Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, March 17, 2017

Rafizi Juara Menghasut, Juara Pembohongan



Berikut adalah pembongkaran penipuan Rafizi Ramli yang dibuat oleh Lim Sian See:

Di Parlimen semalam, Rafizi Ramli menggelar Perdana Menteri Datuk Seri Najib sebagai ‘juara kepada juara’ apabila bercakap mengenai membelanjakan pendapatan dari hasil petroleum.

Rafizi yang sudah berkali kali masuk mahkamah kerana memfitnah, mendakwa Najib membelanjakan RM376 bilion hasil pendapatan petroleum negara antara 2009 hingga 2016, atau secara purata RM54 bilion setahun.

Tun Abdullah Ahmad Badawi pula didakwa membelanjakan RM204 bilion dari pendapatan petroleum atau RM41 bilion setahun dari 2003 hingga 2009. (walaupun Pak Lah hanya mengambil alih kerajaan pada 2004).

Rafizi kemudian mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun hanya membelanjakan RM163 bilion, atau RM8 bilion setahun.

Ok. Rafizi turut mengakui ia bagaimanapun tidak mengambil kira inflasi dan perubahan nilai matawang, yang secara mudah jika dihitung, perbelanjaan ketika era pentadbiran Dr Mahathir adalah berganda.

Hanya mengambil kira perbezaan nilai matawang sudah cukup untuk menjadikan perbelanjaan ketika zaman pentadbiran Dr Mahathir menjadi sekali ganda.

Kedua, Rafizi tidak mengambil kira kos pengeluaran, di mana ia turut meningkat memandangkan minyak yang dikeluarkan di pesisir pantai atau carigali di kawasan pendalaman tidak lagi wujud dan kita perlu meneroka ke luar pantai dan carigali laut dalam.

Ketiga, Rafizi tidak pula menggelar Najib sebagai ‘juara kepada juara, apabila kita bercakap mengenai pemberian subsidi sebagaimana kita lihat di carta di bawah berdasarkan kepada angka dikeluarkan Perbendaharaan, di mana perbelanjaan adalah 10 kali ganda daripada zaman Dr Mahathir berikutan kenaikan kos pengeluaran minyak, kesan matawang dan pertambahan jumlah penduduk.

Najib membelanjakan bahagian yang besar daripada pendapatan minyak ini kepada rakyat berikutan kadar subsidi yang lebih tinggi.

Keempat, Rafizi juga tidak menyebut Dr Mahathir telah mengenakan cukai ke atas petrol selama 22 tahun pada kadar 58.62 sen bagi setiap liter ketika harga minyak rendah pada ketika itu. Ini sahaja melibatkan berpuluh bilion Ringgit bagi pendapatan Dr Mahathir untuk beliau membina menara berkembar dan projek mega lain.

Maka sekali lagi, Rafizi mahu mengelirukan rakyat dengan tidak memberikan maklumat penuh dan hanya menceritakan hanya suku temberangnya untuk mencetuskan kebencian terhadap kerajaan.

Rafizi kemudian menggesa kerajaan untuk memulakan subsidi petrol biarpun seluruh dunia kini bergerak untuk tidak lagi memberikan subsidi menyeluruh seumpama itu malah pengeluar serta pengeksport minyak terbesar di dunia turut menarik balik subsidi, dan beralih kepada penyaluran subsidi lebih kepada sasaran sebagaimana dilakukan Malaysia.

Akhir sekali, Rafizi masih lagi tidak menjawab soalan berikut:

Malaysia adalah negara ke-16 termurah bagi harga petrol,
Negara yang lebih murah dari kita kebanyakannya pengeluar minyak terbesar di dunia.

Venezuela, Saudi Arabia, Turkmenistan, Egypt*, Algeria, Kuwait*, Iran, Ecuador, Bahrain, Kazakhstan, Nigeria, Qatar, Sierra Leone, Oman, and Bolivia.

Negara yang mana Rafizi mahu harga kita lebih murah lagi?

Mungkin Rafizi masih mahu Malaysia mengikut seperti Venezuela seperti yang diseru oleh beliau di tahun-tahun yang lepas?
LSS


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.