Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, September 13, 2013

Kalimah Allah - Nilai Sendiri Tindakan Biadap Kartunis Zunar



Inilah masalah bila tak reti nak bezakan politik dengan soal agama.

Kebiadapan kartunis Zunar yang merupakan macai PR kali ini sudah melebihi batas. Kebebasan beliau berkarya melalui kartun-kartunnya sudah melampau, apabila kalimah Allah dipermainkan di dalam karikatur terbarunya. Kita tidak minta beliau berjuang mempertahankan Kalimah Allah tetapi jangan sampai mempermainkannya demi sokongan politiknya yang sempit.

Jangan memperlekehkan orang-orang Islam yang lain sekiranya anda berjiwa sekular. Tak percaya? Lihatlah gambar-gambar beliau dan isterinya di bawah. Kainpun tak mampu beli bagi isteri menutup aurat, sampai terbonjol belahan dada!

Nama isteri dia Noor Fazlina Rosley. Bekas pelajar MRSM Jasin dan sekarang bekerja dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Berada di Unit Pembangunan Harta Tanah. Unit ini 
sekarang telah dijumudkan.






DBKL tidak ada kena mengena dengan Kerajaan ka? Dulu belajar MRSM, Kerajaan tak tanggung ka? Setiap hari laki bini kutuk Kerajaan. Zunar pulak selalu kutuk DS Rosmah Mansor berbadan besar. Bini dia seksi dan ramping sangat ka? Cantik macam Megan Fox ka?

Dalam kartun terbarunya yang muncul di portal propembangkang, Zunar menzahirkan kalimah suci Allah seolah-olah dimilik peribadikan oleh kerajaan.

Portal yang dikendalikan orang bukan Islam itu bersama dengan Zunar memberikan sindiran yang mendalam terhadap isu kalimah Allah.

Kalimah Allah dikunci siap dengan tag 1Malaysia dan sebagainya memperlihatkan dengan jelas kepada siapa sindiran tidak berakal  itu ditujukan.

Tepuk dada tanya selera…salah ke kalau ada pihak mahu mempertahankan nama Allah.

Sepatutnya PAS yang mengaku memperjuangkan Islam yang tampil lebih hebat berbuat demikian.

Bagaimanapun PAS selaku komponen Pakatan Rakyat terpaksa mengikut kehendak DAP dalam isu itu. Namun ada sebahagian pemimpin PAS pun mahu mempertahankan kalimah Allah.

Mungkin Zunar tidak faham kepentingan kalimah Allah dipertahankan.

Menyindir sehingga ke tahap yang boleh ditafsir sebagai menghina ini memang tak tahulah nak kata apa.

Sebagai orang Islam, penulis rasa kalimah Allah itu memang milik Islam.

Ada yang bertanya (macam Ahli Parlimen Shah Alam) mana dalil yang memperlihatkan kalimah Allah dilarang digunakan oleh bukan Islam.

Well…kepada Khalid Samad…boleh tak tunjuk dalil atau surah yang membenarkan kalimah Allah digunakan oleh bukan Islam? Ada ke…so kita kekal la dengan status quo di negara ni terutama di semanjung di mana kalimah Allah digunakan oleh masyarakat Islam semata-mata.





Jadi, kepada orang-orang macam Zunar ni… jangan jadi buat berpolitik sehingga tak nampak yang benar dengan yang tidak. -

Mynewshub&Parpukari



No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.