Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Sunday, April 28, 2013

ASAL USUL ANWAR IBRAHIM MACAM KAWASAN KELABU PILIHAN RAYA..KIH KIH.. KIH


ISLAM SEJAHTERA BERSAMA BN


Rekod Salasilah Anwar Yang Misteri

Salasilah Anwar Ibrahim mungkin mengejut ramai pihak, tetapi bagi saya itu bukan perkara baru, saya pernah dengar daripada bekas-bekas sahabat Anwar sebelum ini.

Seorang sahabat Anwar yang berasal dari Johor yang terlibat aktif dalam mempertemukan Anwar dengan Wan Azizah, ketika itu Azizah masih belajar di Dublin pernah bercerita perkara ini.

Memang ketika mula-mula mendengarnya, agak pelik, dan saya simpan sebagai maklumat persendirian sahaja, tetapi apabila mendengar dari pelbagai sumber yang berlainan, saya mula tertanya-tanya, benarkah salasilah Anwar ini ?

Benar, dalam mana-mana wikipedia, tiada catatan tentang sejarah hidup Anwar khususnya berkenaan latar belakang keluarganya yang sejarahnya itu terus melompat ke alam pelajar, terlibat dalam PKPIM, ABIM, sertai UMNO, masuk penjara, PKR dan akhirnya sejarahnya hari ini.

 
Anwar dan ayahnya, Pak Ibrahim

Juga tiada buku khusus yang menceritakan sejarah keluarganya, kecuali buku-buku politik yang menceritakan tentang sejarah perjuangan politiknya..bla..bla..bla..
Akhirnya sejarah hidupnya ditinggalkan kosong dengan penuh misteri.

Keluarga Rosak
Buku pertama yang mendedahkan serba sedikit berkenaan latar belakang keluarga Anwar adalah buku ’50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM”

“Anwar dari keluarga yang rosak. Bapanya, Ibrahim Abd. Rahman mengambil orang gajinya sebagai isteri menyebabkan ibu Anwar Hajah Che Yan hidup tertekan dan mengidap lumpuh.

“Mokhtar, adik Anwar pula penagih dadah. Keluarga yang tidak begitu senang dulu sekarang menjadi kaya raya bila Anwar menjadi Menteri Kewangan”.

Blogger x-pkr menjelaskan lagi tentang Mokhtar.
“Banyak masa Mokhtar dihabiskan di Indonesia kerana masalah perbadi yang dihadapinya. Masalah tersebut boleh menjejaskan reputasi Anwar sebagai ‘politician’ Malaysia serta imej ‘Pak Sheikh’nya.

“Kerana itu Anwar seboleh mungkin cuba ‘menyembunyikan’ kekanda sulungnya itu. Untuk rekod, kekanda sulungnya ini tidak berkahwin semasa hayatnya.

Menurut x-pkr, seorang lagi adik perempuan Anwar (yang kurang dikenali) telah berkahwin dengan seorang bekas polis pengawal peribadi Anwar yang bersara pada era reformasi 1998, juga bernama Mokhtar.

Mokhtar, adik ipar Anwar ini, bertindak sebagai kakitangan pengiring Anwar, tugas sama ketika dia dalam perkhidmatan polis.

 
Pak Ibrahim (bertanda bulat), Sukma Darmawan dan keluarga Anwar di Munich 2004

“Anwar ni nakal sikit, sebab itu keluarga memutuskan Mokhtar menjadi pegawal peribadinya untuk tengok-tengok tingkah lakunya”, jelas satu sumber yang dekat dengan keluarga Anwar.

Difahamkan, Mokhtar bersama isterinya (adik Anwar) menetap di rumah peninggalan Mak Yan di Assunta, Petaling Jaya.

Barangkali kerana latar belakang keluarganya yang sebegini, maka Anwar mengambil keputusan untuk menyembunyikan salasilah keluarganya dan memperbesarkan mengenai ‘kehebatan’nya sebagai pemimpin.

Tetapi dalam konteks Melayu-Islam, walau sehebat mana pun seseorang itu, tetap kembali kepada persoalan asas. Siapa dia itu? Siapa ibu bapanya? Bagaimana susur galur keturunannya?

Kerana terlalu sembunyikan susur galurnya, maka muncul pula secara tiba-tiba adik angkat Anwar yang berasal dari Indonesia, lelaki bernama, Sukma Darmawan Sasmitaat Madja.

Apakah Pak Ibrahim (bapa Anwar) berasal dari Indonesia atau sering berulang alik ke Indonesia? Apakah Pak Ibrahim kekurangan anak sehingga memerlukan anak angkat?

AIDCNews mendedahkan fakta sebaliknya, Sukma Darmawan bukan ditemui oleh Pak Ibrahim, sebaliknya ditemui oleh Anwar ketika dia sering berulang alik ke Indonesia, ketika zaman mudanya.

Kemudian, Anwar pujuk Sukma Darmawan berhijrah ke Malaysia, tinggal bersamanya di rumah Pak Ibrahim, di No. 27, Jalan SS1/43, Petaling Jaya dan belajar di Sekolah Yayasan Anda, milik Anwar.

“Di rumah itu hanya didiami oleh 4 orang iaitu Datuk Ibrahim, isteri mudanya (ibu tiri Anwar), Anwar dan Farizon (adik tiri Anwar).

“Apabila Sukma datang sebagai anggota keluarga baru, Datuk Ibrahim telah menempatkan Sukma sebilik bersama Anwar yang ketika itu masih bujang.

“Sebelum ini, mungkin ramai yang salah faham, mengatakan Sukma Darmawan menetap bersama arwah Mak Yan, hakikat sebenarnya, Sukma Darmawan menetap bersama madu Mak Yan di Kampung Tunku, Petaling Jaya.

“Persoalannya kenapa Anwar tidak menetap bersama arwah Mak Yan di Assunta, Petaling Jaya ? Kenapa Anwar dan Sukma lebih selesa menetap di rumah bapanya di Kampung Tunku ?, lapor AIDCNews. Klik di sini

Anwar Lebih Cenderung Mak Tiri?
Sebelum ini, kita digembar-gemburkan Anwar sangat kasihkan ibunya, arwah Mak Yan, tetapi fakta yang didedahkan Sukma Darmawan sebaliknya.

Menurut pengakuan Sukma Darmawan, ketika Anwar masih bujang, dia lebih banyak menetap di rumah bapanya bersama isteri muda di No. 27, Jalan SS1/43, Kampung Tunku, Petaling Jaya, berbanding dengan rumah arwah ibunya, Mak Yan di Assunta, Petaling Jaya.

Persoalannya kenapa ?
Farizon (bertanda bulat) di Capetown, Afrika Selatan bersama Anwar dan keluarga.

Mohamad Sabu, dalam Majalah Tamadun, 14 Jun 1998 pernah berkata, “Begitulah juga dengan Rani Ibrahim, Marzuki Ibrahim dan Rosli Ibrahim yang naik mendadak dalam perniagaan, adakah kerana mereka pandai berniaga atau kerana saudara mereka menjadi Menteri Kewangan ?”.

Dalam senarai saham yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada tahun 1999, bapa dan dua adik Anwar dicatatkan sebagai penerima saham Bumiputera yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Bapanya, Datuk Ibrahim Abdul Rahman dan adik beradiknya, Farizon (anak dengan isteri muda) dan Marzuki (anak dengan Mak Yan) memegang saham berjumlah lebih 7.1 juta unit dalam tiga buah syarikat.Klik di sini

Utusan Malaysia, 18 Oktober 1999 pernah melaporkan bahawa abang Anwar, Idrus Ibrahim pernah ditangkap kerana disyaki berkhalwat dengan seorang wanita di kondominium Menara Seputeh.

Idrus Ibrahim, merupakan Ketua Penerangan Parti Keadilan Nasional (Keadilan) bahagian Bukit Mertajam ditahan oleh para pegawai Pencegah Maksiat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan polis.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Paduka Dr. Abdul Hamid Othman ketika dihubungi di Sik petang ini mengesahkan penangkapan tersebut.

Petunjuk Arwah Sulaiman Palestin
 
Idrus (bertanda bulat) dan Chegubard

Chegubard atau nama sebenarnya Badrul Hisham Shaharin juga merupakan salah seorang keluarga Anwar apabila mengahwini anak saudara Anwar, Zarerah Hanim Md Zaki. Zarerah anak adik Anwar, Rehan Ibrahim yang berkahwin dengan arwah Pak Lang Zaki.

Jika melihat petunjuk Chegubard, dia walaupun kaum kerabat Anwar tetapi nampaknya tidak gemar dengan cara Anwar mengemudikan PKR.

Kenapa Anwar pinggirkan Chegubard, sedangkan pemuda itu berkahwin dengan anak saudaranya?

Ada yang tidak kena dengan keluarga Anwar?

Paling misteri, Khairuddin Abu Hassan anak saudara arwah Sulaiman Palestin dan mendakwa sepupu Anwar Ibrahim pernah membawa pesan Arwah Sulaiman Palestin bahawa halang kerakusan cita-cita Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

 
Anwar Ibrahim kunjungi arwah Sulaiman Palestin. Khairuddin Abu Hassan (bertanda bulat)

Khairuddin Abu Hassan mendakwa Wan Azizah pernah dua kali meminta cerai daripada Anwar Ibrahim.
Khairuddin dalam ceramahnya di Jelutong petang semalam mendakwa, kali pertama Wan Azizah meminta cerai daripada suaminya itu ialah pada tahun 1994 dan kali kedua pula pada tahun bulan September 1997 setelah mengetahui `latar belakang sebenar’ Anwar.

Khairuddin dalam ceramahnya turut mendakwa Wan Azizah pernah dipukul oleh Anwar apabila meminta cerai kali kedua menyebabkan dia melarikan diri dari rumah selama 10 hari, Klik di sini

Berdasarkan keterangan di atas, dapat dirumuskan, Mokhtar, Rani (arwah), Idrus, Marzuki, Rehan, Rosli, dan seorang lagi perempuan adalah anak Pak Ibrahim dengan Mak Yam.

Farizon satu-satunya anak tunggal Pak Ibrahim dengan isteri muda. Sukma Darmawan pula anak angkat yang tiada pertalian keluarga dengan Pak Ibrahim.

ANWAR PILA ANAK PAK BRAHIM DENGAN ISTERI YANG MANA??????


Email dari Ceruk Tok Kun
Anwar Ibrahim banyak menerbitkan karya-karya buku yang mengangkat idea pemikirannya seperti Asia Renaisance, walaupun ada di antara buku tersebut ditulis oleh pihak lain.

Umum harus mengetahui dan bertanya kenapa Anwar tidak pernah mengangkat salasilah diri dan keluarganya untuk menjadi tatapan dan perbincangan umum tidak seperti pemimpin-pemimpin lain yang banyak menceritakan mengenai salasilah keturunan dan latar belakang keluarga.

Dalam Islam, salasilah keturunan merupakan satu aspek yang penting kepada seseorang pemimpin, sekiranya seseorang itu datang dari keluarga yang baik sebagaimana ciri yang ada pada pemimpin Islam, nescaya organisasi yang dipimpin akan bergerak baik.

Hari ini, cuba kita perhatikan apa yang berlaku kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) , satu persatu masalah timbul dari ahli akar umbinya hinggalah kepada pemimpin agungnya Anwar Ibrahim.

Kenapa situasi itu berlaku kepada parti tersebut , sedangkan usianya masih diperingkat seawal jagung berbanding parti lain di Malaysia.

Adakah ia berpunca dari Anwar Ibrahim sendiri ?

Menurut satu sumber yang boleh dipercayai, status Anwar sebenarnya boleh dipertikai.

Mak Yan dikatakan bukan bonda sebenar kepada Anwar Ibrahim sebaliknya hanya merupakan mak tiri sahaja, kerana Anwar dikatakan mempunyai ibu dari keturunan Cina hasil hubungan Datuk Ibrahim dan seorang perempuan Cina.

Kalau diperhatikan pendapat sumber ini ada logiknya kerana Anwar pernah mengunakan faktor kematian Mak Yan untuk meraih simpati penyokongnya, ditokok ditambah pelbagai elemen pihak lain menganiayai diri dan Mak Yan.

Sehingga Zulkifli Nordin pernah mengunakan suara latarnya untuk menerbitkan bahan propaganda sentimen simpati kematian Mak Yan sewaktu itu sebagai kaedah untuk meraih sokongan rakyat, Zulkifli Nordin harus menceritakan kembali kepada umum apa kisah sebenar disebalik peranannya sewaktu itu.

Secara logik sebagai anak yang baik, kita sendiri sudah tentu tidak sanggup mempergunakan ibu kita untuk kepentingan sendiri, namun sebaliknya berlaku kepada manusia bernama Anwar, dia peduli apa hal tersebut, agenda peribadi lagi penting kerana barangkali dia tau bahawa Mak Yan bukanlah ibu kandungnya.

Status Anwar tersebut diperkukuhkan lagi dengan pelakuannya yang suka melanggan perempuan-perempuan muda terutama dari Cina, aksi seks beliau dengan China Doll yang terbongkar menjadi bukti, sewaktu beliau berada dalam Kabinet Kerajaan beliau menjadikan Datuk Nalakarupan seorang Bos Syarikat Judi sebagai teman karib dan membekalkan perempuan kepadanya.

Isterinya Wan Azizah juga mempunyai iras muka Cina. Cuba perhatikan gambar Azizah semasa muda.

Pelakuan buruk Anwar bukan setakat itu kerana dirinya juga sanggup melakukan hubungan abnormal dengan puluhan mungkin ratusan lelaki muda yang dikenalinya.

Jika tidak ada mengapa musuh politik menjadikan itu sebagai sasaran untuk menjatuhkan dirinya, kata orang pokok bergoyang sudah tentu ada angin yang datang, dan secara kebetulan muncul watak lelaki gay Sukma Darmawan suatu ketika dahulu yang amat rapat dengannya dan kini wujud pula

Saiful Bukhari lelaki muda yang pernah dinodai Anwar Ibrahim.

Bukankah ini membuktikan sahsiah Anwar sendiri sebenarnya adalah tidak baik.

Hari ini, demi meneruskan legasi politiknya Anwar sanggup menjadi pelacur kepada kaum Cina untuk meraih kekuasaaan, keharmornian perkongsian kuasa semua kaum oleh kerajaan sedia ada cuba dirosakkan Anwar.

Anwar lebih sanggup melantik peguamnya terdiri daripada kesemua bukan Islam, sekiranya dahulu ada peguam bernama Zainur Zakaria, Raja Aziz Idrus dan Sulaiman Abdullah, tetapi kini nama tersebut diganti dengan nama-nama yang langsung tidak ada perkaitan dengan bau Islam, apakah maksud kesemua ini?

Sehingga hari ini Malaysia merupakan negara tunggal di kelompok Asia Tenggara yang belum pernah diperintah oleh imigran Cina selain Brunei, di Thailand, Thaksin Shinawatra yang merupakan imigran Cina pernah menjadi Perdana Menteri selama dua penggal sebelum digulingkan tentera.

Begitu juga di Indonesia, Gus Dur yang dikenali juga sebagai Bapa Pluralisme Agama juga merupakan seorang Cina dari sukku Hakka, dan hari ini di Indonesia komuniti Cina amat berterima kasih kepadanya kerana banyak memberi ruang kepada masyarakat Cina atau dikenali dengan masyarakat Tiongkok menyambut perayaan Cuti Tahun Baru China. (rujuk buku Bermula 1 Legasi atau Berakhir tulisan Musli Oli dan Dr.Kadir jaafar, April 2001).

Hubungan Anwar dengan pemimpin ASEAN berketurunan Cina tersebut secara kebetulan atau tidak adalah amat rapat.

Mungkin juga Anwar menggunakan sentimen Cina untuk menarik sokongan kaum Cina di Malaysia.

Cory Aqunio yang pernah menjadi Presiden Filipina pada tahun 1985 juga merupakan imigran Cina di Filipina, secara kebetulan atau persamaan slogan yang dilaungkan Aquino juga adalah “People Power” untuk meraih sokongan rakyat menumbangkan kerajaan sedia ada sewaktu itu.

Harus juga diingatkan Anwar juga pernah mencadangkan dilakukan kajian mengenai Islam dan Confucius sewaktu menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

 

Di Malaysia hari ini, Anwar Ibrahim juga berada di dalam lingkaran sama dan atas sebab itulah beliau terkehadapan dalam memperjuangkan isu pluralisme dan perkara berkaitan dengan komuniti tersebut sehingga sanggup mengenepikan akidah bangsa sendiri.

Kes Anwar ini kalau kita perhatikan seakan sama dengan perancangan yang dilakukan oleh Yahudi untuk membentuk pemimpin Islam berbaur Yahudi seperti Kamal Atarturk di Turki yang boleh menumbangkan kerajaan Uthmaniyah.

Dari seorang berstatus anak luar nikah, Kamal akhirnya diangkat sebagai Presiden Turki pertama dan memisahkan Islam dari kehidupan seharian masyarakat Turki.


KOMEN2 ANTARANYA BERBUNYI:

Sesunguhnya sudah sampai masanya pelaku seks ini DIDEDAHKAN. Ini bukan soal yang hanya berkisar disekitar Anwar lagi tetapi ianya sudah menjadi isu negara dan rakyat. Selagi isu ini tidak diselesaikan “once and for all’ selagi itulah segala urusan lain yang lebih besar dan penting tidak dapat diselesaikan. Kita akan berada di putaran ganas yang saling tuduh menuduh mcm zaman PAS era 60an yang mengkafirkan sesiapa yang mengundi UMNO. Saudara mara berpecah belah, kenduri kendara saling pulau memulau. Sembahyang dua imam adalah perkara lumrah. Anwar sekarang sedang dibicarakan dimahkamah rakyat dimana pendakwaan sedang dijalankan olih majoriti rakyat yang berakal dan menggunakan lojik. Pembelaan pula sedang dibuat olih segelintir rakyat yang fanatik membabi buta, disokong olih puak agama yang mana kepentingan politiknya adalah sampai ketahap “pengkhianat” kerana semua cara dihalalkan, asalkan matlamat mereka tercapai. INILAH SUATU PEMBELAAN BERSIFAT DAKYAH YANG LEBIH MERBAHAYA DARI ANCAMAN KOMUNIS KERANA KOMUNIS TERNYATA TIDAK BERAGAMA. DAKYAH PAS MEMBENARKAN ANWAR AMAT MERBAHAYA KERANA MEREKA BERSERBAN JUBAH DAN MENDAKWA SEBAGAI ORANG YANG MEMPERJUANGKAN SYARIAH ISLAM. Sudah tiba masanya polis mendedahkan bahawa Anwar adalah pelaku video seks tersebut dimana dibahagian awal video menunjukkan dia juga adalah pengamal oral seks. Andainya Anwar merasa bukan dia seperti yang didedahkan, maka dia bolih menyaman pihak polis sebagai pihak yang membuat fitnah terhadap dirinya. ANDAINYA SKANDAL YANG BEGITU SERIUS SEPERTI INI BERLAKU DINEGARA BARAT BUKAN ISLAM, SUDAH LAMA ANWAR MELETAKKAN JAWATAN. SEANDAINYA DIA ENGGAN “SELURUH RAKYAT DAN MEDIA” AKAN MEMAKSANYA. TETAPI DIMALAYSIA YANG MEMPERJUANGKAN PENJENAYAH INI ADALAH “PARTI ISLAM SETANAH MELAYU” JUGA MEDIA SEPERTI MALAYSIAKINI, HARAKAH DAN SUARA KEADILAN YANG KONONNYA BERSIFAT TELUS!!!! ANIH BUKAN?? - rimau

Nak share jugak cerita aku…:

Tahun 1974 aku masuk univ., memang dah start minat kat Anwar ni. Abg ipar aku lak antara best fren dia masa tu. Ketika peristiwa 3 Dec. 1974, aku antara ribuan mahasiswa yg telah di tangkap dan dilokapkan. Tidur satu malam kat lokap.! 1978, aku keje…, dan sangat2 teruja bila pada 1982, Mahathir ambik Anwar jd Tim. Menteri. Dah nampak dah, Anwar pujaan hati ku, akan jadi PM satu hari. Herannya, dalam tahun2 lewat 90an, abg ipar aku (Peg. tinggi Kerajaan) dah tak baik ngan Anwar. Kenduri kendara dah tak jemput. Aku tak tanya kenapa. Bila Mahathir pecat Anwar tahun ’98, aku jadi anti-Mahathir. PRU ’99, first time aku pangkah PAS. Bukan minat PAS, tapi benci Mahathir. Benci sgt2 kat Ummi Hafilda. Peliknya, kakak aku ngan abg ipar aku, masih pangkah BN. Tak sokong ‘Reformasi!’.. Aku tak berani lawan debat ngan kakak & abg ipar aku ni. Lupa tahun berapa dah, sikit demi sikit, aku dapat info yg mantap dari para2 polis (pelbagai pangkat.., dari prebet sampai tahap ACP)…., baik dari sebelah saudara-mara aku, mahupun dari kawan2 aku dlm PDRM. Anwar memang kaki jubor depan & belakang! Lantas aku tanya kakak aku.., apsal dia tak sokong Anwar, padahal Anwar tu kawan baik suami dia. Baru dia cakap.: Anwar dah berapa kali cuba nak tackle kakak aku…! Kalau salam…, dicuri2nya cuit dalam genggaman kakak aku dan matanya akan buat stail menggoda’…! Patut laa abg ipar aku dah putuskan hubungan dengan Anwar, rupa2nya! Selepas membaca penghakiman Mahkamah Persekutuan yg membebaskan Anwar atas dasar teknikal dlm kes liwat 1, baru aku makin faham si Anwar ni. Anwar terbebas kerana Azizan tak ingat tarikh dia kena ‘sula’. (Sapa nak ingat, kalau dah berkali2..!) Tiga2 hakim percaya bahawa kejadian itu berlaku.., tapi mahkamah memerlukan tarikh yg tepat. Tu sajer sebab2 Anwar lepas… Anwar., Aku bersyukur kepada Allah kerana aku tidak menyokong mu secara membabi-buta…! Aku cukup sanjung Tunh Mahathir kerana kebijaksanaannya serta mengkagumi Ummi Hafilda kerana gigihnya dia memerangi kau, Anwar… - Lan

Samalah kita ya? Entah2 kita sama selokap. Paginya Prof Ainuddin Wahid datang tanya kita semua dah makan kah? dia bahasakan kita semua “anak-anak”. Ungkapannya yang seperti seorang ayah tidak akan aku lupa sampai mati. Aku salah seorang yang terakhir dimuat dalam trak FRU ketika dimesjid negara, dimana Anwar tiba-tiba muncul lalu berkata, “naik-naik, jangan takut..naik”. Kami semua masuk kedalam trak FRU dengan penuh semangat juang, walaupun aku tidak tahu dimana perginya Anwar selepas itu. Lama sebelum itu Anwar sudah menjadi idolaku. Cuma bila dia masuk UMNO, aku menjadi salah seorang yang merasa sedikit ragu-ragu dengan perinsip perjuangan manusia ini. Apapun aku tetap menyokongnya diera “reformasi”. HAR INI AKU MERUPAKAN PENENTANG ANWAR YANG TEGAR KERANA AKU TELAH SEDAR SIAPAKAH ANWAR INI SEBENARNYA. Aku bersyukur kerana diberi akal yang bolih membedakan antara kaca dan permata. Aku kasihan melihat ada diantara teman seperjuangan yang turut sama kena gas pemedih mata masa demonstrasi 74 yang penuh nostalgia itu, masih percaya dengan Anwar, walaupun bukti salah lakunya begitu jelas.  - Halim

Baca seterusnya : di sini


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.