Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Thursday, September 19, 2013

DAri Kacamata Melayu : Bintang Tiga dan Chin Peng Bukan Pejuang Pembebasan!

Merujuk kepada tulisan sejarah di blog Jebat Must Die, dan komentar-komentar blogger ulung,Rocky Bru, ingin dipaparkan sejarah pengganas Bintang Tiga atau MPAJA dan Chin Peng yang dinaungi oleh Parti Komunis Malaya.
Hari ini, sebahagian kaum Cina yang satu masa dahulu adalah mangsa pengganas Komunis tiba-tiba memberi penghormatan kononnya mereka adalah pejuang pembebas daripada penjajahan Jepun. Pengakuan mereka ini adalah lemah dan satu pembohongan. Jelas sekali pihak-pihak dalam masyarakat kaum Cina adalah antara 'buta sejarah' atau cauvanis yang memutarbelit fakta.


Pengganas Bintang Tiga dan Chin Peng bukan pejuang pembebasan kerana mereka bukan warganegara tanahair yang mereka mahu bebaskan. Kalau ada kaum Cina yang berstatus 'rakyat', mereka adalah 'British subject' di Negeri-Negeri Selat atau lain kata, rakyat kepada penjajah. Status kebanyakkan mereka adalah pekerja imigren yang dibawa British dari negeri Cina dan India.

Perjuangan Bintang Tiga hanya untuk menyelamatkan diri dari dan melawan kezaliman Jepun ke atas kaum Cina. Semasa itu, negara China dan Jepun sedang berperang.

Bagi mereka menjustifikasi keganasan Bintang Tiga terhadap orang Melayu, mereka kata ianya membelas dendam hanya terhadap orang Melayu yang bekerja dengan Jepun. Ini adalah satu alasan yang sengit dan putarbelit sejarah yang amat dahsyat. Mereka lakukan kezaliman dan pemerasan terhadap rakyat biasa, khususnya orang Melayu luar bandar. Ini tidak dapat dinafikan kerana ramai mangsa-mangsa yang menjadi saksi kezaliman ini masih hidup.

Baik British, atau Jepun, atau Cina dan India Bintang Tiga, semua mereka bukan rakyat negara ini. Semua mereka melakukan kezaliman terhadap semua rakyat sebenar negara ini, khususnya orang Melayu.
Sejarah Bintang Tiga yang dipetik dari Arkib Negara Malaysia adalah berikut:

Perang Dunia Kedua dan Pendudukan Jepun di Tanah Melayu mulai 8 Disember 1941 telah memberi peluang kepada Parti Komunis Malaya untuk memperkuatkan organisasinya. Parti Komunis Malaya yang ditubuhkan pada 20 April 1930 telah bekerjasama dengan pihak British untuk menentang Jepun melalui Tentera Anti-Jepun Rakyat Tanah Melayu (MPAJA) berdasarkan perjanjian yang dibuat pada 8 Disember 1940.
Menerusi MPAJA, bantuan senjata, latihan, kewangan, bekalan lojistik dan perubatan telah diperolehi dari British.



Dalam tempoh 3 tahun kekuatan tentera MPAJA dianggarkan sebanyak 7,000 anggota dan tidak hairanlah apabila darurat berlaku pihak British dan anggota pasukan keselamatan terpaksa berhadapan dengan kesukaran menghapuskan sekumpulan tentera yang telah dilatih untuk berperang.


                                                                   
Selepas Jepun menyerah kalah, Parti Komunis Malaya telah mengambil kesempatan untuk berkuasa menerusi gerila-gerila MPAJA. Beberapa siri keganasan dan rusuhan serta pergaduhan antara kaum telah berlaku di Tanah Melayu, terutamanya di bahagian selatan Tanah Melayu.

[melayujuang.jpg]

Akibatnya, orang-orang Melayu mulai bertindak-balas terhadap kekejaman anggota komunis Bintang Tiga, seperti pasukan yang diketuai oleh Panglima Salleh Selempang Merah (Di gambar atas: Berdiri di tengah antara dua polis). Kembalinya British dengan pentadbiran tenteranya (BMA) dalam tempoh yang singkat menyebabkan komunis Bintang Tiga tidak berjaya mengembangkan pengaruh mereka. Akibat kegagalan komunis Bintang Tiga merampas Tanah Melayu dengan gerakan bersenjata, telah membawa kepada persetujuan pembubaran tentera MPAJA dan perletakan senjata api disamping pembayaran saguhati kepada gerila-gerila terbabit.

Bagi meraih simpati, mereka telah mengindoktrinasi fahaman komunis dan mendapatkan sokongan orang-orang Melayu yang telah mengasaskan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang diasaskan oleh Ahmad Boestamam berfahaman kebangsaan dan Mokhtaruddin Lasso (MPAJA) berfahaman komunis pada 17 Oktober 1945. Parti Komunis Malaya telah menguasai Parti Kebangsaan Melayu Malaya melalui tokoh-tokoh jawatankuasanya yang terdiri daripada Mokhtaruddin Lasso (Presiden), Arshad Ashaari (bendahari), Rashid MaidinAbdullah C.D. Parti Kebangsaan Melayu Malaya lebih cenderung bagi Tanah Melayu menyertai Indonesia bagi mendapat kemerdekaan pada 1949.


[pkmm.jpg]

Terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 merupakan kekalahan kepada Parti Komunis Malaya kerana golongan ini telah diketepikan oleh British. Parti Komunis Malaya telah menukar strategi dan mula mencetuskan kegagasan melalui mogok dan rusuhan. Pihak British bertindak balas dengan mengharamkan pemimpin politik daripada mengetuai kesatuan pekerja, dengan itu melemahkan kedudukan komunis Bintang Tiga.

[malaya.jpg]

Pihak komunis Bintang Tiga kemudiannya mulai mengangkat senjata dan beberapa siri serangan dan serangan telah berlaku. Bagaimana pun, insiden pada 16 Jun 1948 iaitu pembunuhan tiga orang pengurus estet berbangsa Eropah di Sungai Siput, Perak telah membawa kepada pengistiharan darurat oleh Sir Edward Gent.

Apabila keadaan bertambah teruk, pada 12 Julai 1948, darurat diistiharkan ke seluruh negara. Parti Komunis Malaya telah diharamkan pada 23 Julai 1948. Seluruh angkatan bersenjata telah digerakkan termasuk Senoi Praaq bagi menentang komunis. 



Chin Peng meninggalkan rundingan Baling

Akibat kesukaran dan kekurangan sokongan dari masyarakat, pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng telah meminta perundingan diadakan pada tahun 1955. Rundingan Baling ini yang diadakan pada 28-29 Disember 1955 tidak membawa apa-apa keputusan drastik. Ini disebabkan kerajaan menawarkan pengampunan dengan syarat Parti Komunis Malaya dibubarkan, tetapi Chin Peng pula meminta Parti Komunis Malaya dibenarkan untuk bergerak sebagai sebuah parti politik.


Kampung baru untuk kaum Cina yang dipindahkan

Pihak kerajaan yang telahpun mencapai kemajuan dalam membasmikan Parti Komunis Malaya, dan menimbangkan kekejaman Parti Komunis Malaya terhadap rakyat sebelumnya, menolak usul membenarkan Parti Komunis Malaya dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik. Tunku kemudiannya menegaskan kepada rakyat bahawa Parti Komunis Malaya bertindak menentang kerajaan sah yang telah dipilih rakyat dan merdeka daripada penjajahan British.



Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 ketika darurat masih lagi berkuatkuasa. Pada 31 Julai 1960, darurat ditamatkan setelah ancaman komunis semakin berkurangan dan pengunduran mereka ke sempadan Tanah Melayu dan Thailand. Penempatan baru komunis di sempadan telah membolehkan mereka mengumpul dan memulihkan kekuatannya.


[monuments.jpg]

Tugu negara dibom komunis 1975

Selepas sekian lama dan atas kesedaran pucuk pimpinan Parti Komunis Malaya, maka pada 2 Disember 1989, Perjanjian Damai (Perjanjian Haadyai) telah ditandatangani di antara Parti Komunis Malaya dengan Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Thailand. Perjanjian bersejarah itu telah menamatkan perjuangan bersenjata Parti Komunis Malaya selama 41 tahun dan mengembalikan taat setianya kepada Yang DiPertuan Agung dan patuh kepada Perlembagaan dan undang-undang negara.

Jika sejarah MPAJA dan PKM menunjukkan mereka bukan pejuang pembebasan, komentar dan penulis Syed Akbar Ali menulis di dalam laman yang sama sejarah Chin Peng ynag bukan menujukkan dirinya pejuang pembebasan dari kata-katanya sendiri, berikut:



NONE, I repeat NONE of the CPM members were freedom fighters. Please read Chin Peng’s biography. First of all the setting up of the Communist Party of Malaya was planned by the British (or they already had full cognisance of the CPM).

The CPM’s inaugural meeting was held somewhere in Negeri Sembilan (I think) in 1938? where Ho Chi Minh was present. Ho Chi Minh’s real name was Nguyen Ai Quoc. 
At this meeting was also one Lai Tek @ Loi Tek @ Wright @ Nguyen something @ Chan Hong aged about 38 who was made the first Secretary General of the Communist Party of Malaya. At this time Chin Peng was a about 15 years old in Sitiawan and did not know anything about the CPM.
The CPM’s inaugural meeting was held somewhere in Negeri Sembilan (I think) in 1938? where Ho Chi Minh was present. Ho Chi Minh’s real name was Nguyen Ai Quoc. 
At this meeting was also one Lai Tek @ Loi Tek @ Wright @ Nguyen something @ Chan Hong aged about 38 who was made the first Secretary General of the Communist Party of Malaya. At this time Chin Peng was a about 15 years old in Sitiawan and did not know anything about the CPM.


Loi Tek (a Vietnamese - so how was he a freedom fighter in Malaya) who was made the first Sec Gen of the CPM was already a British Agent. He had been a French agent in Vietnam but was arrested by the French. Then he was “sent” by the French to the British in Hong Kong where Loi Tek became a British agent, helping the British smoke out Communist labour unions in the Hong Kong docks. Until his disappearance Loi Tek could not speak a word of Malay.

In the late 1930s, the Brits “sent” Loi Tek to Singapore and handled him when he organised the port workers in Singpoare. Since Loi Tek had frends in the COMINTERN, the Brits were fully informed of the COMINTERN’s decision about that time to set up Communist insurrections around South East Asia.

Loi Tek was then co-opted by the British when he organised the Communist Party of Malaya on Comintern instructions. From day one, the British knew the inside out of the CPM.

During the Japanese occupation of Malaya, Loi Tek remained behind in Malaya and became an agent of the Kempeitai. Loi Tek had free access to travel during the Japanese occupation.
When the Japs invaded Malaya, Chin Peng was barely 20 years old. He wanted to go to China and join Mao Tse Tung to fight the Japanese there. But since the japs were already here, the fight came to Chin Peng. So he did not have to go to China.
When the Japs invaded Malaya, Chin Peng started going underground. Even at this time Chin Peng was NOT a member of the Communist Party of Malaya. He was a member of Mao Tse Tung’s Anti Enemy Backing Up Society, HQ in China.

At this time Chin Peng had no idea that someday in the future anyone would be saying that he was a freedom fighter for Malaya! Chin Peng had no idea about the CPM. He did not know what it was.
Chin Peng had joined Mao Tse Tung’s Anti-Enemy Backing Up Society (AEBUS) and NOT the Communist Party of Malaya. The AEBUS later evolved into the Min Yuen.

In 1942-43, the British sent in Spencer Chapman and a few other agents to organise resistance AMONGST THE MALAYAN CHINESE against the Japanese. Two vehicles were chosen FOR THE MALAYAN CHINESE ie the Communist Party of Malaya for the Communists and the Kuomintang for the Chiang Kai shek supporters. By this time Chin Peng was a member of the CPM.
Spencer Chapman was landed by submarine at Segari along with Lim Bo Seng (representing Chiang Kai Shek’s Kuomintang) to meet Loi Tek (representing the Mao Tse Tung Communists).
Chin Peng was present as Chapman’s guide. The meeting took place at a place called Blantan near Bidor in Perak.

Loi Tek drove up from Singapore in a car, during Japanese occupation. He was NOT molested by the Japanese.

When these folks all met at the Blantan camp, Spencer Chapman knew Loi Tek (the Sec Gen of the CPM and Chin Peng’s Boss) was a British agent because Chapman had met Loi Tek before in Singapore when Loi Tek was handled by the British Special Branch in Singapore.

Then Loi Tek, Lim Bo Seng and the other British agents present at Blantan (Broome, etc) signed a piece of scrap paper about some agreement. The so called agreement was written by hand and was written on school notebook paper. Chin Peng did not sign because at this time he was only about 22 years old and did not know anything.

Since Loi Tek was already Chapman’s ‘agent’, Chapman did not sign the agreement (maybe Chapman he could not take the hypocrisy).

During the Japanese occupation, Loi Tek kept betraying CPM leaders to the Japanese. In one famous incident the so called ‘top leadership’ of the CPM (actually squatter farmers, rubber tappers, carpenters etc) was wiped out by the Japanese during a ’secret’ meeting in Batu Caves. Loi Tek had informed the Japs of the secret meeting.
Then in 1945 after the Japs surrendered, Loi Tek became a British agent again. He fully briefed the Brits about who was who in the CPM. (Still no freedom fighters there).
Finally in 1947 the CPM started becoming suspicious that their Sec Gen Loi Tek was an enemy agent. The Brits told Loi Tek about this. Loi Tek escaped along with a million Dollars of CPM party funds. They say that Loi Tek ran away to Thailand where he was killed by the Thai Communists. Others have said the Brits spirited Loi Tek to London. Loi Tek was a mystery.
Chin Peng was incensed and sufffered great loss of face. To save face, Chin Peng and the CPM decided to launch a war against the Brits. I think it was a retaliation against the Brits for making such fools of the CPM. There was no freedom fighting involved. It was a simple case of ’shit they have made such idiots of us’.

Spencer Chapman returned to England where he suffered depression and later cmmitted suicide. He knew what he did in Malaya, help nurture the CPM, which caused so much death and desruction.

The whole CPM thing was a game played by the British.
Adakah rasmi dan fitrah sebahagian kaum Cina yang tidak henti memutarbelit fakta untuk menipu, sentiasa degil berkeras dan tiada berlebih kurang, dan sentiasa menunggu untuk belot dan tikam dari belakang?

Mereka bersekongkol dengan penjajah British dan mempunyai niat untuk menjajah negara ini. Ini semua adalah permainan penjajah dengan penjajah.




No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.