PERBADANAN
Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) ditubuhkan pada 1 Ogos 1964 di bawah Enakmen
PKNS, 1964 (Sel. Enact.No.4 of 1964) sebagai badan berkanun dan agensi
pembangunan peringkat negeri bertujuan mengisi kemerdekaan menerusi pengagihan
dan penggalakan pertumbuhan sosio-ekonomi dalam mewujudkan masyarakat yang
stabil.
Sebenarnya
di Selangor sebelum kewujudan PKNS, pada 1952 telah wujud Petaling Jaya
Authority (PJA) yang ditugaskan memajukan bandar Petaling Jaya. PJA bertukar
nama kepada Perbadanan Kemajuan Petaling Jaya (PJDC) dan dibubarkan pada 1963.
Menteri
Besar Selangor pada ketika itu Datuk Harun Haji Idris merupakan antara individu
yang menyumbang usaha kepada kewujudan PKNS. Ternyata PKNS memainkan peranan
mewujudkan kesejahteraan dan keadilan sosial. PKNS cukup terkenal dalam
pembangunan hartanah, pembangunan perdagangan, pembangunan perindustrian dan
pelaburan.
Walaupun
orang ramai mengenali PKNS sebagai pemaju perumahan tetapi PKNS juga berperanan
memajukan bandar-bandar baru. Shah Alam yang diisytiharkan sebagai ibu negeri
Selangor pada 7 Disember 1978 cukup terancang dibangunkan hasil kejayaan PKNS.
Bukan
itu sahaja Bangi dikenali sebagai Bandar Baru Bangi dibangunkan sebagai bandar
institusi dan pusat latihan, Ampang membangun sebagai bandar satelit, Antara
Gapi dan Batu Arang sebagai kawasan baru dengan identiti desa.
Jenama
PKNS cukup berjaya dalam membina perumahan mampu milik kepada pasangan muda
untuk memiliki rumah. Rumah murah PKNS yang berharga RM25,000 hingga RM35,000
cukup tinggi budinya kepada rakyat yang baru membina kehidupan.
Dalam
konteks rumah pangsapuri kos rendah antara projek terakhir rumah tersebut di
Selangor adalah semasa pemerintahan Barisan Nasional (BN) di Selangor sebelum
2008. Di Selangor projek rumah kos rendah terdapat di Seksyen 7 Shah Alam di
mana majoriti penduduk pangsapuri tersebut merupakan penduduk setinggan dari
sekitar Batu Tiga Shah Alam dan dari seluruh pelosok Selangor.
Begitu
juga di Kem Rimba, Padang Jawa Shah Alam terdapat projek pangsapuri kos rendah
yang menempatkan setinggan dari Seksyen 16 Shah Alam di bawah Program Setinggan
Sifar. Di Bukit Semenyih Hulu Langat sebelum 2008 turut terdapat perumahan kos
rendah yang dibina oleh PKNS sebagai antara projek-projek perumahan untuk
rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.
Kini
sudah tiada lagi kedengaran PKNS melaksanakan projek perumahan untuk rakyat
berpendapatan rendah dan sederhana apatah lagi untuk golongan muda. PKNS
seperti sudah lari dari matlamat asal, hanya memenuhi keperluan perumahan
kelompok bangsawan berbanding golongan marhaen yang amat memerlukan tempat
berlindung. Pengurusan tertinggi PKNS sepatutnya melihat agenda keuntungan
mesti dibawa bersama dengan tanggungjawab sosial.
Projek
mewah lot komersial di tapak yang diisytiharkan zon hijau di SS7 Kelana Jaya
adalah contoh kebimbangan rakyat tentang hala tuju PKNS. Rakyat tidak
mempertikaikan kemampuan PKNS dalam melaksanakan projek pembangunan namun
kasihanilah rakyat yang tidak mampu membayar yuran keahlian kelab kecergasan di
sekitar Kelana Jaya sehingga kawasan riadah rakyat dikorbankan. Untuk golongan
muda yang berpendapatan rendah yuran keahlian boleh menanggung sebahagian kos
perkahwinan.
Justeru,
PKNS perlu kembali kepada matlamat asal penubuhannya untuk menjadi penyedia
perumahan rakyat tidak kira dari Selangor mahupun dari serata negara ini.
Keperluan perumahan melepasi sempadan fahaman politik.
Bayangkan
harga rumah yang tidak terkawal di Shah Alam, adakah kita mahu menafikan rumah
adalah tempat berlindung dan status sosial untuk seorang buruh, kerani, penarik
kereta hatta seorang kerani PKNS sendiri.
Sewajarnya
PKNS menilai semula misi dan visi mereka kerana apabila PKNS meletakkan harga
tinggi untuk hartanah jualan maka mereka ibarat penentu kepada pasaran
hartanah. Apa yang lebih membimbangkan kerjasama strategik PKNS dan kerajaan
negeri boleh menjadikan bayaran premium tanah di negeri ini menjadi tinggi
dengan kriteria tertentu.
Apabila
premium tinggi, kerajaan negeri mendapat dua keuntungan iaitu dari bayaran
premium dan keuntungan PKNS sendiri. Lebih memeritkan rakyat Selangor yang
tidak berkemampuan terus menjadi mangsa. Tidak kesampaian untuk memiliki rumah
sendiri.
PKNS
perlu kembali menjadi hero rakyat bukan menjadi tukang bayar (pay master)
hutang yang dibeli kerajaan negeri dari Talam Corporation (Talam) seperti yang
didakwa. Isu pengambilalihan hutang Talam oleh PKNS berjumlah RM392 juta
sehingga hari ini tidak mendapat penjelasan dari pengurusan PKNS. Kalaulah
dakwaan yang dibuat oleh pihak-pihak berkenaan tidak benar maka PKNS harus
mengambil tindakan undang-undang.
Kalau
benar PKNS begitu budiman membantu Talam maka ia juga patut bersedia membantu
golongan berpendapatan sederhana dan rendah bagi membolehkan mereka menduduki
kediaman yang lebih selesa. Jumlah RM392 juta begitu besar untuk membantu
membina rumah mampu milik untuk golongan muda. Tentulah mendukacita apabila
wang sebanyak itu digunakan sewenang-wenangnya untuk menyelesaikan hutang pihak
lain yang tiada kaitan dengan rakyat Selangor?
Satu
demi satu isu salah laku pentadbiran PKR terbongkar. PKNS sebagai agensi
pembangunan kerajaan negeri tentunya melaksanakan polisi pembangunan dari
kerajaan negeri. Rakyat Selangor menilai polisi kerajaan negeri sedia ada tidak
mendahulukan rakyat. PKNS akan kembali ke matlamat asal sekiranya mereka
bersama kerajaan negeri yang mendahulukan rakyat dan menepati janji. PRU-14,
rakyat akan memberi pengajaran.
Sumber
No comments :
Post a Comment