Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Saturday, January 31, 2015

3 Kali Guan Eng Naikkan Surcaj Air Guna ALASAN SAMA!!!


Saturday, January 31, 2015

Perjanjian Migrasi Aset Air ditandatangani oleh kerajaan Pulau Pinang pada Jun 2011.

Dengan perjanjian ini, hutang kerajaan negeri kepada kerajaan Persekutuan sejumlah RM655 juta distrukturkan semula; di mana Perbadanan Aset Air Berhad mengambil alih hutang kerajaan negeri kepada kerajaan Persekutuan dan kerajaan Pulau Pinang menyerahkan semua aset air milik negeri kepada PAAB selama 45 tahun.

Kerajaan Persekutuan juga bersetuju untuk membiayai secara "grant" Projek Pembesaran Empangan Mengkuang bernilai RM1.2 billion.

Oleh itu  jangan pula kata kerajaan pusat anak trikan negeri bawah pembangkang!!!

Sejak 1993-2008, tarif air domestik di Pulau Pinang tidak pernah dinaikkan. Ia kekal tarif terendah di Malaysia. Ini menggambarkan pengurusan bekalan air yang bijak dan kompeten oleh kerajaan semasa itu.

Sebaik DAP ambialih Penang, kerajaan negeri memperkenalkan surcaj pada kadar 24sen setiap 1,000 liter  penggunaan domestik melebihi 35,000 liter sebulan pada tahun 2010. Alasan mengenakan surcaj adalah untuk mengurangkan kadar penggunaan domestik air per kapita sehari yang melebihi purata nasional.

Pada Nov 2013, dinaikkan lagi kadar surcaj sebanyak 100 peratus; dari 24 sen ke 48 sen setiap 1000 liter. Alasan kali ini adalah surcaj awal gagal mengurangkan kadar penggunaan air per kapita Pulau Pinang malah penggunaan per kapita terus meningkat.

Ekoran itu, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mengumumkan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang bersetuju dengan permohonan PBAPP untuk menaikkan tarif air sebanyak 20% pada April 2014. Kali ini, alasannya pula surcaj oleh PBA masih gagal mengurangkan penggunaan air domestik di Pulau Pinang.

Berapa kali ini boleh gagal?

Cr : The Unspinners

1 comment :

Anonymous said...

susahnya nak baca..dahlah background purple tulisan pula berbelit-belit...sekadar teguran ikhlas dr saya

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.