Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, April 26, 2013

SPR : ANWAR BERBOHONG TENTANG "PENGUNDI ASING"



PETALING JAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya menuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba untuk mengelirukan orang ramai dengan mengatakan bahawa 28,593 warga asing telah didaftarkan sebagai pengundi.

"Dia berbohong. Dia benar-benar berbohong.

"Bagaimana dia tahu bahawa mereka adalah warga asing?" Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar dilaporkan sebagai berkata.

Wan Ahmad berkata rakyat Malaysia perlu mengemukakan MyKad semasa mendaftar sebagai pengundi.

Walaupun ia adalah tugas SPR untuk mendaftarkan rakyat Malaysia yang layak sebagai pengundi, beliau menegaskan bahawa adalah menjadi tanggungjawab Jabatan Pendaftaran Negara untuk mengeluarkan kerakyatan selepas proses tapisan menyeluruh.

Rakyat Malaysia yang layak mengundi boleh berbuat demikian "tidak kira bagaimana rupa mereka," tambah beliau.

Wan Ahmad tidak menolak kemungkinan bahawa ada orang-orang yang berketurunan asing yang telah menjadi warganegara dan didaftarkan sebagai pengundi.

"Pilihan raya adalah dalam masa 10 hari. Anwar perlu memberi tumpuan kepada kempen dan menggalakkan manifesto beliau bukan menyerang peranan Suruhanjaya," katanya.

Terdahulu hari ini, penasihat PKR itu mendakwa bahawa warga asing telah didaftarkan dalam daftar pemilih terbaru, yang datangnya dari Indonesia, Filipina, Pakistan dan Bangladesh.

Anwar berkata Sabah mendahului senarai dengan 15,907 warga asing mendaftar dengan majoritinya adalah rakyat Filipina dan Indonesia, diikuti oleh Selangor dengan 4,324.

Dia berkata majoriti rakyat asing ini akan mengundi di Sabah, Selangor dan Kuala Lumpur.


Baca seterusnya : di sini


No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.