Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Wednesday, March 6, 2013

Tausugs support assault on 'terrorists,' Malaysia claims


ABS-CBN News | Latest Philippine Headlines, Breaking News, Video, Analysis, Features 








MANILA - ABN-CBN Baca Sini melapurkan Tausug yang telah berhijrah ke Sabah menyokong serangan habis-habisan kerajaan Malaysia terhadap pengikut ‘Kesultanan Sulu’ yang mendakwa Sabah wilayahnya.

Pemimpin  Tausug yang dipanggil "suluk" di Malaysia, bertemu dengan Ketua Menteri Sabah Musa Aman pada Selasa untuk menyatakan sokongan mereka, menurut The Star Online.

"Walaupun kita dikatakan dari puak yang sama, namun negara kita, kesetiaan dan sokongan kita terletak dengan Malaysia," kata Mohd Zaki Harry Susanto  setiausaha Persatuan Etnik Suluk di Sabah.

"Kami sepenuhnya mengutuk  pencerobohan yang dilakukan di Sabah, mereka telah menceroboh ke tanah air kita dan orang yang sangat kejam dan tidak bertamadun," katanya.

Lebih daripada 300,000 Tausugs tinggal di Sabah.

Mohd Zaki berkata, mereka menganggap diri mereka sebagai rakyat Malaysia.

"Kita tidak akan membantu mereka atau menyokong mereka dalam apa cara sekalipun. Ini adalah negara kita dan kita mahu  mengekalkan keamanan dan kedaulatan," katanya. "Kami mahu penceroboh keluar dan pergi."

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pertahanan Zahid Hamidi memanggil pengikut ‘sultan’ sebagai "pengganas."

"Semua rakyat Malaysia perlu terus memberi sokongan kuat kepada pahlawan negara dalam operasi untuk menamatkan pencerobohan oleh pengganas di Sabah," kata Najib, seperti yang dipetik oleh agensi berita Bernama.

Zahid berkata serangan "disasarkan terhadap pengganas Sulu."

"Saya harap kawan Sulu kami di Sabah dan di seluruh negara akan bersama dengan kerajaan," katanya merujuk kepada Tausugs.

"Orang-orang berketurunan Sulu di negara ini terutamanya di Sabah perlu menyokong serangan kerajaan terhadap penceroboh Sulu," Zahid berkata.

Beliau juga berjanji bahawa Kuala Lumpur akan melindungi kepentingan Tausugs  di Malaysia.

Sehubungan itu dipohon agar seluruh rakyat Malaysia tidak memandang serong terhadap Tausug atau  Suluk kerana mereka juga rakyat Malaysia yang cintakan keamanan malah mereka juga tidak menyokong gerakan pencerobohan yang dilakukan oleh tentera'Sultan Sulu' yang tidak diikhtiraf itu. 



No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.