Masyarakat kita
kini secara luarannya sudah agak serasi berkenaan undang-undang.
Namun, jujurnya saya belum begitu pasti tentang golongan terbanyak.
Undang-undang adalah subjek yang memerlukan pengetahuan khusus.
Persoalan teknikalnya tidak mudah digarap oleh masyarakat terbanyak.
Mungkin benar sekiranya dikatakan hanya golongan ‘elit’undang-undang
di ruang ‘urban’ dan ‘global’, terutamanya para peguam,
dilihat begitu tinggi oleh khalayak mengenai perbahasan
undang-undang.
Dalam
perkembangan terbaru, Akta Hasutan menjadi topik serius. Saya pernah
menulis dalam ruangan ini bahawa hujah memansuhkan Akta Hasutan tidak
konkrit. Tiada bukti Akta Hasutan ini sudah tidak relevan lagi. Belum
terbukti masyarakat kita akan aman sejahtera tanpa undang-undang yang
mengawal tindakan luar batasan masyarakat majmuk. Belum pasti juga
undang-undang yang akan menggantikannya menepati keperluan kita.
Saya
tidak menolak fakta ada kalanya penggunaan Akta Hasutan menzahirkan
tanda tanya, atau dilihat mengongkong, contohnya para akademik atau
mereka yang berautoriti, untuk menyampaikan pendapat profesional
mereka. Tetapi kita perlu ambil perhatian, Akta Hasutan tidak
menafikan hak dianggap tidak bersalah. Justeru, ia tidak bercanggah
dengan falsafah pentadbiran keadilan.
Persoalan
tentang penggunaannya bukan hujah konkrit untuk menolak kerelevanan
Akta Hasutan. Pastinya Akta ini diperlukan sekiranya hasutan
benar berlaku, umpamanya gerakan pemisahan atau pengapian permusuhan
kaum atau agama.
Hujah
bagi pemansuhan Akta Hasutan, antara lain ialah, ia menyekat
kebebasan bersuara. Memang benar kebebasan bersuara penting dalam
demokrasi. Namun ia bukanlah kebebasan mutlak. Kebebasan ini terikat
dengan syarat yang jelas dalam Perlembagaan, termasuklah keselamatan
negara dan ketenteraman awam.
Dalam
konteks ini saya berpendapat hujah pemansuhan Akta Hasutan itu belum
lagi konkrit kerana tidak terdapat perkara yang menunjukkan bahawa
‘kecenderungan menghasut’ itu tidak menepati syarat-syarat atau
salah satu syarat dalam Perlembagaan. Dengan kata lain, Akta Hasutan
ini tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Isu
perkenan majlis raja-raja untuk pindaan atau pemansuhan Akta Hasutan
adalah satu persoalan undang-undang yang perlu diperkata, dibahas dan
diputuskan di Mahkamah. Ini adalah antara isu undang-undang yang
dibawa oleh Majlis Peguam dalam hujah mereka bagi pemansuhan
Akta Hasutan. Mereka berhujah bahawa perkenan Majlis Raja-Raja
menurut Perkara 159(5) tidak diperlukan. Saya masih berpendirian ia
memerlukan perkenan Majlis Raja-Raja menurut Perkara 159(5) itu.
Saya
fikir masyarakat memerlukan pemahaman lebih mendalam mengenai isu
ini. Bagi maksud itu, undang-undang yang diluluskan sebelum merdeka
dinamakan Enakmen. Undang-Undang yang diluluskan semasa darurat
dinamakan Ordinan, manakala undang-undang yang diluluskan selepas
merdeka (bukan dalam keadaan darurat) dinamakan Akta. Undang-undang,
sebelum Merdeka (Enakmen) atau yang diluluskan semasa darurat
(Ordinan), boleh disemak semula oleh Parlimen. Setelah disemak semula
dan diluluskan oleh Parlimen, Enakmen atau Ordinan tersebut menjadi
Akta.
Walaupun
Akta Hasutan itu asalnya Enakmen (Enakmen 13/1939), kemudiannya
Ordinan (Ordinan 14/1948) yang diluluskan sebelum merdeka, ia telah
disemak semula dan diluluskan, menjadi Akta 15/1970 dengan nama Akta
Hasutan, beroperasi mulai 14 April 1970.
Persoalannya,
adakah Akta Hasutan ini masih satu undang-undang sebelum Merdeka
setelah dijadikan Akta pada tahun 1970? Tambahan pula, pengisian Akta
tersebut, terutamanya Seksyen 3(f) telah disesuaikan dengan kehendak
Perkara 10(4) Perlembagaan. Pada pendapat saya ia adalah Akta yang
diluluskan selepas merdeka, bukan lagi undang-undang sebelum merdeka.
Sebagai
pilihan, kalaupun ia masih undang-undang sebelum merdeka, Akta itu
hendaklah diselaraskan dengan Perlembagaan menurut Perkara 162.
Justeru, pindaan atau pemansuhan Akta Hasutan adalah tertakluk kepada
Perkara 159(5) dan hendaklah mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.
Dalam
keadaan semasa, adakah kita pasti ‘hasutan’ tidak berlaku?
Pernyataan berbaur hasutan banyak dilihat atas talian. Kita tidak
boleh pandang remeh hal ini. Pengalaman negara lain hendaklah
dijadikan tauladan dan sempadan. Kita tidak boleh terlalu ideal dalam
hal sebegini kerana sesungguhnya tiada nilai universal berkenaan
jaminan kestabilan sesebuah negara, termasuklah negara kita.
Undang-undang keselamatan perlu dicorak mengikut keperluan kita. Kita
tidak boleh bergantung kepada nilai yang dilabelkan universal seperti
kebebasan bersuara itu. Kita mesti mengenal fabrik masyarakat,
kelemahan dan kekuatan kita menggunakan acuan kita.
No comments :
Post a Comment