Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Tuesday, April 23, 2013

Jambatan Kedua Pulau Pinang Siap Awal dan Peningkatan Kos Terowong Opera Lim Guan Eng


Ketua Menteri, Lim Guan Eng digesa menjelaskan peningkatan kos sehingga RM2.25 bilion bagi projek pembinaan terowong dasar laut berserta tiga lebuh raya yang dirancang kerajaan DAP negeri.

Bagaimanakah  Open tender CAT  boleh naik lagi harga projek …konsep tender terbuka yang dilaksanakan kerajaan DAP negeri boleh menyebabkan kos projek berkenaan meningkat kepada RM6.3 bilion

Dulu kos RM 4.08  Bilion , sekarang 2013  dah jadi RM 6.3 Bilion ....pertambahan RM 2.25 bilion itu komisyen ka


Ketua Penerangan Pemuda Barisan Nasional (BN) negeri, H'ng Khoon Leng berkata, perkara itu perlu dijelaskan memandangkan Guan Eng pada September 2011 mengumumkan pembinaan projek mega berkenaan hanya bernilai RM4.08 bilion.

"Kita terkejut dengan peningkatan kos tersebut dan mahu penjelasan secara terperinci oleh Guan Eng memandangkan jumlah RM4.08 bilion itu diperoleh melalui portal kerajaan negeri.

Sementara itu Rakyat Pulau Pinang juga  membantah Projek Terowong Bawah Laut lebih-lebih lagi  Jambatan Kedua Pulau Pinang dijangka siap pada September 2013 iaitu dua bulan lebih awal daripada yang dijadualkan. Semasa dialog Kerajaan DAP Pulau Pinang bersama rakyat negeri itu pada 10 Mac lepas, rata-rata peserta yang hadir tidak yakin dengan kesungguhan Kerajaan Negeri yang di lihat hanya mengambil kesempatan untuk mengabui mata umum tatkala menjelang PRU 13. Rata-rata rakyat amat berterima kasih kepada Kerajaan Pusat kerana tetap meneruskan projek itu sekalipun Kerajaan Negeri dikuasai oleh DAP.


Jambatan kedua belum pun siap untuk digunakan sudah bermimpi mahu membina terowong bawah laut, besar melampau angan-angannya tapi tak kena dengan masanya. Sepatutnya guna dulu jambatan kedua dan lihat keberkesanannya, bila wujud keperluan barulah bina jambatan ketiga atau pun terowong.

Lagi pun ramai yang mempersoalkan pembinaan terowong bawah laut itu yang bukan sahaja tidak efektif dan merupakan satu pembaziran kerana buat masa sekarang sudah memadai negeri itu mempunyai dua jambatan termasuk yang sedang disiapkan sekarang.

Selama dua tahun semenjak April 2011 Lim Guan Eng senyap tanpa berita selepas pengumuman awalnya dulu, sekarang bila sahaja dekat nak PRU 13 tergesa-gesa mengumumkan projek tersebut digerakkan segera.

Nampak sangat DAP sedang bermain opera Cina untuk mengekang mood gembira khalayak ramai yang ketika ini agak tidak sabar menantikan siapnya Jambatan Kedua Pulau Pinang. Adakah sandiwara ini berjaya menarik perhatian rakyat dan mengalih tumpuan umum kepada jasa Kerajaan Pusat?


Ketika ini, projek itu telah siap 90.15 peratus, melebihi daripada jadual asal sebanyak 2.92 peratus. Apabila siapnya projek itu kelak, sebahagian besar masalah kesesakan lalu lintas di Jambatan Pulau Pinang yang sedia ada dapat dikurangkan sekaligus memberi keselesaan kepada para pengguna untuk berulang alik dari pulau ke Seberang Perai.




1 comment :

Anonymous said...

alahai macai umno..korg bengang sbb kroni2 korang xdpt projek2 besar or mega kat p.pinang.tu je point sbenarye.

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.