Megat Panjialam

. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوص 61.4. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.

Friday, May 12, 2017

Edisi Tipu Rakyat - Peruntukan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang Meningkat 100%



Lidah rasmi DAP, Roketkini spin lagi. Kali ini mereka membuat dakwaan bahawa peruntukan hal ehwal Islam Pulau Pinang meningkat hampir 100%. Betulkah atau hanya untuk mengambil hati balaci-balaci Melayu?

Hakikatnya, walaupun peruntukan dilihat meningkat setiap tahun, tetapi jika dibandingkan dengan Bajet tahunan ianya menurun sebanyak 60% dari tahun 2008. Ini bermakna Bajet tahunan meningkat, tetapi peratusan kepada hal ehwal Islam sebenarnya menurun.

Sebagai contoh (perbelanjaan mengurus):

Bajet 2008 = RM283.15 juta, hanya 9% sahaja untuk Agama Islam atau RM25.49juta

Bajet 2013 = RM832.42juta, hanya 6.6% sahaja untuk agama Islam atau RM55.13juta

Bajet 2017 = RM1.35bilion, hanya 3.36% sahaja untuk agama Islam atau RM49.37juta.

Dalam masa yang sama, Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional tidak mengabaikan Pulau Pinang dari segi pembangunan Syiar Islam dengan membelanjakan sebanyak RM462.1juta dari tahun 2008 hingga 2016, ataupun secara puratanya RM57.7juta setahun.

Jumlah tersebut melebihi dari peruntukan Rejim DAP Pulau Pinang sendiri, yang sepatutnya menjadi tanggungjawab mereka.

Pecahan peruntukan oleh kerajaan BN Persekutuan:

RM85.6juta = membina 19 buah masjid
RM 207juta = projek & program Syiar Islam.
RM169.5juta = pembayaran elaun guru Kafa, Imam & Guru Takmir. (Imam = RM850/bulan, Guru Kafa = RM900/bulan)

Kesimpulan, Joseph Lim Guan Eng hanya bermain wayang dengan menampakkan kerajaan DAP tidak sehaluan dengan masyarakat Cina, bagi membangkitkan kemarahan orang Cina kepada umat Islam.

Apa yang lebih penting mesej Lim Guan Eng adalah beliau sedang meraih sokongan orang Islam dan Melayu kepada DAP di seluruh Malaysia supaya ada orang Melayu akan berkata "tengok DAP lebih memahami Islam dari UMNO". 



No comments :

DISCLAIMER

Blog ini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui ruangan ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Penulis tidak memaksa anda memasuki blog ini dan tidak akan bertanggungjawab jika ada yang tercedera atau tersinggung emosi, atau disaman jika melanggar akta mesin cetak dan lain-lain undang-undang yang berkaitan. Segala caci maki, kutukan, fitnah adalah antara anda dengan ALLAH Azza Wa'jal. Berilah komen dan kritikan yang membina. Insyallah kami akan cuba membalas komen-komen anda.