Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Monday, May 15, 2017





Dari Blog PM.

Saya ada berita baik untuk penduduk di Lembah Klang dan Pantai Timur, hasil daripada kunjungan saya di China pada pagi tadi.

Kita telah menandatangani perjanjian bagi pembinaan Fasa 2 Projek InfraRakyat ECRL yang akan menghubungkan Pelabuhan Klang dengan Gombak.

Perjanjian ini adalah susulan kepada pengumuman pembinaan Fasa 1 dari Wakaf Bharu ke Gombak pada November tahun lepas.

Dengan itu, sukacita saya rumuskan bahawa inisiatif kerajaan untuk membangunkan dan meningkatkan kesalinghubungan antara Lembah Klang dengan Pantai Timur kini berada pada landasan yang tepat dan berjalan dengan lancar.

Kerajaan akan terus memantau rapi dan melipatgandakan usaha kita agar projek ini dapat direalisasikan.

Projek InfraRakyat ECRL ini, secara peribadinya, saya lihat membawa makna besar kepada bukan sahaja sektor perdagangan kerana ia memudahkan pengangkutan dan pengalihan barangan di Semenanjung Malaysia sekaligus mengurangkan masa dan kos.

Ia juga bakal memanfaatkan penduduk luar bandar dari segi peluang perniagaan serta kemudahan perjalanan.

Tambahan kepada itu, projek ini memerlukan tenaga kerja yang ramai dan dianggarkan bahawa 45,000 peluang pekerjaan akan diwujudkan secara langsung. Saya telah menegaskan bahawa peluang pekerjaan ini haruslah dibuka kepada rakyat Malaysia, dan tidak mengambil jalan mudah dengan menggunakan tenaga kerja asing.

Bagi meningkatkan keupayaan rakyat Malaysia dalam pembinaan dan pengurusan projek InfraRakyat ECRL ini, satu program latihan upskilling berkaitan dengan pembinaan dan pengurusan ECRL akan diperkenalkan dalam masa terdekat.

Insya-Allah, semoga ramai dapat menerima manfaat dalam arus transformasi ini. 




No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.