KUALA
LUMPUR – Pendapat seorang pengguna laman sosial Facebook, Eol Zari
mengenai isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dimuat naik
pada 18 Mei lalu mendapat reaksi dari pelbagai pihak dan menjadi
viral.
Tulisan
pendapat Eol Zari berkisar isu dana dalam projek tersebut telah pun
dikongsi di laman sosial yang sama sebanyak 247 dalam waktu yang
singkat.
Tegas
Eol Zari yang berkerja sebagai perunding cecair gas asli (LNG), 1MDB
yang menjadi isu utama ketika ini menyebabkan beliau mahu
mengutarakan pendapat dirinya sendiri berdasarkan pengalaman pernah
bekerja sama dengan syarikat gergasi dalam industri yang sama seperti
Petronas, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Pemandu.
Tulisan
pendapat beliau boleh dilihat di pautan ini: https://goo.gl/jhhvvr
Berikut
adalah terjemahan pendapat Eol Zari yang diambil dari laman
Facebooknya sendiri:
Sebelum
ini, saya tidak memberikan pandangan tentang isu kontroversi mengenai
1MDB. Mengapa 1MDB? Apakah peranan 1MDB dan sumbangannya kepada
ekonomi negara kita?
Saya
mempunyai pelbagai maklumat berkaitan 1MDB dan saya simpan hanya
untuk diri sendiri memandangkan keadaan masa yang tidak begitu sesuai
untuk dikongsi bersama pembaca saya. Bagaimanapun, hari ini saya
telah mendapat maklumat mengenai 1MDB dari sahabat saya sendiri dan
mendapati ia hampir sama dengan yang saya simpan selama ini.
Saya
yakin, maklumat-maklumat ini bukanlah bersifat tidak adil mahu pun
berat sebelah. Sebagai seorang perunding cecair gas asli sejak tiga
tahun lalu, saya mempunyai peluang berkerjasama dan berinteraksi
dengan Petronas, TNB, Pemandu, Suruhanjaya Tenaga dan organisasi lain
hampir tiga tahun sejak tahun 2011 menceburi bidang kerjaya ini.
Saya
banyak membantu dalam memberikan pendidikan kepada kakitangan
Pemandu, TNB, Suruhanjaya Tenaga mengenai sumber tenaga baru iaitu
cecair gas asli sebagai bahan utama untuk loji kuasa gas.
Kepakaran
saya dalam bidang ini adalah sumber tenaga. Pengalaman saya adalah
pernah menjadi ketua pakar dalam operasi perkapalan LNG di Petronas.
Sudah hampir 35 tahun saya telah berkecimpung dalam bidang ini.
Sumber tenaga merupakan perkara tunjang dalam pembangunan
infrastruktur dan menjadi perkara utama bagi negara kita untuk
mencapai peningkatan ekonomi dalam memacu negara ke arah sebuah
negara yang maju.
Saya
serahkan kepada pembaca saya yang setia untuk mentafsir mengenai apa
yang saya telah digariskan. Kita adalah manusia biasa dan saya
berpendapat setiap seorang daripada kita mempunyai pandangan yang
tersendiri.
1.
Pada tahun 1990-an, Malaysia telah memperkenalkan konsep Loji Tenaga
Bebas (IPP) untuk penjanaan elektrik. Inisiatif ini adalah
perlaksanaan di bawah bekas Perdana Menteri kita, Tun Mahathir.
Peneraju
utama yang memiliki IPP ialah Tan Sri Syed Mokhtar, kumpulan YTL,
Genting dan Tan Sri Ananda Krishna. Sime Darby juga salah satu
pemegang IPP tetapi tidak diberikan perhatian penuh memandangkan
syarikat ini adalah sebauh syarikat yang berkaitan kerajaan
(Government Link Company).
Peneraju-peneraju
ini mendapat perjanjian menarik dan ia berpihak kepada satu pihak.
Bekas pengerusi TNB, Allahyarham Tan Sri Ani Arope, seorang lelaki
yang berintegriti enggan menandatangani perjanjian dan secara
sukarela meletak jawatan sebagai tanda protes.
Parti-parti
pembangkang mengambil peluang menghentam kerajaan kerana memberikan
satu perjanjian bersifat berat sebelah. Mereka tegas menyatakan
bahawa ia adalah “perjanjian kroni ” dan mempersoalkan keperluan
tindakan kerajaan untuk memberikan subsidi yang besar kepada IPP.
Malah
pada Mei tahun 2011, salah seorang ahli pembangkang menganggap IPP
ini sebagai “sebuah kilang dadah utama” yang memerlukan subsidi
yang besar daripada Kerajaan dianggarkan RM19 bilion setahun.
2.
Pada pertengahan tahun 2011, saya telah diambil bekerja sebagai
Perunding LNG untuk mengkaji kemungkinan mengimport LNG melalui
Terminal Regas Melaka di Sungei Udang.
Terminal
ini merupakan laluan terbuka sama seperti yang saya telah lakukan di
United Kingdom – LNG Regas Terminal Dragon terletak di Milford
Haven di Wales. LNG Regas Terminal Sungei Udang yang dimiliki oleh
PETRONAS dan LNG yang diimport diwap sebagai gas untuk dialirkan ke
dalam saluran paip PGU.
Ini
merupakan pandangan di mana gas domestik yang tidak mencukupi dari
Pantai Timur iaitu kira-kira sebanyak 950 mmscfd. TNB pula memerlukan
kira-kira 1350 mmscfd.
Kapasiti
sumber tenaga untuk Sungei Udang kira-kira 500mmscfd atau bersamaan
dengan kira-kira 40 kargo LNG yang diimport melalui kapal Q Flex LNG
kapasiti 210,000 m3 setiap.
“Dengan
rasa rendah diri, saya ingin menyatakan bahawa konsep simpanan
terapung LNG menggunakan dua kapal LNG lama kami dengan pulau jeti,
yang pertama di dunia telah diilhamkan oleh saya untuk Ketua Pegawai
Eksekutif PETRONAS Gas yang juga pemilik projek ini.”
Idea
untuk konsep ini telah dibincangkan bersama beliau ketika dalam
kereta dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Narita dari Tokyo. Dengan
idea ini, Petronas telah diselamatkan untuk tidak melakukan projek
pengorekan dan kawasan penyimpanan LNG greenfield pantai yang menelan
kos sangat besar.
3.
Hasil daripada perbezaan yang disenaraikan antara LNG yang diimport
dan harga gas domestik, TNB memperolehi margin tipis daripada IPP
tidak dapat menyerap perbezaan harga ini dan menyebabkan situasi di
mana tidak mampu membeli gas dari LNG yang diimport secara langsung.
Akhirnya, PETRONAS telah menjadi pengimport dan juga pengeluar
subsidi.
4.
Sebuah syarikat, My Power telah ditubuhkan oleh kerajaan di bawah
pentadbiran Perdana Menteri, Najib untuk memulakan rundingan semula
dengan IPP bagi mendapatkan perjanjian yang seimbang.
5.
Selepas itu, 1MDB membeli IPP dari Ananda pada Mac 2012 dan diikuti
oleh pembelian Genting pada bulan Ogos 2012. Selepas itu, pada bulan
Oktober 2012, Suruhanjaya Tenaga mengumumkan keputusan mengenai
perjanjian konsesi dengan IPP.
Seperti
yang digariskan dalam perjanjian ini, tidak ada lanjutan konsesi bagi
IPP yang dimiliki oleh Ananda dan juga konsesi baru bagi tiga IPP
lain. Hanya konsesi baru yang akan diberikan kepada 1MDB dan TNB.
Susunan
baru ini akan memastikan bahawa syarikat-syarikat swasta tidak akan
mendapat perolehan berlebihan atas perbelanjaan subsidi Kerajaan.
6.
Disebabkan kesilapan yang dilakukan sejak tahun 1990-an, kerugian
dialami oleh Petronas dan TNB dianggarkan sebanyak RM100 billion
kerana perjanjian yang lemah ini sejak 20 tahun.
7.
Sebenarnya, penghargaan harus diberikan kepada Najib, Suruhanjata
Tenaga dan 1MDB kerana telah menyelamatkan negara ini dari subsidi
berlebihan yang diberikan kepada syarikat-syarikat yang melakukan
perjanjian tersebut.
8.
Hakikatnya, kadar tarif bagi pengguna di Semenanjung Malaysia perlu
ditambah pada Julai 2014 dan Januari 2015 di bawah Fuel Cost Pass
Through (FCPT).
Tetapi
ia tidak pernah meningkat kerana perjanjian baru yang disemak semula
telah bertambah baik dan seimbang kepada TNB iaitu pembeli akhir.
Sebaliknya, tarif elektrik dikurangkan daripada Mac 2015 disebabkan
oleh pengurangan harga arang batu dan pengurangan tarif IPP ini.
9.
Di bawah perjanjian baru ini, TNB mula mencatatkan keuntungan yang
besar daripada tahun 2013, 2014 dan suku pertama 2015.
Ia
mencatat keuntungan sebanyak RM2.3 bilion dalam tempoh 3 bulan
pertama tahun 2015.
Oleh
itu, penstrukturan semula ini memberi faedah-faedah yang sangat baik
antaranya, :
1. TNB mendapat keuntungan yang lebih tinggi.
2. Pengguna Malaysia mendapat faedah daripada tarif yang lebih rendah disebabkan oleh pengurangan harga minyak.
3. PETRONAS tidak perlu menanggung subsidi yang tinggi di mana manfaat hanya diperolehi oleh syarikat-syarikat swasta, dan,
4. Pengguna elektrik adalah pemenang utama.
1. TNB mendapat keuntungan yang lebih tinggi.
2. Pengguna Malaysia mendapat faedah daripada tarif yang lebih rendah disebabkan oleh pengurangan harga minyak.
3. PETRONAS tidak perlu menanggung subsidi yang tinggi di mana manfaat hanya diperolehi oleh syarikat-syarikat swasta, dan,
4. Pengguna elektrik adalah pemenang utama.
5.
Yang rugi adalah pemilik asal IPP. Dan ini mungkin menjadi sebab
mengapa mereka yang juga dari pemimpin tertinggi UMNO tidak gembira
dengan 1MDB dan Najib.
6.
Isu Tun Razak Exchange (TRX) dan pembelian tanah oleh Tabung Haji
adalah tidak penting berbanding dengan jumlah yang dijimatkan oleh
semakan semula perjanjian itu yang dimulakan oleh pimpinan Kerajaan
sekarang.
7.
Di sebalik cerita lain, terdapat dakwaan dari pembangkang pula
mengenai dana yang disalah guna oleh 1MDB, peranan yang dimainkan
oleh Jholow, kehilangan hasil daripada pelaburan Petro Saudi dan
terkini isu kontroversi mengenai penjualan sebidang tanah kira-kira
1.5 ekar bernilai RM188 juta kepada anak syarikat Tabung Haji.
8.
Isu ini mula ditimbulkan pada penghujung tahun lepas apabila 1MDB
dilihat sudah tidak mampu meningkatkan dana untuk membayar ansuran
pinjaman mereka.
9.
Isu ini semakin menjadi isu panas dengan maklumat yang telah diputar
belit bagi memperlihatkan 1MDB telah kerugian RM42 bilion (ed.) yang
mana ia bukan fakta sebenar.
Sebenarnya,
1MDB tidak mengalami kerugiaan sebanyak RM42 bilion (ed.) seperti
yang didakwa. Apa yang berlaku ialah mereka mengalami kerugian kerana
perlu mencari dana untuk membayar ansuran pinjaman. Buat sementara
waktu, pendapatan mereka tidak mencukupi untuk menampung ansuran
pinjaman dan perbelanjaan pengurusan.
Namun
jika diberi masa mereka akan berupaya memulihkan keadaan. Malangnya,
dengan segala publisiti buruk yang dicipta, 1MDB mungkin berhadapan
dengan masalah tambahan kerana terdapat khabar angin Deutsche Bank
mahukan pembayaran awal dilakukan jika 1MDB tidak mendapat jaminan
cagaran tambahan.
Justeru
jika mahu 1MDB berjaya, kita perlu untuk mengelak dari membuat
sebarang spekulasi sementara menunggu hasil siasatan Ketua Audit
Negara yang dijangka selesai pada akhir bulan Jun 2015.
10.
Tokoh-tokoh lain termasuk peguam terkemuka dan bekas menteri, Zaid
Ibrahim mengulas bahawa sebagai Pengerusi 1MDB, Najib perlu
mengharungi cabaran ini dengan memberikan maklum balas terhadap
dakwaan tersebut.
Begitu
juga dengan Pengerusi CIMB iaitu adik Najib memberitahu kepada
Pengerusi Lembaga Pengarah dan ahli-ahli 1MDB untuk melakukan perkara
yang sama ketika mesyuarat majlis makan tengah hari diadakan.
11.
Penghargaan yang harus diberikan kerajaan yang diterajui oleh Najib
kerana telah menyelamatkan negara ini dalam berhadapan usaha
pembangkang untuk merosak dan menutup 1MDB.
12.
Ironinya semasa pentadbiran Tun Mahathir dan Tun Abdullah,
pembangkang adalah pihak yang sangat lantang bersuara mengenai
layanan istimewa yang diberikan kepada pemilik IPP.
13.
Dan kini, mereka pula telah bersuara mengkritik dan menjatuhkan PM
yang berusaha menyelamatkan negara dari menanggung subsidi yang besar
melalui 1MDB.
14.
Namun satu perkara yang pasti, agenda utama pihak pembangkang adalah
untuk mencari kesalahan dan membesarkan kesalahan yang dilakukan oleh
kerajaan mahu pun GLC untuk mendapat kelebihan termasuklah meraih
undi kepada pihak mereka.
Ini
adalah pandangan saya yang jujur dan saya serahkan kepada pembaca
saya untuk membuat penilaian sendiri dan pertimbangan mengenai isu
ini.
Terima
kasih.
[Terjemahan
bebas oleh: Nur Azlina Shaari]
No comments :
Post a Comment