Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, January 19, 2018

P.Pinang Bayar Yuran RM11.2 juta Hanya Untuk “Semak dan Sahkan” Laporan



lim-guan-eng-terowong


Tulisan asal oleh:

Eric See-To, Facebook Eric See-To, 19 Januari 2018



Jika anda fikir Kerajaan Pulau Pinang yang membayar RM305 juta untuk membuat laporan untuk projek Terowong Pulau Pinang adalah sangat keterlaluan, anda akan menjadi lebih marah apabila anda mendengar bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang baru sahaja mendedahkan bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga telah membayar syarikat swasta RM11.2 juta untuk menjadi “jurutera pemeriksa bebas” untuk menyemak dan mengesahkan laporan itu.



Ketika mengulas mengenai kos laporan projek Terowong Pulau Pinang itu, Menteri Kerja Raya sebelum ini berkata mereka boleh melakukan laporan kebolehlaksanaan untuk lebuh raya pada hanya beberapa juta ringgit memandangkan projek-projek lebuh raya adalah projek lazim di Malaysia manakala kos untuk reka bentuk terperinci itu hanyalah sebahagian kecil daripada kos yang dibayar oleh Pulau Pinang.



Di Kanada, kerajaan mereka mengarahkan kajian kebolehlaksanaan untuk terowong dasar sungai sepanjang 3.4km dengan dua lorong di setiap arah pada harga C$750,000 (RM2.4 juta) pada tahun 2015. Kajian itu selesai pada pertengahan 2016 dan orang ramai boleh melihatnya di internet.




Kerajaan Kanada juga hanya perlu membayar C$ 750,000 (RM2.4 juta) untuk satu lagi laporan kebolehlaksanaan untuk terowong dasar laut sepanjang 17km (lebih daripada dua kali ganda panjang terowong Pulau Pinang).



Tetapi di Pulau Pinang, bukan sahaja laporan mereka beratus-ratus juta, ia juga masih belum selesai walaupun sudah hampir 5 tahun.



Mana-mana bahagian yang lengkap juga nampaknya menjadi rahsia negeri yang tidak dapat ditunjukkan kepada orang ramai. Malah Kementerian Kerja Raya yang telah meminta laporan itu sejak awal tahun 2016 tidak menerimanya kerana Kerajaan Pulau Pinang tidak mahu mengemukakan laporan itu.



Di manakah ketelusannya?



Dan sekarang, kita mendapat berita bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah membayar tunai RM11.2 juta untuk “jurutera pemeriksa bebas” untuk menyemak dan mengesahkan laporan itu.




Alasan Ketua Menteri Pulau Pinang adalah bahawa “jurutera pemeriksa bebas” ini dipilih dan dianugerahkan melalui tender yang terbuka.



Jika beginilah, tidak hairanlah bahawa perbelanjaan operasi tahunan Kerajaan Negeri Pulau Pinang meningkat 500% dari 2008 hingga 2017, bukan? Dan ini adalah parti yang sama yang mengatakan bahawa kerajaan BN membazir, korup dan tidak dapat mengawal perbelanjaan tahunannya?



Saya teringat akan bantahan besar apabila Ketua Audit Negara mendapati bahawa RTM telah terlebih bayar lebih RM14,000 apabila membayar untuk 3 pengimbas pada tahun 2012 – atau jumlah keseluruhan pembayaran sebanyak RM52,000.



Walaupun dengan penjelasan oleh RTM bahawa jam itu adalah sebahagian kecil daripada kontrak yang lebih besar yang melibatkan barang-barang lain dan dianugerahkan kepada pembida terendah dalam tender terbuka, kemarahan orang awam tidak mereda.



Adakah kita akan mengharapkan bantahan yang sama oleh orang ramai untuk laporan bernilai RM305 juta itu atau yuran RM11.2 juta yang telah dibayar oleh Kerajaan Pulau Pinang untuk “menyemak dan mengesahkan” laporan itu?



Ini malah lebih daripada RM5 juta yang dianggarkan oleh Kerajaan Pulau Pinang untuk dibelanjakan untuk memeriksa semua lereng bukit di Pulau Pinang untuk kemungkinan risiko tanah runtuh berikutan kejadian tanah runtuh yang berlaku pada akhir tahun lepas.



Link asal artikel:

https://www.facebook.com/EricSeeTo

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.