang anda terima.
PENYOKONG RAFIZI:
Kamu adalah penjilat kerajaan. Apa yang pelik mengenainya pun.
LIM SIAN SEE:
Oh, jadi itu sahaja. Gaya Rafizi, tidak perlukan logik. Tidak perlu pengiraan yang betul. Hanya sewenangnya bercakap dan apabila salah, terus menghina dan mengutuk.
PENYOKONG RAFIZI:
Kamu boleh fxxk off saya tidak peduli.
LIM SIAN SEE:
Saya akan. Tetapi pengiraan saya masih betul walaupun saya 'fxxk off'.
PENYOKONG RAFIZI:
Kamu semua anjing, menggoyangkan ekor untuk makanan. Sialan kamu.
LIM SIAN SEE:
Okay.
Oleh Lim Sian See,
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1731715377047249&set=a.1391116647773792.1073741829.100006264096443&type=3&theater

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.