Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, June 29, 2013

MAAFLAH NAZRI AZIZ... PADANG RENGAS SENDIRI TIADA SEBARANG TARIKAN PELANCONG!!!

Nazri Aziz, Menteri Pelancongan yang baru sudah membuat keputusan. Keputusannya ialah Jonker Street perlu dibuka dan ditutup kepada semua lalu lintas.

Dengan kata lain, Nazri Aziz telah memenangkan Chinabeng dan akur dengan desakan chinabeng untuk menjadi kuasa di kawasan Jonker Street.

Sehari selepas keputusan Ketua Menteri Melaka yang dibuat berdasarkan mesyuarat Exco Negeri Melaka bahawa sebahagian daripada Jonker Street yang mengganggu lalu lintas akan ditutup kepada para peniaga China, Nazri Aziz membuat satu pengumuman yang amat menarik untuk direnung.

Katanya, apalah sangat Melaka tanpa pelancongan. Jonker Street katanya telah berjaya menarik kedatangan pelancong. Dan menutup Jonker Street (walaupun sebahagian) akan mengurangkan kedatangan pelancong ke Melaka.

Barangkali Nazri Aziz terlupa, sepanjang sejarah, Padang Rengas tidak pernah menjadi lokasi pelancongan yang menarik, baik kepada pelancong domestik, apatah lagi luar negara. Mengajar Melaka yang pendapatan utama negeri itu adalah pelancongan, ibarat seorang tukang kasut mengajar tukang rumah membina rumah.

Walaupun Nazri Aziz mungkin bercakap atas kapasitinya selaku Menteri Pelancongan dan bukannya Menteri untuk Barisan Nasional, hakikatnya sebelum memandai-mandai di Melaka, lebih baik Nazri Aziz memikirkan terlebih dahulu Padang Rengas yang sudah menjadi Parlimennya untuk beberapa penggal. Dengan jawatan Menteri Pelancongan yang disandangnya sekarang, seharusnya Nazri Aziz menunjukkan teladan terlebih dahulu dengan memaparkan Padang Rengas yang suatu ketika dahulu cukup terkenal dengan pengajian-pengajian pondok dan sekolah-sekolah agama, sebagai sebuah daerah yang menjana pendapatan, bukannya sekadar sebuah perkampungan yang hasil utamanya adalah pertanian semata-mata!!!

Yang pasti, bukan tidak ada lokasi pelancongan menarik di Padang Rengas. Bahkan kehidupan tradisi yang masih diamalkan di Padang Rengas juga, kalau pandai dan cerdik pengurusan serta pentadbirannya, boleh menjadi modal serta produk yang menarik.

Jangan jadi macam sesetengah pihak... bila dah siap, bila dah wujud depan mata, bila dah nampak kejayaannya, barulah sibuk mendabik dada kononnya, mereka boleh berbuat lebih baik sedangkan sebelum itu, merekalah yang paling cikai dalam serba-serbi dengan pelbagai alasan yang ada kalanya, kalah budak terberak dalam seluar!!!

Teruskan membaca : di sini



No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.