Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, October 9, 2015

Hanya Kerana Taikun Cina, Tun M Sanggup Mahu Menggulingkan Kerajaan

images (10)

Sepanjang pemerintahan 22 tahun Tun Dr Mahathir Mohamed, Penyedia Tenaga IPP adalah terletak didalam tangan beliau sendiri dimana segala keputusan harus dibentangkan kepada beliau terlebih dahulu sebelum sebarang perlaksanaan dilakukan.

Hari ini, dengan kewujudan 1MDB, hak mutlak IPP yang selama ini dikuasai oleh kroni-kroni Tun M dilihat semakin terhakis. Tambahan pula segala penyedia tenaga kini dihimpunkan dibawah satu bumbung dan dikawal sepenuhnya oleh kerajaan-satu tindakan yang merugikan kroni-kroni beliau.

images (5)

Inilah diantara punca kenapa Tun M menyerang kepimpinan hari ini dan cuba menjatuhkan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak selaku Perdana Menteri dan 1MDB selaku syarikat pelaburan yang dimiliki oleh kerajaan. Terkini, kroni terbesar Tun M, YTL dilaporkan bakal mengalami kemerosotan pendapatan akibat daripada tindakan kerajaan yang enggan lagi menyambung kontrak IPP yang telah tamat pada bulan Ogos yang lalu.

Sebenarnya legasi Penyedia Tenaga Bebas (IPP) Tun M telah berkubur. Perjanjian Power Purchase Agreement (PPA) bersama YTL berusia 21 tahun ditamatkan pada 30hb September yang lalu. Dan orang yang bertanggungjawab menamatkan perjanjian yang tidak adil kepada TNB itu adalah Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, individu yang cuba digulingkan oleh Tun M.

Kenapa perjanjian ini dikatakan paling kejam? Ini kerana TNB dipaksa membeli “tenaga” dengan harga paling mahal daripada YTL yang menyebabkan tarif elektrik di Malaysia menjadi mahal dan membebankan rakyat. Ini bermakna YTL selepas ini tidak akan memiliki sebarang IPP lagi di Malaysia.

images (8)

Sebelum ini, YTL pernah menyatakan dalam satu majlis forum dengan angkuh menyatakan kejayaan YTL hari ini adalah kerana ia tidak pernah mendapat projek dari kerajaan. Semuanya diperolehi melalui merit dan bidaan di luar negara. Kini nampaknya tembelang mereka telah pecah dan mereka menelan semula keangkuhan mereka sendiri.
YTL yang merupakan kroni utama Tun M semasa dia jadi Perdana Menteri didapati telah melakukan penipuan besar tehadap rakyat Malaysia. Apakah IPP ini bukan projek kerajaan? Bagaimana dengan keretapi laju ERL dari KLIA ke KL Central? Apakah projek Bestari.net yg melibatkan kos hampir RM1 Bilion itu juga bukan projek kerajaan? Sekarang terbukti, projek Bestari.net gagal terutama untuk sekolah di kawasan luar bandar.

Semua pihak mengkritik perjanjian (PPA) IPP YTL sebagai paling tidak adil dalam sejarah dunia. Tun M membenarkan syarikat YTL yang dikuasai oleh taikun perniagaan kaum Cina mengaut “wang percuma” selama 21 tahun. Jesteru, ribuan terima kasih diucapkan kepada Datuk Seri Mohd Najib kerana berjaya menamatkan kerakusan YTL terhadap TNB dan rakyat. Semua ini berlaku melalui 1MDB yg membeli beberapa IPP tersebut.

images (9)

Untuk makluman, dalam perjanjian PPA tersebut TNB dipaksa membeli “tenaga” dari IPP YTL sama ada TNB perlu atau tidak tenaga tersebut atau jika TNB sudah pun mempunyai “lebihan” tenaga. Ini adalah “perintah” mandatori dari Tun M sewaktu beliau berkuasa. Atas sebab itu perjanjian PPA ciptaan Tun M itu dianggap paling kejam di dunia.

Paling kejam sekali adalah didalam PPA tersebut ada klausa yg mengatakan YTL dijamin dengan kadar harga minyak yg tetap dan tidak berubah. Bermakna, jika berlaku kenaikan harga petrol, TNB wajib bayar pampasan kepada YTL. Adakah ini dikategorikan sebagai tidak kejam?

Allahyarham Tan Sri Ani Arope pernah mendedahkan perjanjian kejam ini kepada khalayak. Beliau dilaporkan di pecat oleh Tun M daripada jawatan beliau selaku CEO TNB pada tahun 1996. Dalam pendedahan beliau, kos sebenar TNB untuk mengeluarkan “tenaga” ialah 8 sen sahaja. Tetapi EPU melalui Tun M memaksa TNB untuk bayar kepada YTL sebanyak RM23 sen.

images (6)

Akibatnya beliau bersemuka dengan Tun M dan pernah menyatakan “Sir, your Economic Planning Unit (EPU) sekarang sudah bertukar kepada Economic Plundering Unit. So i will not signing it”. Inilah yang dikatakan menjadi punca utama kepada pemecatan Allahyarham Tan Sri Ani Arope selaku CEO TNB pada tahun berkenaan.

Berapakah keuntungan yang dijana oleh YTL setelah “memeras” rakyat menerusi bantuan Tun M? Dianggarkan YTL mencatatkan keuntungan sebanyak RM 1 Bilion setahun untuk selama 19 tahun sepanjang memegang lesen penyediaan tenaga ini. Apakah Tun M buta terhadap perkara ini?

Kini, Datuk Seri Mohd Najib tidak lagi mahu menyambung lesen YTL Energy. Adalah amat menyedihkan kerana Allahyarham Tan Sri Ani Arope yang begitu berani menyanggah pendapat Tun M pada ketika itu tidak sempat melihat kezaliman IPP YTL Energy ciptaan Tun M telah berkubur selamanya. Allahyarham Tan Sri Ani Arope telah meninggal dunia pada bulan Disember 2014.

images (7)

Oleh kerana itu, bukan Datuk Seri Mohd Najib yang mesti digulingkan tetapi Tun M yang mesti bermuhasabah bahawa dia bukan manusia maksum yang semuanya mesti dipercayai dan diikuti. Adakah Tun M berani menyanggah perkara ini? Seperti biasa, Tun M tidak akan berani menyentuh walau satu pun dasar yang pernah beliau buat sebelum ini kerana bagi beliau, semua itu sudah lama berlalu.

Selama hampir 20 tahun, Allahyarham Tan Sri Ani Arope membawa duka kutukan orang ramai diatas kenaikan tarif elektrik yang beliau sendiri tidak mampu kawal. Kini beliau telah pergi dengan membawa dosa-dosa Tun M bersamanya dan sekaligus menyelamatkan lagi imej Tun M dimata pentaksubnya.Baca seterusnya PRU14tv

4 comments :

Anonymous said...

Assalam. Sekiranya dah ada bukti penyalah gunaan kuasa oleh Tun M, kenapa tiada seorang pun rakyat Malaysia yang tampil untuk membuat laporan polis terhadap Tun M dan YTL? Jangan pandai nak mereka cipta cerita sahaja, silakan buat laporan polis dan SPRM. Apa beza dengan penulis dan Tun M? Dia tuduh DSN tidak betul dan rasuah tetapi tak mahu buat laporan dan penulis pulak ikut rentak macam Tun M?

Anonymous said...

Memang Madet byk penyelewengan dan dia telah hapuskan banyak bukti dan kaitan. Ko ingt Madet tu senget tengkok dia tak reti ke nk cuci najis yg die dh tinggalkan??

he's smart guy k.. smart in the matter of robberies!!

skrg pencacai penjilat kangkang keling tua sudah tahap desperate tk terhingga.. aku takut keselamatan Najib, Sb perlu tingkatkan pemantaun sbb ex Ketua SB what so-called tukang polish telor Mahathaik di zaman penyelewengan nya dulu pasti mempunya network bagus utk menyediakan 'tonto'

kalau kes Altuya, perancangan rapi parasit dalam SB Polis boleh kenakan Najib yg lurus itu.. perlu ingat Mahathaik perintah Malaysia 22 tahun dan dia tak tinggalkan kuasa 'on paper' begitu shj.. dia terus 'menguasai' sebahagian bsar 'dasar2' tunjang negara

itulah yg menyebabkan Pak lah mudah tersingkir dan Najib hampir2 tersungkur.. kerana kejahatan Mahathaik ini luar batas pemikiran kita org biasa... buktinya??

TRAGEDI MEMALI.. 1989... arahan 'GELAP' kpd IGP POLIS.... iaitu arahan 'TERTINGGI NEGARA' mengatasi Menteri KDN dan TPM... siapa agaknya??

lu pikir lah sendir lah... kah...kah...kah... Tun Musa Hitam masih ada utk jadi SAKSI....

Anonymous said...

SETUJU Anon - KPN mesti TINGKATkan SEKURITI terhadap YAB PM/TPM dan pemimpin PENTING BUMIPUTERA Islam/Melayu kita dari UMNO! Begitu juga,SEKURITI ke atas Tun Musa Hitam sebg. SAKSI PENTING untuk kes PEMBUNUHAN BERAMAI yg. KEJAM dlm. peristiwa MEMALI tu!

Tengok kes terbaru PEMBUNUHAN bekas pemimpin UMNO Alor Limbat, Allahyarham PEGUAM Alias Abdullah, 51, yg. diBUNUH dgn. KEJAM - aku harap PDRM siasat dgn. CEKAP dan TANGKAS!

Aku syak Pemimpin-pemimpin BUMIPUTERA Islam/Melayu kita memang sedg. diSASARkan dgn. pelbagai MO oleh puak TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO-RASIS- EJEN/KULI- CIA-NATO/ZIONIS-MOSSAD/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH- no 1!

Dan besar kemungkinan juga, BAPA-BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN tercinta Tanah Melayu kita ini, Allahyarham-Allahyarham PM Tun Abdul Razak Hussein dan TPM Tun Dr. Ismail Abdul Rahman, diracuni CIA-MI6-Mossad (keduanya meninggal di tahun 1973 dan 1976 di usia muda 50an, dari kanser termasuk Leukimia, yang juga sejenis kanser dalam darah atau tulang, dengan seorang doktor British yang SAMA) dgn. bantuan PENGKHIANAT tempatan. Barat-Israel juga adalah sekutu kuat PAP-DAPBANGKAI – lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009!

Kanser/sakit jantung dsbnya, juga telah dibuktikan sebagai MO utama PENJAJAH Barat-Zionis diketuai CIA-MI6-Mossad untuk menghapuskan pejuang Islam/Bumiputera yang nationalis di “ Dunia Ketiga“ (dan sekarang terutamanya pemimpin Islam yang nasionalis) - sila lihat di - http://www.globalresearch.ca/the-cia-has-attempted-to-assassinate-50-foreign-leaders-including-chavez/5326864, The CIA has Attempted to Assassinate 50 Foreign Leaders Including Chavez, Global Research, March 15, 2013; dan di - http://imeu.net/news/article0024562.shtml, Israel's History of Assassinating Palestinian Leaders, The IMEU, Nov 6, 2013!


Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Memang patut BERAMBOS semua PENGKHIANAT amat TAMAK ni! BANGSA Bumiputera Islam/Melayu terutamanya yg. MISKIN - JANGAN sekali lupa, yg. BANTU nek moyang, mak bapa kita yg. diTINDAS zaman PENJAJAH British/ZIONIS-KEPARAT sehingga BANGSA BUMIPUTERA kita boleh ramai keluaq dari KEMISKINAN (termasuk mendapat PENDIDIKAN percuma sehingga peringkat tertinggi) adalah kerana dasar DEB yg. dilaksanakan dgn. PENAT -LELAH, oleh Almarhum YAB Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita - inilah LEGASI yg. amat diBENCI si puak PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL PAP/DAPBANGKAI BABI HARAM JADAH dan Ejen-ejen depa dr. Tokey-Tokey-DALANG-DUA-MUKA ni serta KULI-KULI depa dari pemimpin Islam/Melayu PENGKHIANAT sendiri yg. amat TAMAK/ANGKUH – awatlah depa ni semua tak MAMPOS aja?!

Memang makin BANGSAT HARAM JADAH si madey-PEMBENCI-Bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita ni (ya, TOPENG SIALnya dah TERDEDAH akhirnya – sampai boleh MENYOKONG si PENGGANAS BerSHIT BANGKAI BABI–ejen SOROS-NED/CIA-MOSSAD)! SPRM buka balik kes TokeyPENYAMUNBANGKAI BABI-PENJILAT-madey ni – lihat di http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015! Buka balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey ni!

Dan tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN lain yg. juga jadi hartawan berBILLION masa zaman Madey; DASYATnya! Lihat juga di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; dan di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!! ! SemuaTokey-Tokey yg. sebenaqnya PEMUJA DAPBANGKAI BABI ni, aku syak akan DEDAHkan rahsia PEYAMUNAN/PENIPUAN-si Diktator madey kalau dia tak ikut gulingkan YAB PM kita serta legasi gemilang bapa beliau, Almarhum YAB Tun Razak – yg. amat diBENCI oleh puak PENGGANAS DAPBANGKAI BABI!

SPRM buka juga balik kes Pulau TIOMAN cthnya di mana disyaki tanah kampung BUMIPUTERA Islam/Melayu diPAKSA jual dgn. amat MURAH kat si Pendatang KAPIRDAJAL termasuk dari SingaPORK dan si PENJILAT PENGKHIANAT Kedah ni! Siasat juga satu lagi hotel mewah VincentPENJILAT ni kat Langkawi - JANGAN pula keadaan pengambilan tanah org. kampung yg. sama spt. di Tioman! Kat siapa RAKYAT boleh MENGADU no, kalau si SPRM ni tak buat KERJA dia dgn. betul – takkan SPRM ni KEBAL undg-undg. pula (yg. ganjilnya bukan main BERAPI nak SIASAT IMDB dan YAB PM kami saja – tapi isu DEIG tu mahupun DERMA utk. PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI dr. CIA-Mossad/Soros-NED/PAP, awat SPRM ni senyap aja?)!

Sudah tiba masanya, para KETURUNAN penduduk kpg. Islam/Melayu kami termasuk dlm. peristiwa KEJAM dlm. PEMBUNUHAN Memali di Kedah, serta PERAMPASAN tanah kpg. di TIOMAN (dan mungkin Langkawi) ini berhak dpt. KEADILAN dan PAMPASAN yg. sewajarnya!

Nek Tempoyak.

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.