Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, January 12, 2015

RUPA-RUPANYA PECACAI PAKATAN TAK DAPAT BEZA ANTARAMAHKAMAH SIVIL DENGAN MAHKAMAH TENTERA!

Monday, 12 January 2015

RUPA-RUPANYA PECACAI PAKATAN TAK DAPAT BEZA ANTARA MAHKAMAH SIVIL DENGAN MAHKAMAH TENTERA!

Rupa-rupanya para pecacai dan penyokong Pakatan Rakyat yang sedang 'bergembira' dan mengiktiraf Mejar Zaidi yang telah dipecat daripada jawatannya dalam TUDM dan kehilangan segala keistimewaan serta imbuhannya, tidak dapat membezakan antara Mahkamah Tentera dan Mahkamah Awam.

Mahkamah yang menghukum dan memutuskan bahawa Mejar Zaidi dipecat daripada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) adalah MAHKAMAH TENTERA, bukannya mahkamah sesyen, mahkamah tinggi, mahkamah agung atau mahkamah persekutuan mahupun mahkamah syariah.

Itulah mengapa Mejar Zaidi tidak didenda dan dipenjarakan sebaliknya hanya dipecat. Hukuman tersebut telah dibuat oleh Hakim Mahkamah Tentera, Kolonel Saadon Hasnan.

"Kesalahan yang dilakukan oleh Zaidi merupakan kesalahan yang sangat serius kepada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)," kata Kolonel Saadon Hasnan ketika hukuman dijatuhkan.   

Zaidi telah didakwa melanggar Perenggan 13, No. 12 Arahan Lembaga Angkatan Tentera dan juga melanggar Perenggan 3 kerana mendedahkan komunikasi rasmi kepada media tanpa keizinan daripada pihak atasannya - dalam kes ini, membabitkan perbualannya dengan media tentang dakwat kekal tanpa kelulusan pegawai tertingginya.

Sebagai seorang pegawai kanan, sekiranya dia membuat kenyataan di media tanpa kelulusan pegawai tertingginya seperti menceritakan bagaimana dia dimarahi oleh pegawainya atau betapa teruknya mutu makanan di kantin, dia juga boleh dikenakan tindakan termasuklah dipecat daripada perkhidmatan angkatan tentera.

TUDM merupakan unit yang menguatkuasakan undang-undang dan disiplin yang sangat ketat, selain pematuhan terhadap sebarang undang-undang dan peraturan yang telah dibuat. Tiada negara di dunia ini yang membenarkan pegawai yang telah ditauliahkan dalam angkatan tentera tetapi tidak diberikan kuasa untuk membuat kenyataan di media tanpa kelulusan pegawai tertingginya.

Pastinya angkatan seperti TUDM dan unit-unit ketenteraan mahupun polis mempunyai undang-undang tegas kepada penjawat-penjawatnya. Mereka adalah benteng utama pertahanan dan keselamatan negara. Sebarang tingkah laku para penjawatnya perlu diselia dan dikawal terutama sekali sekiranya kenyataan-kenyataan yang dibuat, akan menambahkan kucar-kacir dalam skop keselamatan negara biarpun sekadar hanya DAKWAT KEKAL YANG TIDAK KEKAL.

Barangkali para pecacai dan penyokong Pakatan Rakyat tidak tahu kedudukan Mahkamah Tentera berbanding mahkamah-mahkamah awam lain sehinggakan mereka dengan BODOH dan TOLOLnya membuat tuduhan, Mahkamah Tentera membuat keputusan memecat Zaidi kerana bersekongkol dengan UMNO-BN dan di bawah arahan UMNO-BN!!!

cr : sengal berita 

2 comments :

Anonymous said...

Memang Patut kena pecat bila tentera gagal mematuhi arahan yg termaktub dlm tentera. Disiplin ptg dlm tentera. Beliau bukannya Org awam yg senang2 ikut perasaan saja.

Anonymous said...

Pencacai pr mmang bodoh... Pakai hentam je bukan tau apa pun...

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.