Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, May 17, 2014

Ini Dia Anak Melayu DYANA SOFYA Yang Lantang Menyalak Bagi Pihak Chauvanist DAP....!! Anda WAJIB Baca


Kredit kepada sahabat Bloger MIK bagi penulisan artikel ini

UiTM telah digamit perhatian sekali lagi berikutan seminar mengenai perkataan 'Allah' dan Kristologi di Kepulauan Melayu yang telah diadakan di Dewan Agong Tuanku Canselor pada 6 Mei 2014.

Seminar ini dianjurkan oleh  Akademi Kontemporari Pengajian Islam (ACIS), Warisan Ibnu Aaby, dan Majlis Agama Islam Selangor dan disokong oleh Utusan Malaysia, Karangkraf Group of Companies, TV Al-Hijrah, Zikay Kumpulan dan Pantai Group of Companies. 

Semua pelajar yang mengambil kursus Sejarah Malaysia dan Perhubungan Etnik, telah diminta untuk menghadiri seminar dan pengecualian kelas akan diberikan kepada mereka yang hadir.

Seminar itu dianjurkan dengan tujuan untuk meningkatkan pemahaman peserta Islam mengenai isu perkataan Allah. Melihat tajuk seminar itu, diri saya sebagai seorang graduan dari UiTM terkejut dengan keterbukaan UiTM untuk membincangkan isu yang amat sensitif dan menggalakkan wacana intelektual di kalangan para peserta.

Jelas sekali saya  salah apabila mengetahui kandungan seminar ini adalah untuk merendahkan martabat agama Kristian di mata para peserta.

Seperti yang dinyatakan dalam aturcara program itu, terdapat slot bertajuk 'Ancaman Kristian' yang disampaikan oleh Tuan Haji Insan LS Mokoginta dari Indonesia.


Sebuah buku khas yang diterbitkan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) bertajuk 'Pendedahan Agenda Kristian' yang didakwa sebagai bahan anti-Kristian telah diedarkan kepada kira-kira 1000 pelajar yang menghadiri seminar itu.

Mereka mendakwa bahawa orang Kristian giat  berkempen untuk memurtadkan umat Islam. Buku ini menyalahkan Kristianisasi sebagai sebab utama murtad di kalangan umat Islam.

Saya kecewa bagaimana UiTM mengendalikan perkara ini. Jika institusi itu mempunyai hasrat yang murni untuk menggalakkan persefahaman dan mengukuhkan kepercayaan Islam, dengan cara yang betul pasti bukan dengan memburukkan imej agama lain.

Saya juga tidak faham bagaimana UiTM tidak langsung mengambil kira perasaan mahasiswa, ahli akademik dan kakitangan di UiTM yang beragama Kristian.


Mereka pasti sakit hati bahawa univerisiti tempat mereka bekerja memilih untuk mencemar dan memburuk-burukkan kepercayaan mereka tanpa menghiraukan perasaan mereka. 

UiTM banyak menyumbang kepada rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu dan Bumiputera. UiTM sebagai institusi yang dihormati tidak sepatutnya berdiri begitu rendah hanya untuk memenuhi agenda pihak tertentu yang berfikiran tertutup, penuh dengan kebencian dan jelas sangat ke belakang.

Sejak bila kita menjadi seperti ini....?

Bapa Kemerdekaan kita,Tunku Abdul Rahman pengasas PERKIM (Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia), yang pertama dan Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) pada 1960-an menghantar nota tahniah kepada Gereja Presbyterian St Andrew untuk ulang tahun ke-50.

Walau bagaimanapun, setelah lima puluh tahun berlalu, kita mula mendakwa bahawa terdapat plot jahat untuk Kristianisasi umat Islam, menyebarkan pembohongan dan menyebabkan rasa tidak yakin di atas nama agama, menghasut kebencian antara agama dan bangsa, dan lebih teruk, ia telah dianjurkan dan disahkan oleh universiti ternama.

Sangat menyedihkan..... Kejadian ini mencemarkan nama bekas pelajar seperti saya dan banyak saudara UiTM saya yg pasti tidak gembira dengannya.

UiTM sepatutnya menganjurkan seminar antara agama menonjolkan prinsip-prinsip asas yang dikongsi bersama seluruh agama untuk menunjukkan bagaimana perbezaan kita adalah cetek dan persamaan kita yang mendalam, menggalakkan persefahaman antara agama dan mengukuhkan perpaduan dan kebersamaan.

Malangnya, kesatuan dan kebersamaan telah jelas tidak pernah ada di dalam agenda mereka.

Bukan itu sahaja, seorang pelajar UiTM sedang menghadapi tindakan disiplin dan mungkin pengusiran krn menyiarkan kenyataan anti-GST di Facebook. Mohd Fathihie Gadius akan dikenakan kerana melanggar kaedah-kaedah Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976 yg menggalakkan pelanggaran disiplin, gangguan dan aktiviti penentangan di kalangan pelajar.

Saya PERCAYA penganjur seminar yang PERLU diambil tindakan dan bukan Mohd Fathitie yang menggunakan haknya TANPA melanggar undang-undang batasan kebebasan peribadi yang termaktub dlm perlembagaan.-The Rocket 

* Dyana Sofya adalah Setiausaha Politik  Kepada DAP Lim Kit Siang. Beliau merupakan bekas seorang Pelajar di UiTM. 


Kisah mengenai Dyana Sofya anda boleh baca di SINI.

No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.